"נגיף הקורונה עוד כאן איתנו, מדינות העולם מטילות הגבלות כדי להרוויח עוד זמן": כך אומר טאריק ז'ארביץ', דובר ארגון הבריאות העולמי בריאיון לאולפן ynet. לדבריו, נראית עלייה בנדבקים בנגיף הקורונה במספר מוקדים בעולם, במיוחד באירופה ובצפון אמריקה.
"בחלקים רבים מהעולם אנחנו רואים הווירוס הזה כאן כדי להישאר. הסכנה כרגע היא שקיבלות מערכות הבריאות במדינות השונות לא תוכל להתמודד עם זרם האנשים שזקוקים לאישפוז. באירופה אנחנו רואים עלייה גדולה כעת, של 40% במאובחנים בשבוע שעבר לעומת השבוע שקדם לכך. זה בחלקו נובע אמנם מהגדלה של מספר הבדיקות, אבל זה גם קורה בעקבות מדינות שמנסות לחזור לשגרה, אנשים החלו לשוב ולהיפגש, הניידות בין המדינות חזרה - והווירוס הצליח לנצל את המצב ולהדביק יותר אנשים".
לדבריו של ז'ארביץ', ניתור, בדיקות ובידודים של החולים הם הצעדים הראשונים במעלה. "מדינות צריכות להגיע למקומות בהם נמצא הווירוס ולנסות ולבודד אותו מהאוכלוסייה. רבות המדינות שמטילות הגבלות כאמצעי מונע, כדי להרוויח זמן ולהאט את קצב ההדבקה. זה מאוד מדאיג - הווירוס גובה מחיר כבד גם בפן הבריאותי וגם בפן הכלכלי והסוציאלי של חברות בכל העולם".
בשבועות האחרונים חלה עלייה מדאיגה במספר הנדבקים במדינות רבות באירופה. צרפת, גרמניה ובריטניה הודיעו לאחרונה על סגרים ארציים לפחות למשך החודש הבא, עם הגבלות מחמירות לפחות כמו אלו שנרשמו בגל הראשון במרץ-אפריל. פורטוגל הודיעה על סגר חלקי וגם בספרד ואיטליה החמירו את ההגבלות.
1 צפייה בגלריה
שוטר עם מסכה קורונה ב מנצ'סטר בריטניה
שוטר עם מסכה קורונה ב מנצ'סטר בריטניה
עלייה בקורונה בעולם: שוטר עם מסכה במנצ'סטר
(צילום: רויטרס)
על פי הניתוח של רויטרס, אירופה רשמה יותר מ-1.6 מיליון נדבקים בשבוע האחרון, כמעט חצי ממספר הנדבקים הכולל שהוכרז בזמן הזה בכל העולם - 3.3 מיליון. יותר מ-16,100 בני אדם מתו ביבשת מהנגיף בשבוע האחרון - זינוק של 44% מהשבוע שלפניו.
כשנשאל סגרים כעל פתרון, כמו זה שהונהג בישראל כדי להילחם בהדבקות הגוברות, אמר ז'ארביץ' כי "סגר או כל סוג של אמצעי מגביל שבהם מושבתת האוכלוסייה, צריך להיות המוצא האחרון. מה שכן היינו רוצים לראות זה מדינות שמנסות לערוך בדיקות, לנטר ולבודד את האנשים החולים, כל האמצעים צריכים להיות מוגבלים בזמן. לסגר כלל ארצי השלכות שליליות מעמיקות, ויש להימנע ממנו ככל שניתן".

גם על החזרה לבתי הספר, אומר ז'ארביץ' כי אין המלצה גורפת בעניין לארגון הבריאות העולמי. "כל האמצעים צריכים להתבסס על התרחיש האפידמיולוגי שבאותו המקום. כך, שאם בעיקרון יש הדבקה קהילתית רחבה במקום אחד, הרשויות המקומיות יכולות להפעיל אמצעים שכוללים הגבלות, אבל לצורך זה אנחנו צריכים לדעת היכן בדיוק נמצאים אותם אשכולות הדבקה. מה שחשוב הוא שמדינות ידעו מהם התרחישים האפידמיולוגיים הקיימים, יוכלו לזהות את אשכולות ההדבקה, ואז לפעול מול בסיס הווירוס באופן ממוקד".