בחודש שעבר פורסם דו"ח המצב מעורר הדאגה של מערכת הבריאות הישראלית: המשאבים המופנים למערכת הבריאות לוקחים בחסר, פחות מיטות אשפוז לאלף נפש בהשוואה למדינות ה-OECD וקיימת נחיתות קשה בזמינות לטיפולים בקרב תושבי הפריפריה לעומת המרכז. הדבר החמור ביותר העולה מן הדו"ח הוא כי המצב כזה כבר שנים רבות.
מגפת הקורונה עוד מכה גלים ברחבי העולם וממשיכה לגרום להדבקה ותמותה גם בישראל. לשיטתו של פרופ' יהודה אדלר, דיקן הפקולטה לבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים רמת גן, ויו"ר האיגוד הקרדיולוגי הארופי למחלות קרום ושריר הלב, מערכת הבריאות היש ראלית לא מוכנה להתמודד עם גל נוסף או עם מגפה אחרת שככל הנראה -תגיע.
בריאיון לאולפן ynet אמר כי "חייבים להתכונן לגל גדול נוסף או למגפה אחרת. ב-20 השנים האחרונות היו בעולם 8 מגפות ענקיות, והן ימשיכו להגיע. בישראל מספר רופאים לנפש נמוך בהשוואה ל-OECD, מספר מיטות לנפש נמוך מאוד בהשוואה ל-OECD. אנחנו לא מוכנים ברמה המדינית".
באולפן התראיינה גם ד"ר יסמין מאור, מומחית לרפואה פנימית ומחלות זיהומיות, שהוסיפה על דבריו של פרופ' אדלר. "במגפות המחסור במשאבים במערכת הבריאות מוקצן. עכשיו למשל, בישראל, אין מספיק עובדי מעבדה שיבצעו בדיקות. אין מספיק רופאי טיפול נמרץ שיטפלו במונשמים, אין מספיק זיהומולוגים שיתמודדו עם מטופלים. התשתיות בבתי החולים לא מספקות. כל המערך הזה הוזנח בצורה נוראית במשך כל כך הרבה שנים, והגיע הזמן להבין את החשיבות של מערכת הבריאות".
פרופ' אדלר אמר כי מגפת הקורונה חייבת ללמד לקח: "צריך להתכונן נכון למצבים כאלה. גם ברמת הסקטורים השונים, יש בישראל שואה כלכלית שהיא קשה מאוד - איך חוזרים לשגרה עכשיו? זו לא המגפה האחרונה ומגפת הקורונה לא נחשבת למגפה קשה. אחוז תמותה אחד במגפה זה כלום לעומת 30% ויותר במגפות כמו המארס והאבולה, לכן צריך להתכונן נכון".