אשת ראש הממשלה אושפזה הלילה (ה'), כשהיא לוקה באפנדיציטיס חדה, דלקת בתוספתן, חלק המשתרך מראשית המעי הגס. בממוצע, אחד מכל 15 בני אדם יחלה בדלקת התוספתן. מחלה זו נדירה בגיל הילדות, ושכיחה ביותר בעשור השלישי לחיים. שכיחותה פוחתת בגיל המבוגר. השכיחות שווה בשני המינים.
התוספתן הינו איבר שאינו נחוץ לגוף, והסברה היא שמדובר בשייר אבולוציוני שאנו, בני התמותה, "נתקענו" איתו. לעיתים קרובות מתפתחת בו דלקת, העלולה להתקדם ולגרום להתנקבות של המעי, לאבצס או לזיהום נרחב בחלל הבטן.
2 צפייה בגלריה
תמונת שרה נתניהו
תמונת שרה נתניהו
שרה נתניהו. דלקת בתוספתן
(צילום: EPA)

מה מרגישים?

דלקת בתוספתן גורמת לרוב לחום גבוה, לבחילות, להקאות, ולכאב אופייני בבטן ימנית תחתונה. תוספתן מודלק הוא מצב חירום רפואי, שדורש ניתוח דחוף, שכן התוספתן המודלק עלול "להתפוצץ" ולפזר את הדלקת בחלל הבטן – מצב של סכנת חיים מיידית.

איך מאבחנים?

קשה מאוד לאבחן דלקת של התוספתן, והאבחון המדויק הוא רק בהסרתו בניתוח. לבד מהסימפטומים, קיימת רגישות ניכרת בבדיקת רופא, בנקודה הקרויה "נקודת מקברני".
מדובר על לחיצה על הבטן הימנית התחתונה, בקו שבין הטבור לירך הימנית. ניתן לבצע בדיקת אולטרסאונד המראה במקרים מסוימים האם מדובר בתוספתן מודלק. בחשד שאכן מדובר בדלקת תוספתן, נשלח החולה לעיתים גם לבדיקת CT בטן, בדיקה מדויקת יותר שיכולה להדגים את התוספתן ולבדוק האם ישנם בו סימני דלקת.
בחלק מהמקרים מראה בדיקת דם סימני דלקת: עלייה של כדוריות הדם הלבנות, ועלייה בחלבון הדלקתי CRP או בשקיעת הדם המצביעה אף היא על תהליך דלקתי בגוף.
בכל מקרה של חשש כזה, מועבר החולה להשגחה במחלקה הכירורגית תחת צום ועירוי נוזלים. אם הכאבים חולפים בתוך יממה או שתיים, משוחרר המטופל לביתו. אם לא, מועבר החולה לניתוח, בו מוסר התוספתן בכל מקרה - גם אם נתגלה שהוא תקין

איך מטפלים?

הטיפול היחיד באפנדיציטיס הוא בניתוח, במהלכו מבוצעת כריתה של התוספתן. כאשר קיימת הצטברות מוגלה (אבצס), מטופל החולה באמצעות אנטיביוטיקה בתוספת ניקוז המוגלה מהאזור, על פי שיקול הרופא המטפל.
את הניתוח ניתן לבצע גם בשיטה הזעיר פולשנית (לפרוסקופיה) או בשיטה הפתוחה באמצעות חתך קטן בבטן ימנית תחתונה.
הניתוח נמשך כשעה, לאחריו מועבר המטופל לאשפוז למשך כ-48 שעות. הניתוח אינו פטור מסכנות: לעיתים רחוקות מתפתח זיהום באזור הניתוח, או באזור שבו היה התוספתן בבטן הימנית התחתונה. כמו בכל ניתוח, עלול להתרחש גם דמם באיזור הניתוח או בתוככי הבטן.
במקרים מסוימים, עשוי המנתח לטפל באופן ניסיוני באנטיביוטיקה לתוך הווריד, לפני ביצוע הניתוח. במידה שהחולה משתפר באופן ניכר, כאב הבטן החום והבחילות חולפים לחלוטין - הוא משוחרר לביתו. עם זאת, סביר שבמקרה שהכאב חוזר - ייאלץ החולה לעבור ניתוח כריתה של התוספתן.
בשנים האחרונות פורסמו מספר מחקרים שהראו כי ניתן לטפל במקרים מסוימים רק באנטיביוטיקה, ללא צורך בניתוח יחד עם שיכוך כאבים והשגחה אינטנסיבית. הניסיון בטיפול בכוחות עבודה מרוחקים כמו ימאים שסבלו מאפנדיציטיס אך היו מרוחקים מיבשות – ולא סבלו מסיבוכים תחת הטיפול, הובילה להערכה שיש מקום במקרים מסוימים לתת טיפול אנטיביוטי במקום למהר לניתוח.

מתי יש לפנות למיון?

  • במקרה של כאבי בטן עזים ובמיוחד באזור צד ימין שאינם מוקלים בשיכוך כאבים.
  • במקרים של כאבי בטן המוחמרים בשיעול או בקפיצה.
  • כשכאבי הבטן מלווים בהקאות או בחום גבוה.
  • כשכאבי הבטן מלווים בחוסר יכולת לאכול ולשתות.
  • כשכאבי הבטן נמשכים מעל שלושה ימים.