בשיתוף אסטרהזניקה
בגיל 61 חלי (שם בדוי) תושבת המרכז גילתה לתדהמתה שהיא חולה בסרטן ריאות. "במשך שנים ארוכות עבדתי כסדרנית בתחנת מוניות מקומית", היא מספרת. "אולם מיד עם גילוי המחלה והתחלת הטיפולים, הפסקתי לעבוד. לא ממש יכולתי להמשיך בשגרת חיי. למעשה כל החיים שלי השתנו מהקצה אל הקצה".
בחודש פברואר אשתקד, התברר שחלי סובלת ממחסור חמור וחריף של נתרן בגוף. "הייתי תשושה ועייפה. כמעט ולא אכלתי כלום, ורק שתיתי מים", מספרת חלי. לאחר בדיקת דם, רופאת המשפחה הפנתה אותה לחדר מיון בדחיפות. "הרופאה לא האמינה שאני עדיין עומדת על הרגליים", היא מספרת "אני לא יודעת איך בכלל הצלחתי לתפקד". חלי הופנתה בבית החולים לביצוע צילום ריאות על מנת לנסות ולהבין את מקור הבעיה הרפואית. "כשהגיעו התוצאות התגלה ממצא חשוד והוחלט שאבצע גם בדיקת סי-טי כדי שהרופאים יוכלו לקבל תמונת מצב ברורה יותר", נזכרת חלי.
הצוות הרפואי החליט לאשפז את חלי בבית החולים על מנת לטפל במחסור האקוטי בנתרן שגרם לה לתשישות הקשה. "לא העליתי על דעתי שבסופו של דבר יאבחנו אצלי סרטן ריאות", מספרת חלי. "חשבתי שלאחר שיטפלו בבעיית הנתרן, אתאושש ואשתחרר הביתה", היא מוסיפה.
כשהגיעו תוצאות בדיקת הסי-טי התגלה גוש באחת מריאותיה של חלי. "הרופאים הסבירו לי שככל הנראה מדובר בגידול סרטני, אבל על מנת להיות בטוחים הוחלט לבצע ביופסיה ולמעשה לשלוח דגימה מהגידול לבדיקה במעבדה", נזכרת חלי. "באופן מפתיע, דווקא באותו שלב התחלתי להרגיש יותר טוב בזכות איזון רמת הנתרן בגוף", היא אומרת ומוסיפה: "אבל אז כשהגיעה הבשורה מהרופאים – קיבלתי שוק".
1 צפייה בגלריה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
(צילום: shiuurtstock)

"ניסיתי להדחיק את המציאות"

חלי מעידה שבתחילת התהליך הדחיקה את המציאות העגומה. "לא הבנתי עדיין את המשמעויות ולא ידעתי לקראת מה אני הולכת", היא מספרת. הצוות הרפואי החליט לשחרר את חלי לביתה עד להגעת תוצאות הביופסיה. "האמת שמבחינה פיזית הרגשתי טוב", היא מודה ומוסיפה: "בשלבים האלו של סרטן אין סימפטומים ולכן כאשר איזנו את רמות הנתרן, התאוששתי לחלוטין".
לאחר מספר ימים הגיעו תוצאות הביופסיה וחלי ובן זוגה נקראו לפגישה עם הרופא. "בן זוגי הבין פחות או יותר במה מדובר אבל אני בכלל לא הבנתי", אומרת חלי, "הייתי מנותקת מהסיטואציה'', היא מוסיפה. הרופא הסביר לחלי שמדובר בגידול ממאיר שיש לטפל בו במהירות. "לא קלטתי את משמעות הדברים. רק לאחר מספר דקות כשהרופא הבחין שאני לא מצליחה לעכל את הבשורה, הוא פנה אליי ואמר לי בצורה ישירה 'חלי, יש לך סרטן וחייב לטפל בך ומהר'", היא מספרת ומוסיפה: "רק אז נפל לי האסימון. בכיתי המון, והיה לי קשה לקבל את הבשורה הנוראית".
כשחלי הגיעה הביתה, היא גמלה בליבה לשנות תפיסה. "הבנתי שאופטימיות היא אולי הדבר היחיד שיכול להחזיק אותי בתקופה הקרובה", היא מעידה, "החלטתי שאני מתגברת על המחלה הארורה הזו, גמלתי בליבי לנצח את הסרטן ולא להרים ידיים".
