1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
(צילום: Shutterstock)
לאחר סדרה ארוכה של פגישות והתייעצויות, פרסם היום (ד') משרד הבריאות את החלטתו בעניין חיסוני קורונה לבני נוער בגילי 12 עד 15. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, משרד הבריאות החליט בתחילת החודש שעבר לבחון מחדש את עמדתו בעניין. עד אז המשרד נטה להמלצה גורפת על חיסון בני ובנות קבוצת הגילים הזאת.
על פי ההחלטה הרשמית, ההמלצה כעת היא שרק המשתייכים לקבוצות סיכון מקבוצת הגיליים הזו יוכלו להתחסן. עם זאת, יש לציין כי כבר כיום ניתנים החיסונים לחולים במחלות כרוניות בגילים הללו. באשר לבני הנוער הבריאים – הם יוכלו להתחסן אם יבחרו בכך, אך כאמור זו לא תהיה המלצה גורפת. בתוך כך, יש לציין כי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר בחודש שעבר את מתן החיסונים לבני 12 עד 15. ynet עושה סדר באשר לחיסוני בני הנוער.

למי רלוונטית החלטת משרד הבריאות?

מתבגרים בני 12 עד 15 "עם סיכון רפואי לחלות בקורונה קשה, מתבגרים המתגוררים עם בני משפחה בעלי סיכון לחלות בקורונה קשה וכן למשפחות הצפויות לטוס לחו"ל". הכוונה היא בעיקר לבני נוער הסובלים ממחלות כרוניות, מחלות נשימה, סוכרת, עודף משקל וחולי סרטן.

מה באשר ליתר בני ובנות 12 עד 15?

החיסון עבורם יהיה וולונטרי. כפי שהובהר בתחילת הדרך, גם בקבוצת הגיליים הזו לא תהיה חובת חיסון וכל נער בריא שאינו משתייך לאף אחת מקבוצות הסיכון יוכל לבחור שלא להתחסן – ולא יוטלו עליו כל סנקציות משום סוג. עם זאת, במשרד הבהירו כי "החיסון יעיל ובטוח".

איפה ומתי יינתן החיסון?

הסוגיה עוד לא הוכרעה באופן סופי, אך ככל הנראה החיסון יינתן בקופות החולים החל מיום ראשון הקרוב. יש לציין, כאמור, כי כבר כיום למעשה המשתייכים לקבוצות הסיכון יכולים להתחסן בקופות וכעת יוכלו גם בני נוער בריאים להתחסן אם יבחרו בכך. במקביל, נבחנת האפשרות לחסן תלמידים במוסדות החינוך על ידי מד"א, אך במערכת הבריאות מעריכים כעת כי הסבירות לכך היא נמוכה בשלב הראשון והמהלך עשוי להתרחש בהמשך.

האם מדובר בחיסון אחד או שניים?

שני חיסונים בהפרש של לפחות 21 יום, בדומה לחיסון בקרב יתר האוכלוסייה.

מדוע ההמלצה לא גורפת?

אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שנמצא קשר בקרב מתחסנים צעירים לשכיחות של מיוקרדיטיס (דלקת שריר הלב), תופעה שעשויה במקרים מסוימים אף להיות מסכנת חיים. במשרד עסקו בשבועות האחרונים באיסוף נתונים על שכיחות התופעה בקרב מתחסנים. על פי הודעת המשרד מאתמול (ג'), "ישנה סבירות לקשר בין קבלת מנת חיסון שנייה לבין הופעת מיוקרדיטיס בקרב גברים צעירים בני 16-30, הקשר נמצא חזק יותר בגילים הצעירים 16-19 יחסית לגילאים האחרים. הקשר נחלש עם העלייה בגיל".
עם זאת, במשרד הדגישו כי "ברוב המקרים מדובר במחלה קלה שחולפת תוך ימים בודדים". ואולם, זו לא הסיבה היחידה שהביאה לכך שההמלצה בסופו של דבר אינה גורפת לכלל בני ובנות הגיליים הללו. הצניחה בשיעורי התחלואה בשבועות האחרונים לצד היעדר תחלואה קשה בקרב ילדים ובני נוער גרמה לשינוי התמונה ולהבנה שגם אם המשרד ימליץ על החיסון – הורים רבים פשוט יתעלמו מן ההמלצה ולא יחסנו את ילדיהם.

האם למתחסנים תהיינה הטבות כלשהן?

לא. ביטול התו הירוק שיצא לדרך השבוע גרם לכך שבפועל לא יהיה שום הבדל בין בני הנוער שיתחסנו ואלו שלא.