בשיתוף אסם נסטלה
כולנו מנסים לאזן את החיים שלנו. למצוא את הנקודה הנכונה והבריאה בין המשפחה, העבודה, התזונה והכושר – וכל זה במציאות חדשה שאיש לא הכיר בעבר. צוות המנטורים של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה, עונים לשאלות בוערות שהעלו גולשי אתר ynet.
ג' שואלת: אם לפני הקורונה בקושי מצאתי זמן לעשות ספורט, עכשיו אני מוצאת את עצמי עסוקה כפליים. הזום של הילדים, מפעל ההזנה המשפחתי של שלוש ארוחות ביום, העבודה מהבית ומעט זמן עם בן הזוג. איך עושים ספורט במצב הזה?
דודי צזנה, מאמן כושר: "למרות הכל, ממליץ להכניס פעילות גופנית לסדר היום באופן קשיח כמעט ולא לוותר עליה. לא משנה כמה פעמים החלטתם להתעמל, נסו לעמוד בכך, זה חשוב. בכל זאת, אמליץ לכוון את הכושר לתחילת היום. שווה ללכת לישון מוקדם ולהתעורר מוקדם כדי להתאמן. עם אימון בוקר, כל היום שלכם יראה אחרת. כמו שאת מטפלת בכולם, תטפלי גם בעצמך והמירי חלק מהאימונים ביציאה אל הפארק או אל חוף הים עם כל המשפחה או עם בן הזוג, וכך תרוויחו גם זמן איכות וגם תנשמו אוויר".
7 צפייה בגלריה
דודי צזנה
דודי צזנה
דודי צזנה
(צילום: טל צבר)
אנחנו שאלנו: על כולנו עוברת שנה לא פשוטה - משגרה מוכרת לשגרה חדשה. מה הדרך הטובה ביותר להתמודד עם שינויים כמשפחה, הורים וכילדים?
אורלי פיינה, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום תזונה באסם-נסטלה: "שאיפה לאיזון חשובה לחיים, לתזונה ובטח במציאות השגרה החדשה. חשוב לזכור, שאכילה מאוזנת, בעיקר אצל ילדים, מתמקדת בבחירה נכונה של אבות המזון והיתרונות שלהם ולא בקלוריות לכן חשוב שכל ארוחה תכיל את רוב אבות המזון.
"בשגרה החדשה הילדים הגדולים נשארים בבית ולומדים בזום ולכן כדאי לדאוג להם לארוחות מאוזנות מוכנות, שעליהם רק לחמם. זה יעזור להם לשמור על הרגלי תזונה טובים. ודאו שהם אוכלים ארוחת בוקר בתחילת היום ושותים מספיק במהלך היום. חשוב גם להתעקש על ארוחות משפחתיות מפני שאכילה בצוותא היא אכילה מסודרת ובריאה יותר ומכאן השפעתה על איכות התזונה גבוהה יותר".
7 צפייה בגלריה
אורלי פיינה
אורלי פיינה
אורלי פיינה
(צילום: אלדר פיינה)
ו' שואל: יש לנו שני ילדים, בני 10 ו-12. פעם שמנו מגבלות על שימוש במסכים אבל עכשיו הכל פרוץ, כשכל החיים מתנהלים בעצם מול המסך.
רננה סגמן, מדריכת הורים: "זה הזמן לעשות שיחה משפחתית עם הילדים ולעדכן מחדש את גבולות השימוש במסכים, יחד איתם. לפתוח את ההסכם שלנו עם הילדים על מסכים ולאפשר יותר זמן מולם. כן, כן, יותר זמן אבל להגדיר אותו נכון וטוב יותר", היא אומרת. "כדאי לשקול לחלק את זמני המסך ליחידות זמן נפרדות לאורך היום, מה שיבטיח שהם יקומו ויפעילו את הגוף והראש בדברים אחרים בין לבין. הגדירו את הזמן הזה כחלונות פעילות לסיבוב בחוץ, תגבור לימודים, פעילות גופנית וכדומה".
7 צפייה בגלריה
רננה סגמן
רננה סגמן
רננה סגמן
(צילום: אריאל צעירי אפשטיין)
ר' שואלת: אני סבתא צעירה, בעיקר ברוחי. בשגרה אני מאוד פעילה בין חוגים, חיי חברה ענפים של בעלי ושלי וכמובן, כמה פעמים בשבוע אנחנו עוזרים לילדים עם הנכדים אבל במציאות החדשה הפכו אותנו לזקנים. איך שומרים על אופטימיות?
רונית כהן תמיר, מאמנת אישית, שלמדה, בין היתר, פסיכולוגיה חיובית ומיינדפולנס, ומטפלת מעל ל-15 שנים בדיכאון וחרדות: "אפשר לתרגל Mindfulness או בעברית קְשיבוּת, נוכחות או ערות – תחוו את הנוכחות ברגע הזה, זאת אומרת נסו להתחבר לרשמי החושים: 'מה אני רואה? מה אני מריחה? איך הנשימה שלי? איך הגוף שלי? מה אני מרגישה?'. תנו תשומת לב לגוף: לישון היטב, לאכול מאוזן, לשתות הרבה מים ולעשות פעילות גופנית.
