בשיתוף מדטרוניק
כשהתגלה לפני שנתיים וחצי אצל נלי בת ה-70 (הפרטים המלאים שמורים במערכת) פרפור פרוזדורים, היא קיבלה כדורים ומדללי דם והאמינה שבזה הסתיים הטיפול בבעיה. מתברר שלהפרעת הלב הנפוצה יש תופעות לוואי, שלא תמיד מקושרות לפרפור פרוזדורים.
"פרפור פרוזדורים הוא הפרעת קצב, שמתאפיינת בפעילות חשמלית רבה במדור העליון של הלב. עקב כך הפרוזדורים לא מתכווצים", מסביר ד"ר אהרון מדינה, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה במרכז הרפואי שמיר בבית החולים אסף הרופא.
"להבדיל מהפרעות קצב מאורגנות או איטיות יותר, בפרפור פרוזדורים, יש סיכון להיווצרות קריש, יותר מכל הפרעה אחרת. כאשר קריש מגיע למוח, הוא עלול לגרום לאירוע מוחי. מדובר במחלה קשה עם נזק ארוך טווח. עם מדללי הדם הסיכון לאירוע מוחי פוחת בצורה משמעותית, אבל יש עוד תופעות לוואי לפרפור הפרוזדורים", מבהיר ד"ר מדינה.
אצל נלי תופעות הלוואי הגיעו בצורת סחרחורות ואיבודי הכרה פתאומיים חוזרים ונשנים, אליהם התלווה גם דופק מהיר. הפעם הראשונה שאיבדה את ההכרה לפני שנתיים הייתה מאוד מפחידה ומטלטלת, היא מעידה. "יצאתי להליכת בוקר בשעה 5. היה עדיין חושך ולא היה אף אחד ברחוב. רגע אחד הלכתי והרגשתי בסדר גמור. וברגע השני לא הבנתי איפה אני. שכבתי על המדרכה, ולקח לי זמן עד שקלטתי שנפלתי".
בכוחות אחרונים היא חזרה הביתה, ונשכבה במיטה כל היום בלי יכולת לקום ועם סחרחורות קשות. מאותו יום, חייה של נלי נכנסו לסחרור בניסיון להבין מה גרם לאיבוד ההכרה הפתאומי. "שלחו אותי לנוירולוג, לרופא כלי דם ועשיתי הרבה בדיקות. כולן יצאו תקינות", היא מספרת.
האפיזודות של איבודי ההכרה, הסחרחורות והדופק המואץ לא פסקו. נלי הגיעה למצב שהיא חששה לצאת מהבית. "פעם אחת איבדתי הכרה בחנות לכלי בית, ובמזל לא נפלו עליי חפצים כבדים. פעם אחרת הלכתי להרצאה, ותוך כדי חציית הכביש, הרגשתי כאילו מישהו זורק אותי. נפלתי, וקיבלתי מכה. זה כל כך מפחיד כי זה קורה בפתאומיות, ושום דבר לא יכול להכין אותך לזה".
אחרי סבב של בדיקות שלא הניבו תוצאות, נלי פנתה לקרדיולוג בבית החולים, שהמליץ לאבחן את הבעיה באמצעות מכשיר ניטור (לופ רקורדר) בשם Reveal LINQ. המכשיר של חברת מדטרוניק הוא שתל תת עורי, שמוחדר בהרדמה מקומית מתחת לעור, לא רחוק מהלב, לתקופה של עד 3 שנים. השתל קולט ומשדר מידע 24 שעות ביממה ומתריע לרופא המטפל במקרה של אירוע לבבי.
"מכשיר הלופ רקורדר מאתר הפרעת קצב או את הסיבה לסימפטומים של ההפרעה כמו אובדן הכרה. הסיכוי לאבחן הפרעה הוא הרבה יותר גבוה עם הרוויל לינק. הא.ק.ג מאתר הפרעת קצב רק כשהיא קורית. גם הולטר שמנטר את קצב הלב 24 שעות לא תמיד מגלה הפרעות. מכשיר הרוויל לינק מקליט את קצב הלב לתקופה ארוכה".
