ד"ר דורית ניצן, בכירה בארגון הבריאות העולמי, מדברת על הדעיכה בשיעור חולי הקורנה בעולם, ואפילו ללא חיסונים. "אנחנו רואים תמונות מעודדות מרחבי העולם. אנחנו רואים שבמקומות שבהם פועלים כהלכה ושומרים על מרחק - יש תוצאות. חשוב גם לזכור את ההקשר, שכן העלייה במספר הנדבקים הייתה ברובה קשורה לחגים. הכריסמס וחגיגות השנה החדשה גרמו להתקהלויות ברחבי העולם ואיתן לעלייה בכל מהמדינות. במקומות שבהם הייתה שמירה והתנהלות עקבית - אכן רואים תוצאות".
כמה אתם מודאגים מהווריאנט הדרום אפריקני? "אנחנו מודאגים מהווריאנטים בעירבון מוגבל. קודם כול, אנחנו מצפים שיהיו וריאנטים. וירוסים אוהבים להסתגל, ואנחנו כולנו תקווה שאחד הווריאנטים יהיה כזה חמוד שממש ידעך לו לאיטו ויחזיר אותנו לחיי השלום והשלווה. אבל בינתיים נולדו כמה וריאנטים לא כל כך נחמדים ובהם הבריטי, הברזילאי והדרום אפריקני, שמאופיינים בתחלואה חמורה יותר כנראה.
"הדרום אפריקני, שכרגע על הכוונת שלנו, מראה סימנים לכך שהוא לא מייצר את רמת הנוגדנים שציפינו לה בעקבות החיסונים. מייצר, אבל לא טוב כל כך, והפחד שלנו שייוולד להם מין בן כלאיים כזה שיחמיר ויעשה רע - אבל אולי יבוא אחד טוב.
"הווריאנט שלוקח עכשיו וסוחף את הסביבה שבה הוא נמצא הוא דווקא הבריטי, שבכל מקום שאליו הוא חודר - הוא מתפשט. גם בארץ וגם בדנמרק, שבה אני נמצאת".
אפשר לומר שאנחנו בנקודה יותר אופטימית משהיינו לפני חודש? "כן, אין לי ספק שאנחנו הרבה יותר אופטימיים היום. קודם כל בזכות שיעור החיסונים. בואו נדבר על ישראל - יש היענות לחיסון, וככל שההיענות תגבר, ככה ההגנה תהיה גבוהה יותר. יש מדינות אחרות שבהן מתחילים לחסן בהיקפים גדולים ואנחנו מקווים שנגיע למדינות מתפתחות בהקדם.
"בנוסף, אפשר לומר שלמדנו. למדנו שצריך לשמור מרחק, צריך לשים מסכות, לשטוף ידיים ולא להתקהל ומי שבאמת מקפיד על זה - שומר על בריאותו. נקווה שיימצאו גם תרופות ולא נשכח גם שאנחנו לומדים על הווירוס הרבה מאוד, ולא רק בנושא החיסונים. וזה כנראה הטריק: ללמוד על תרופות, בדיקות מהירות, חיסונים, שמירת מרחק, עד אשר יבואו ימים טובים יותר".
1 צפייה בגלריה
אנשים בדרך לקבלת חיסון קורונה
אנשים בדרך לקבלת חיסון קורונה
בארגון הבריאות העולמי לומדים לעומק את כל נושא החיסונים בישראל
(צילום: יובל חן)
מה חושבים בארגון הבריאות העולמי על פרויקט החיסונים הישראלי? "בארגון לומדים לעומק את כל נושא החיסונים בישראל, וישראל משתפת גם אותנו בנתונים וזה מאוד חשוב. אנחנו רואים את התגובה הטובה של המערכת החיסונית של המחוסנים, את התוצאות ואת ההשפעה על שיעור האשפוזים הקשים בקרב המבוגרים וזו נקודת ציון, זה מדליה, כי פה כל מי שמתחסן מושיט יד לחברים ולשכנים וזה כל כך חשוב".