חלי הופנתה לד''ר אליזבטה דודניק, רופאה אונקולוגית העוסקת בתחום סרטן ריאות מבית החולים בילינסון. "כבר בפגישה הראשונה נוצר ביננו חיבור טוב", אומרת חלי. "ד"ר דודניק הסבירה בפשטות על המצב הרפואי שלי ועשתה לי סדר בבלגן. זה משהו שהייתי זקוקה לו נואשות", היא מוסיפה. חלי אובחנה עם סרטן ריאה מסוג תאים קטנים (SCLC) והרופאה ביקשה ממנה להתחיל את טיפול בכימותרפיה כבר למחרת. "הופתעתי מהבהילות וניסיתי לנהל משא ומתן כדי לדחות במעט את תחילת הטיפול", מודה חלי. "ידעתי שהטיפול ישפיע על מצבי הפיזי ועדיין לא השלמתי עם תופעות הלוואי שעלולות להופיע", היא מוסיפה.
ד''ר דודניק מצידה התעקשה להתחיל בטיפול בדחיפות. "הרופאה אמרה שאצטרך להתחיל את הטיפול באופן מידי, כי הכרחי לשפר את סיכויי ההישרדות", אומרת חלי. "הרגשתי שלד''ר דודניק איכפת ממני ושההחלמה שלי חשובה לה באופן אישי. ההרגשה הזאת נתנה לי כוח ותקווה שאוכל לנצח את הסרטן. הרגשתי שהיא נתנה לי רוח גבית כדי לצאת מזה".
"בנוסף הרופאה הסבירה לי שסרטן ריאה מסוג תאים קטנים נגרם במרבית המקרים כתוצאה מעישון. היא סיפרה שיש כיום טיפול אימונותרפי, שמעורר את מערכת החיסון להילחם בגידולים, שהראה פוטנציאל לעכב את המחלה ולשפר את תוחלת החיים של החולים", מספרת חלי. "בעבר עישנתי יותר מקופסה ליום, וזה אחד הדברים שאני מתחרטת עליהם עד מאוד".
חלי קיבלה את הטיפול האימונותרפי, ולאחר מספר שבועות ביצעה בדיקת סי-טי על מנת להעריך את האפקטיביות של התרופה. "גם אני וגם ד"ר דודניק הופתענו מהממצאים לטובה", מספרת חלי בהתרגשות. "ראינו נסיגה של הגידול ולא הייתה כמעט כל עדות למחלה פעילה. זו הייתה בשורה משמחת מאוד והרגשתי שגם הרופאה מאושרת מהממצאים יחד איתי".
"סרטן ריאה מסוג התאים הקטנים הוא סרטן אגרסיבי המתגלה בכ- 15% מכלל מקרי סרטן הריאה", מסבירה ד"ר אליזבטה דודניק, רופאה בכירה ומומחית לסרטן ריאה בבית החולים בלינסון ומזכירת החוג הישראלי לסרטן ריאה. "סרטן זה נוטה להתפשט ולשלוח גרורות באופן מהיר ולכן כשני שליש מהחולים מאובחנים כשמחלתם כבר במצב מתקדם. עד לאחרונה, הטיפול הסטנדרטי בחולים אלו התבסס על מתן כימותרפיה. במשך כעשרים שנה לא חלה שום התקדמות בטיפול סרטן ריאה מפושט מסוג תאים קטנים, אך בשנתיים האחרונות הוכיחו מספר מחקרים קליניים כי שילוב של אימונותרפיה עם כימותרפיה משפר משמעותית תוצאות טיפוליות.
"האפשרות לטפל בחולי סרטן ריאה מסוג תאים קטנים עם אימונותרפיה מהווה פריצת דרך משמעותית. בבסיס הגישה החדשנית עומדת העובדה שמערכת החיסון שלנו מסוגלת לזהות ולתקוף תאים סרטניים. עם זאת, בסוגי סרטן רבים, תאי הסרטן מצליחים להתחמק מתגובת מערכת החיסון. תאי הסרטן יוצרים חסמים אשר למעשה בולמים את התגובה החיסונית הטבעית של הגוף. אימונותרפיה היא גישת טיפול אשר ״מורידה את הבלמים״ ממערכת החיסון ומגבירה את יכולתה להילחם כנגד הסרטן".
קבוצת הפייסבוק "חברים לנשימה" של העמותה הישראלית לסרטן ריאה מיועדת לחולים ובני משפחתם. בתאריך ה-29.11.20 יתקיים הכנס השנתי של העמותה הישראלית לסרטן ריאה באופן מקוון .הכנס מיועד למטופלים ובני משפחותיהם ויכלול הרצאות בנושא התמודדות עם המחלה. לפרטים נוספים ולהרשמה לכנס לחצו כאן
בשיתוף אסטרהזניקה