מתמחים במחלקת הילדים של בית החולים ברזילי באשקלון התבקשו במהלך החודש באופן חריג לעבוד למעלה משמונה תורנויות בחודש ולעיתים אף עשר. גורמים שמכירים את פרטי המקרה מספרים כי בעקבות מחסור במתמחים במחלקה, רבים מהם נדרשים לעבוד במשך שעות ארוכות במהלכן הם מעניקים טיפול רפואי לילדי העיר והסביבה ובכירים במערכת הבריאות מכנים את הדרישה "חריגה במיוחד".
יש לציין כי מחאת המתמחים בבתי החולים הוצתה בעקבות דרישה בעקבות דרישות מצד בתי החולים לעבוד בתורנות שש פעמים בחודש, כאשר כל תורנות נמשכת למעלה מ-26 שעות. בבתי החולים האחרים נהוג שלא לדרוש מהמתמחים לעבוד יותר משש תורנויות בחודש.
1 צפייה בגלריה
מאבק המתמחים
מאבק המתמחים
מאבק המתמחים
(צילום: מוטי קמחי)

"אני לא נחמד בארבע בבוקר. מקווה שאני לא מפספס"

"אני לא יכול להמשיך לעבוד כך", מספר רופא במחלקה. "התבקשתי לעשות שבע תורנויות בשבועיים. עשיתי תורנות יום כן ויום לא. בחודשיים שלפני כן עשיתי שמונה תורנויות בחודש. הסיבה לכך היא שאין מי שיעבוד. אין אנשים להכשיר אותם כי המחלקה לא נערכה. המתמחים התריעו ולא פעם אחת ואמרו שאין מתמחים. אנחנו נמצאים בפריפריה והיא לא באמת מעניינת מישהו, רק את מי שגר פה.
"זה לא המצב במרכז הארץ ואם יש מתמחים שמסכימים לעשות עשר תורנויות בחודש אז הכל בסדר. יש אפילו מתמחה שלקחה ימי חופש כי היא לא יכולה להמשיך יותר והיא לא הייתה מוכנה לעשות עשר תורנויות. אתה מרגיש כמו מומיה. אתה חוזר אחרי 26 שבמהלכן אתה לא ישן בכלל. אתה חוזר הביתה ומי שצריך להוציא את הילדים שלו מהגן יש לו עד שלוש להתעורר כדי להביא את הילדים מהמסגרות, ובבוקר אתה מתעורר וזה נמשך כך יום אחרי יום. במשך שנתיים הם מתעלמים מהבעיה ואין מתמחים.
"אני לא יכול להגיד שבארבע בבוקר אני סופר נחמד. אני נורא איטי ואני מניח שעושים טעויות בשעות האלו. למזלי אני לא כירורג, אבל אני לא יודע אם אני מפספס או לא. המתמחים דיברו עם ההנהלה ואמרו שהם לא מוכנים לעשות את זה, אבל שום דבר לא השתנה. המצב הוא שאין לנו רופאים בכירים, ומי שמשחרר ילדים ומקבל החלטות לגבי הטיפול שלהם הם רופאים שאפילו לא עברו את המבחן. זה מצב נוראי".
גורם אחר במחלקה מספר על התנאים במחלקה. "מדובר על ניהול כושל וזה אף פעם לא קרה במחלקה הזו", הוא אומר. "המחלקה שם הרוסה והמצב הזה נמשך כבר יותר משנתיים. הבכירים לא מסתדרים שם ביניהם ואין שם סנכרון. אלו שניגשים לבחינות הסמכה ממשיכים לעבוד למרות שהם צריכים להיות בהפסקה".

"זכויות אדם נשללות"

בארגון המתמחים 'מרשם' הגיבו בזעם לדרישה החריגה מהמתמחים. "לצערנו התופעה הזו קיימת", אמרו בארגון. "כאילו לא די בכך שהמתמחים עובדים בתורנויות בלתי אפשריות של 26 שעות, אז גם אף אחד לא אוכף את התקנות - מתמחים לא אמורים לעשות יותר משש תורנויות בחודש והעובדה שהתופעה הזו מתקיימת היא תעודת עניות לשר הבריאות ולשר העבודה ולממשלת ישראל כולה. זאת התוצאה של עשרות שנים של ניתוק ופאסיביות של כל הגורמים הרלוונטיים האחראים שאיפשרו מציאות שבה חוקי עבודה בסיסיים, ואפילו נרחיק ונאמר, זכויות אדם, נשללות מהמתמחים שממשיכים לעבוד 300 שעות בחודש ו-26 שעות ברצף תורנות, לעיתים בעשר תורנויות לחודש".
מברזילי נמסר בתגובה: "הטענה אינה נכונה ומשוללת כל יסוד. רופאי מחלקת הילדים ממלאים את תפקידם המסור בתורנויות במיון הילדים, במחלקת הילדים, במחלקת טיפול נמרץ ובפגיה בסטנדרטים הגבוהים ביותר. בכל הארץ כמו גם בברזילי, בחודשים מאי-יוני סביב בחינות ההתמחות לשלב א', העומס היחסי על כלל המתחמים גדל. יחד עם זאת, יובהר באופן נחרץ שהמתמחים גם בתקופה עמוסה זו לא עושים יותר מ-8 תורניות, ובאופן כללי מוקפד כי כמות התורניות בכלל המרכז הרפואי האוניברסיטאי לא תחרוג מ-6 לחודש בממוצע שנתי".