בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס כיבית
בתקופת מגפת הקורונה מתעוררות אצל מתמודדים עם מחלות מעי דלקתיות שאלות רפואיות רבות לגבי רמת הסיכון שלהם להידבקות בווירוס הקורונה. לגבי חומרת המחלה שיפתחו וכן הצורך בשינוי של הטיפול הרפואי.
בשלב זה ההנחיות הן להישמר מפני הדבקה בהתאם להוראות שניתנו לכלל הציבור ולהמשיך ללא שינוי בטיפול התרופתי, כולל טיפול ביולוגי.
לאחרונה התפרסמו עבודות לפיהן טיפולים ביולוגיים נוגדי מחוללי דלקת (ציטוקינים) עשויים דווקא להקל על מחלת הקורונה, בכך שהם מפחיתים את 'סערת הציטוקינים', ומונעים את התקדמות מחלת הקורונה לסיבוכים נשימתיים קשים (acute respiratory distress syndrome) ולכשל רב-מערכתי.
לאור זאת המכון הגסטרואנטרולוגי והעמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית בישראל מבקשים לבדוק את הנושא ועורכים בימים אלו מחקר שנועד לבדוק מהו אחוז ההידבקות בווירוס הקורונה, בקרב חברי העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית בישראל. במסגרת המחקר נבדוק גם האם היו הבדלים בביטוי של מחלת הקורונה אצל מטופלים שמקבלים טיפול ביולוגי, בהשוואה למתמודדים שלא טופלו בטיפול ביולוגי.
על מנת לענות על שתי השאלות הללו אנו מבקשים ממטופלים, שגילם מעל גיל 18 לענות על שאלון אנונימי קצר.
השאלון כולל מספר שאלות בנוגע לאפיון מחלת הקרוהן או הקוליטיס הכיבית, הטיפול הקבוע שנטלתם במהלך מגפת הקורונה, האם חליתם בקורונה, ובמידה וכן מספר שאלות לאפיון המחלה וחומרתה.
תוצאות המחקר יעזרו לנו להבין את התנהגות וירוס הקורונה בקרב מתמודדים עם מחלות מעי דלקתיות, על מנת שנוכל לנקוט בכל האמצעים להמשך טיפול יעיל ובטוח במטופלים.
המחקר נעשה, בשיתוף פעולה מלא עם העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס, במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), על ידי פרופ' חיים שירין, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד ויו"ר האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה, וד"ר ורד ריכטר, רופאה במכון הגסטרו.
בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס כיבית