הטכנולוגיה של שתלים תת עוריים היא לא חדשה, מציין ד"ר מדינה, "אבל הייחוד של מכשיר הרוויל לינק הוא העובדה, שהוא מגיע לממדים מזעריים, ומזריקים אותו בקלות מתחת לעור. זה אפילו יותר פשוט מעירוי. גם האלגוריתם של המכשיר שמקליט את הפרעות הלב הוא הרבה יותר מדויק".
1 צפייה בגלריה
ד"ר אהרון מדינה
ד"ר אהרון מדינה
ד"ר אהרון מדינה
נלי קיבלה הסברים על מכשיר הלופ רקורדר של מדטרוניק, שאותו הייתה זכאית לקבל במסגרת סל שירותי הבריאות. היא הבינה שאין לה מה להפסיד, והחליטה לבצע את ההליך הפשוט. "הייתה הכנה וכל מיני בדיקות. ההליך עצמו נמשך דקה וחצי, יותר קצר מההכנות עצמן. אחרי זה נחתי קצת וחזרתי הביתה. נתנו לי מכשיר לשים ליד, שמשדר אבחונים למוקד, ועוד מכשיר נייד למקרה שקורה אירוע מחוץ לבית".
אחרי חודשיים וחצי של ניטור והקלטה רציפים של קצב הלב, האבחנה הייתה ברורה: נלי סובלת מתסמונת הסינוס החולה. ד"ר מדינה מציין כי מדובר בתסמונת שכיחה למדי שלמעלה מ--50% מהמטולים שמושתלים קוצב לב סובלים ממנה, אך אירועים של איבוד הכרה כמו שחוותה נלי הם יחסית לא שכיחים.
"הסינוס הוא קבוצת תאים שאחראית להכתבת הדופק. בזמן פרפור פרוזדורים, כשיש פעילות חשמלית מרובה, הסינוס מדוכא ולא עובד. ברגע שהפרפור חולף, הדבר הראשון שמתאושש זה הסינוס, וככה הלב חוזר לפעילות תקינה. אצל אנשים עם תסמונת הסינוס החולה, יכולות לקחת שניות ארוכות עד שהסינוס מתאושש. במרווח הזה, הם עלולים לאבד הכרה".
מכשיר הרוויל לינק הוכיח, למעשה, שאיבודי ההכרה והסחרחורות שחוותה נלי נגרמו בשל תסמונת הסינוס החולה. התסמונת לא הייתה מתגלה ללא מכשיר המנטר את קצב הלב באופן רציף 24/7 לתקופה ממושכת.
התסמונת של נלי ופרפור הפרוזדורים טופלו על ידי הליך צנתורי פולשני של אבלציה, אותו ביצע ד"ר מדינה. " באבלציה מתבצעת צריבה של פרפור הפרוזדורים. אפשר היה לתת לנלי תרופות, אבל החלטנו לעשות אבלציה, כי הלב שלה בריא. לאחר מכן לא השתלנו קוצב לב מתוך ידיעה שהרוויל לינק עדיין נמצא אצלה. אם יהיו הפסקות בדופק, הם יוקלטו וישודרו למוקד".
כיום, מספר חודשים אחרי הליך האבלציה, נלי מעידה שהיא מרגישה מצוין, לא היו לה התקפי איבוד הכרה, סחרחורות וגם לא דופק מהיר. היא מתאמנת באופן קבוע, וגם על רב הכדורים היא קיבלה אישור לוותר. "אני כל כך שמחה שהמליצו לי על הרוויל לינק, שבעצם זיהה את הבעיה. אני לא רוצה לחשוב מה הייתי עושה אם לא היו מגלים מה הבעיה. הייתי כנראה חיה עם תרופות ועם פחד".
"נלי הייתה יכולה להיות היום גם עם פרפור פרוזדורים וגם עם אירועי אובדן הכרה, שהיו יכולים להסתיים בקוצב לב. בזכות ה-Reveal LINQ, היא בלי פרפור פרוזדורים ובלי קוצב לב", מסכם ד"ר מדינה.
בשיתוף מדטרוניק