צפו בדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקראת הגעת חיסוני מודרנה היום:

בשבוע הבא יחלו קופות החולים ובתי החולים לחסן במנה השנייה את ראשוני המתחסנים במנה הראשונה, לאחר שיחלפו 21 ימים מתחילת מבצע החיסונים. אבל לקראת קבלת המנה השנייה מתחיל להסתמן מחסור בחיסונים, וחלק מהמתחסנים טרם קיבלו תור לחיסון השני.
על מנת להיערך לאפשרות של מחסור, נמסר אתמול במשרד הבריאות כי במקרים חריגים יותר "לערבב" מנות חיסון של יצרניות שונות, כך שמי שקיבל חיסון ראשון של חברת פייזר יוכל לקבל במנה השנייה את החיסון של חברת מודרנה. ולא מדובר באפשרות תיאורטית: היום (ה') צפוי לנחות בישראל המשלוח הראשון של מודרנה ובו כ-100 אלף מנות חיסון, אך מדובר בכמות קטנה יחסית שתוקדש בעיקר לאנשים שמרותקים לבתיהם ואינם יכולים להגיע לקופות החולים.
עם זאת יודגש שבמשרד הבריאות הבהירו אתמול כי ערבוב חיסונים אינו ההמלצה אלא הליך שיאושר רק באופן חריג. "אם יש הפסקה או איחור במתן המנה השנייה, יש להשלים עם אותו תרכיב", נכתב בתדריך החיסונים של המשרד, אבל עם זאת בהמשך צוין: "למטופלים שקיבלו מנה אחת בתרכיב מסוים שאינו זמין במועד המנה השנייה, או אם אין אפשרות לדעת איזה תרכיב ניתן במנה הראשונה אך עברו 28 ימים לפחות ממתן מנה זו, יש לתת מנה אחת של התרכיב הזמין. יש להעדיף חלופה זו אם המטופל נמצא בסיכון גבוה מיידי או קיים ספק אם יגיע לתור חוזר. בנסיבות אלה סביר להניח שהמנה השנייה תגביר את התגובה למנה הראשונה".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
נערכים למחסור בחיסונים
(צילום: AFP)
בינתיים בשטח כבר מתחילים לחוש במחסור במנות החיסון השניות. הקבוצה העיקרית שמתמודדת עם אי הוודאות היא קבוצת המתחסנים בני 60 ומטה שהגיעו ללא תור למוקדי החיסון של הקופות לאחר קבלת הודעה על מנות חיסון שנותרו פנויות. מדובר על מספר גדול יחסית של אזרחים שזכו להתחסן על אף שאינם חלק מקבוצות התעדוף. אבל יחד איתם יש גם אנשים מעל גיל 60 שהתחסנו לפי הנהלים אך טרם נקבע להם מועד לחיסון השני.
פרופ' סיריל כהן מדבר על השילוב בין היצרניות בבריטניה:
"הגעתי להתחסן לאחר שקיבלתי הודעה על כך שבאחת התחנות באזור מגוריי נותרו חיסונים", סיפר תושב עוטף עזה ומבוטח של קופת חולים כללית. "הגעתי, קיבלתי את החיסון ויצאתי משם מבלי שנקבע לי תור לחיסון השני. לאחר מכן נאמר לי בסניף שאין יותר חיסונים ושאי אפשר לקבוע לי תור לחיסון השני. עד עכשיו אני לא יודע מתי והאם אקבל את החיסון השני". בקופת חולים כללית הסבירו בתגובה כי תור לחיסון שני עבור קבוצת המתחסנים הזו ייקבע בימים הקרובים.
מתחסנים אחרים קיבלו הודעה על תור שני, אבל ללא שעה וללא הבטחה כי יקבלו באופן ודאי את החיסון ביום שנקבע להם. "התחסנתי לפני כשבועיים", סיפרה תושבת ירושלים בשנות ה־50 לחייה, מבוטחת של כללית. "כשיצאתי מהחיסון לא נקבע לי תור נוסף. נתנו לי פתק ובו נמסר לי מהו המועד לקבלת החיסון השני, אך ללא פירוט של שעה או מקום. היום נאמר לי שעליי להגיע למתחם החיסונים של כללית בארנה בירושלים, ללא תור. נאמר לי שעליי להתאזר בסבלנות רבה. עכשיו אני לא בטוחה אם אתחסן בכלל".
אבל גם אנשים מעל גיל 60 שעומדים בכל הקריטריונים מתחילים לסבול מהמחסור בחיסונים ומדווחים על ביטול תורים שנקבעו כבר. "הוריי בני 60 ומעלה והם חיכו שבועיים לתור לחיסון. אמא שלי הייתה בלחץ שלא יישאר לה חיסון, והיום שלחו לה הודעה, שעה לפני החיסון, ואמרו לה לא לבוא בגלל שלא נשארו חיסונים", סיפר תושב ירושלים. "התקשרתי לקופת החולים ונאמר לי שכרגע אין חיסונים בכל אזור ירושלים. בסוף, בניגוד למה שאמרו להם, הוריי נסעו לקבל את החיסון בבנייני האומה. מצד אחד ביטלו לה את התור המקורי בטענה שאין חיסונים, ומצד שני לאחרים אמרו שיש חיסונים בבנייני האומה, כולל צעירים. זה אי־צדק וזה לא הגיוני".