הרעלה קשה לאחר החלקת שיער: תושבת אשקלון בת 32 מאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים ברזילי באשקלון, לאחר שעברה לפני כשבוע "החלקה הודית" עם הנוזל הרעיל "אתילן גליקול", שככל הנראה נספג דרך הקרקפת וגרם לפגיעה קשה בכליות.
קראו עוד:
הצעירה עברה החלקת שיער כשבמהלכה חשה ברע. היא הקיאה ובמשך הובהלה למרכז הרפואי ברזילי שם אובחנה במצב של אי ספיקת כליות ולאחר שמצבה הידרדר, הועברה למחלקת טיפול נמרץ. לדברי פרופ' מיגל גלטשטיין, יועץ טוקסיקולוגיה בבית החולים, החומר שגרם להרעלה הוא אתילן גליקול, נוזל רעיל המשמש לרוב כחומר מונע קפיאה וכנוזל לרדיאטור או כחומר גלם לייצור פולימרים. כאשר הנוזל בא במגע עם הגוף הוא מתחמצן, ועלול לפגוע במערכת העצבים, בלב או בכליות.

1 צפייה בגלריה
"החלקה הודית" עם אתילן גליקול. נוזל רעיל המשמש לרוב כנוזל קירור ברדיאטור
"החלקה הודית" עם אתילן גליקול. נוזל רעיל המשמש לרוב כנוזל קירור ברדיאטור
"החלקה הודית" עם אתילן גליקול. נוזל רעיל המשמש לרוב כנוזל קירור ברדיאטור
(צילום: shutterstock)

לדברי פרופ' גלטשטיין, מקרים נוספים דומים של הרעלה לאחר החלקות שיער בחומרים אסורים לשימוש דווחו בעבר וגם לאחרונה במרכזים רפואיים אחרים בארץ, ודיווח בעניין הועבר למשרד הבריאות.
כאמור, אתילן גליקול הוא נוזל רעיל ביותר המשמש לרוב כנוזל "אנטי פריז" להמסת שלג או נוזל קירור לרדיאטור, חסר צבע וריח ובעל טעם מתוק. הנוזל ככל הנראה נמרח על שערה של הצעירה, נספג בקרקפת וחדר למחזור הדם, משם התפשט לכליות וגרם לפגיעה הקשה. הצעירה מטuפלת במודיאליזה, בה מנוקה הגוף מהנוזל הרעיל, תוך כדי ייצובו ובדיקות דם חוזרות. במקרים קשים, בהם מתפזר החומר בגוף, הוא עלול להגיע גם לרקמת המוח וללב, ולגרום לפגיעה קשה ביותר ואף למוות בתוך שעות ספורות.
"אם היו קוראים לזה הווריאנט ההודי ולא ההחלקה ההודית - משרד הבריאות כבר מזמן היה מתערב"
יאיר קמיר, יו״ר ועד מעצבי השיער והספרים בהתאחדות המלאכה והתעשייה התייחס למקרה: ״לצערנו המקצוע שלנו פרוץ, אין דין ואין דיין. כל אחד יכול לעסוק בכך ללא כל הכשרה וללא כל פיקוח והתוצאה היא פגיעה קשה כפי שאנחנו רואים פה. אם היו קוראים לזה 'הווריאנט ההודי' ולא ההחלקה ההודית - משרד הבריאות כבר מזמן היה מתערב. אנו מאחלים בריאות שלמה לצעירה שנפגעה וקוראים לממשלה להסדיר את הנושא בהקדם״.