קטסטרופת הקורונה בברזיל מגיעה לשיאים חדשים: רק שלשום נקבע במדינה שיא נוסף במספר המתים - 4,195 איש ביום אחד בלבד. מספר המתים הכולל בברזיל מאז תחילת המגיפה עומד על כמעט 337,000, וכך עומדת המדינה במקום השני בעולם במספר המתים, שנייה לארצות-הברית. אלא שברזיל, שמונה 212 מיליון אזרחים לעומת 328 מיליון בארצות-הברית, צפויה לעקוף בימים הקרובים את הממוצע השבועי בארצות-הברית למקרי מוות יומיים.
אתמול (ד') התגלו במדינה כ-90 אלף חולי קורונה חדשים ומומחים מזהירים שכ-100 אלף ברזילאים הולכים לאבד את חייהם עוד החודש אם לא יינקטו צעדי מניעה נוספים במדינה.
"נורא עצוב, המצב נורא", אומר ד"ר עמית נוסבאכר, רופא בבית החולים אלברט אינשטיין בסאו-פאולו, בראיון לאולפן ynet הבוקר. "אתמול היה לנו שיא של יותר מ-4,000 מתים ביום אחד בברזיל. ורק במדינה שלי, סאו-פאולו, 1,300 איש מתו ביום אחד. אנחנו עם יותר מ-3,000 מתים ליום כבר כמה ימים כבר וזה נורא עצוב. כל יום יותר ויותר מקרים, מערכת הבריאות כמעט בקריסה ואני גר בעיר גדולה שיש בתי חולים גדולים, אבל יש ערים שאין להן את אותם המשאבים וזה נורא קשה, המצב ממש, ממש עצוב.
2 צפייה בגלריה
פרידה מנפטר קורונה בברזיל
פרידה מנפטר קורונה בברזיל
פרידה מנפטר קורונה בברזיל
(צילום: AFP)
מה פרופיל הגילאים של המתים בברזיל? "זה משתנה. בהתחלה זה היה המבוגרים ביותר, שאנחנו מכירים את גורמי הסיכון שיש להם. מבצע החיסונים אצלנו החל אבל רק כ-10% קיבלו לפחות מנה ראשונה. התחילו עם המבוגרים ביותר, עכשיו הגענו לגילאי 68. אז מתים גם לא מעט צעירים. אנחנו רואים יותר ויותר אנשים צעירים שמקבלים את המחלה וחווים אותה באופן גרוע במיוחד עד כדי כך שהם צריכים להתאשפז בבית החולים ולקבל טיפול נמרץ".
העניין של החיסונים בכלל לא פקטור? "החיסונים בטח, אבל חלק קטן מהאוכלוסייה מקבלת את החיסון ואלו רק המבוגרים. בגלל זה עכשיו יש לנו עכשיו פחות חולים מבוגרים שחלק מהם קיבל את החיסון".
גם בגרמניה המצב רחוק מלהיות מעודד. קצב החיסונים איטי ומוגדר ככאוס אחד גדול. "המאמצים לא מצליחים וחייבים פה להודות - יש פה בלאגן גדול, אומר לאולפן ynet ד"ר ניר קרלמן, רופא פנימי בברלין. "יש פה 16 מדינות שלכל אחת יש חוקים משלה. אני גר בברלין, אני כפוף לכמה חוקים של ברלין, אבל מצד אחד, אני יכול לנסוע 20 דקות לברנדנבורג ואז אני אהיה תחת חוקים אחרים. אנשים לא מבינים את זה ולא מתחברים לזה כל כך. אני רואה בחדר המיון הרבה מאוד אנשים בגילאים צעירים".
אתה עצמך מחוסן, ד"ר קרלמן? הרופאים חוסנו, הצוותים הרפואיים? "הרופאים חוסנו, גם ההצוותים הרפואיים, בהתחלה עם פייזר ואז הגיע הסיפור של אסטרהזניקה. ועכשיו אסטרהזניקה בוטל, אז יש הרבה צוותים רפואיים שלא חוסנו. אני באופן אישי לא מחוסן כי אני אחרי קורונה, אז אני עוד בסדר".
2 צפייה בגלריה
בית חולים שדה לקורונה, באולם ספורט בסאו-פאולו
בית חולים שדה לקורונה, באולם ספורט בסאו-פאולו
בית חולים שדה לקורונה, באולם ספורט בסאו-פאולו
(צילום: AFP)
אז אתה מרגיש תחושה של כאוס בעצם? גרמניה המסודרת, המובילה, מנהיגת הגוש האירופי היא בכאוס כרגע? "אני חושב שכן, יש פה כאוס ניהולי שהוא בעייתי, שאין החלטה שמגיעה מאנגלה מרקל, שהיא תופסת את כל 16 המדינות. לכל מדינה, יש זכות להחליט מה היא רוצה לעשות ואיך העסק הולך להתנהל בתוכה וזה יוצר בלאגן כי מן הסתם אנשים לא מבינים איך יכול להיות למשל שפה בברלין מותר להיפגש עם עוד איש אחד אבל בברנדנבורג, 20 דקות מכאן, כבר מותר להיפגש עם עוד שלושה אנשים וזה יוצר חוסר אמון מאוד גדול במערכת. המספרים עולים, בתי החולים עוד לא בקריסה כי כנראה שבכל זאת המבוגרים קצת התחסנו. כמו בברזיל, 10% מהמבוגרים כאן כבר קיבלו חיסון אחד לפחות".
מדהים, זה פשוט לא ייאמן. ד"ר נוסבאכר, יש איזו תקווה אצלכם? זאת אומרת, איזשהו אור בקצה המנהרה, יד מכוונת, משהו? "יש אנשים שהתקווה שלהם לא כל כך גדולה, התקווה היחידה זה שיבואו החיסונים, זו הדרך היחידה החוצה. יש לנו מעט מאוד חיסונים ואנחנו מחכים שיגיעו יותר. כמו שד"ר ניר קרלמן אמר, הרבה אנשים לא מבינים שהם צריכים לצאת מהרחוב ולא להיפגש עם אנשים אחרים. התקווה היחידה היא אם כולם יבינו שהם צריכים לא להיפגש עם אנשים אחרים עד שיבוא החיסון במנות גדולות, וזה לא יקרה בקרוב. החודש הזה של אפריל לא נראה טוב, מרץ היה חודש מאוד עצוב ואפריל גם כן נראה שיהיה מאוד עצוב. רק כשהחיסונים יגיעו במנות גדולות נעבור את זה".