"עשו סדר בערכים החשובים – מה חשוב בחיים שלכם, מה מול הילדים, מה מול הנכדים ומה מול משפחה וחברים. הרחיקו מחשבות שליליות. אפשר להתאמן על זה. מחשבות כמו 'מה יהיה?' ולאן זה הולך – מחשבות שהולכות לשום מקום מפני שאף אחד לא יודע את התשובה להן – הרחיקו".
7 צפייה בגלריה
רונית כהן תמיר
רונית כהן תמיר
רונית כהן תמיר
ע' שואל: הבת הגדולה שלי החליטה שהיא טבעונית. אם עד עכשיו הכנו תפריט אחד לכל המשפחה, כזה שיתאים לשלושת הילדים, עכשיו היא לא אוכלת שניצל בצהריים, ולא נוגעת בחביתה בערב. אני לא יכול לעבוד במטבח במשרה מלאה. הצילו!
תום בעבור, מנחת סדנאות בישול בריא: "תתחילו בהכנה לתהליך. עוברים על המטבח ובודקים מה אילו ערכים חסרים בתזונה ברגע שהורדנו מהתפריט מוצרים מן החי, ואחר כך בודקים מה מהם כבר קיים בתזונה של הילדים ומתגברים אותו".
"חיקרו את חומרי הגלם עם הילדים שעוברים את השינוי התזונתי, ומצאו מה טעים להם ואיך מכינים אוכל מאותם חומרים. בהמשך, תמצאו מה מאלה אהוב על המשפחה כולה (מאפינס על בסיס טופו, המבורגר קטניות, פלאפל אפוי וכדומה). משלבים אותם בארוחות הרגילות, לצד המאכלים הרגילים. חשוב שזה יהיה חלק אינהרנטי מהארוחה ולא 'הנה המנה הצמחונית שלך'. זה לא אומר שכל המשפחה צריכה לעבור לצמחונות. זה כן אומר, שכל המשפחה מתגברת צריכת מוצרים מן הצומח, באופן שעושה כיף ונעים. רצוי ומומלץ להתייעץ עם דיאטנית".
7 צפייה בגלריה
תום בעבור
תום בעבור
תום בעבור
(צילום: שרון הורוביץ)
מ' שואלת: בתוך תקופת הסגר, חסר לי מאוד החיבור של הילדים לטבע. איך אני יכולה בכל זאת לשמור על החיבור הזה גם בתנאים החדשים שנכפו עלינו?
נריה שפירא, עוסקת בתחום של אקולוגיה וקיימות בשיטת פארמה קלצ'ר: "חשוב להכניס טבע ואדמה לחיים מפני שהם יוצרים לנו חיבור שיגרום לרוגע ויעשה את החיים נעימים יותר. ראשית, תמצאו לכם שותפים – משפחה, שכנים או חברים – חפשו קבוצה בעולם האמיתי או אפילו בעולם הדיגיטלי שתעשה את זה אתכם. נסו להכין גינת ירק משפחתית במרפסת או בחצר הבניין וארגנו זמן משפחתי לטיפול בה. זכרו, כשעובדים עם האדמה ועם הטבע, זה מעורר את כל החושים. יצירת זמן משותף ויצירת פינה משותפת שיהיה לכם נעים להיות בה ביחד ולהתחבר דרכה - גם לטבע וגם ביניכם".
7 צפייה בגלריה
נריה שפירא
נריה שפירא
נריה שפירא
(צילום: מזל שופן )
ל' מבקש: תנו טיפים להכנת אוכל בריא למשפחה, שלא יחייב אותי להיות במטבח כל יום, כל היום.
בני בז'ה, שף המסייע בארגון נכון של המטבח, מלווה מסעדות ומייעץ לייעול מטבחים: "צמצם את השהייה שלך במטבח לכמה שעות שבועיות, שנותנות מענה לשאר השבוע. הכן מראש חבילה או שתיים של פסטה, אותה תחלק לקופסאות ותאפסן במקרר וכך, כשתוציא מהמקרר בצהריים, תכין רק רוטב או שניצל בתנור, שגם אותו תכין בכמות מראש, ובתוספת סלט ליד הרי לך ארוחה. שתף את הילדים בהכנה. הסיפוק שלהם מהעשייה הוא מיידי והם ישר ירצו לאכול, הרי הם הכינו את זה בעצמם".
7 צפייה בגלריה
שף בני בז'ה
שף בני בז'ה
שף בני בז'ה
(צילום: מתן כץ)
לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף אסם נסטלה
פורסם לראשונה: 08:30, 05.11.20