מספר הנדבקים החדשים בקורונה - איבוד שליטה על המגפה: פרופ' רונית קלדרון מרגלית מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה, התראיינה באולפן ynet הבוקר (ה') וסיפרה כי לאור הזינוק הדרמטי בנדבקי הקורונה, נראה שמקבלי ההחלטות התעכבו מדי באימוץ שיטת הרמזור של פרופ' גמזו, וכי קיימת בעיה חמורה עם שיטת האכיפה בישראל.
"אנחנו מאוד בעד שיטת הרמזור, אבל כאשר יש תחלואה משתוללת בישראל ופותחים בתי ספר תיכונים וחטיבות ביניים, ומקיימים במקביל חתונות ענק ואירועים - לא ניתן לעצור הדבקה", היא מסבירה. "מה שרואים דה-פקטו זה שהתעכבו מדי באימוץ שיטת הרמזור ושקיימת בעיית אכיפה בישראל".
פרופ' קלדרון מסבירה שהאופציה של סגר קרובה מתמיד: "סגר זה דבר נוראי, אבל אני לא רואה הרבה אלטרנטיבות כרגע. המטרה היא שנוכל לשוב ולשלוט במימדי המגפה. אני לא יודעת איך ניתן להגדיל את העינות הציבור, משום שבסך הכל הפרמטרים שניתנים לשליטה במגפה הם פשוטים: מניעת התקהלות, עטיית מסכות ושמירה על היגיינה.
1 צפייה בגלריה
אכיפה לבישת מסכה
אכיפה לבישת מסכה
"בעיית אכיפה בישראל"
(צילום: שלו שלום)
"כרגע זה נראה כמו איבוד שליטה. אנחנו מגיעים לשיעורי תחלואה גבוהים ברמה מאוד גבוהה שלא ידענו כמותה. למזלנו זה כנראה קיים עדיין לרוב באוכלוסייה הצעירה ולכן אנחנו עוד לא רואים אי-ספיקה של בתי החולים".
לשיטתה של פרופ' קלדרון אם לא יינקטו צעדים משמעותיים, תהיה זליגה של תחלואה לאוכלוסיות בסיכון. "בימים הקרובים נחצה את רף 1,000 הנפטרים וזה לא ייעצר שם אם לא יהיו צעדים משמעותיים. אלו החלטות קשות, אבל נראה לי שכרגע הן מחויבות מציאות".
בתוך כך, 3,074 נשאי קורונה אובחנו אתמול - המספר הגבוה ביותר מפרוץ המגפה. מתוך 32,700 הבדיקות שתוצאותיהן נבדקו, 9.4% חזרו חיוביות. כלומר, כמעט אחד מכל 10 נבדקים קיבל תשובה חיובית. ישראל מדורגת במקום ה-26 בעולם מבחינת מספר הנדבקים, אחרי אוקראינה, קנדה, אינדונזיה והפיליפינים ולפני קטאר, בוליביה, אקוודור וקזחסטן.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 834 חולים, 418 מהם במצב קשה. 118 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה, ירידה קלה לעומת אתמול בערב. מספר הנפטרים עומד על 969 מאז פרוץ המגפה. מתחילת השבוע אובחנו בישראל 8,928 נדבקים חדשים. מספר המאומתים הכולל מאז הגיע הנגיף לארץ עומד על 122,539 ישראלים. כלומר, אחד מכל 75 ישראלים נדבק בקורונה מאז חודש פברואר. ב-23 ביוני היו בישראל 21,500 חולים מאומתים, ומאז זינק המספר ב-100 אלף חולים.