בחיים לא אשכח את ההלם והשתיקה של אמא שלי באותה שיחת טלפון. זה היה כשהייתי בת 17. בשלב הזה כבר הרווחתי כסף בעצמי, בעיקר משיעורים פרטיים במתמטיקה שנתתי לילדים צעירים ממני, וחיפשתי דרכים נוספות להגדיל את הכנסותיי.
במפגש עם מכר של המשפחה, הוא סיפר לי על מיזם מעניין שהצטרף אליו, וכמה קל להרוויח באמצעותו הרבה כסף והזמין אותי לשמוע הרצאה בנושא. הרעיון הדליק אותי. הייתי צעירה, לא הבנתי הרבה על העולם העסקי, ראיתי בו דמות בוגרת שרוצה בטובתי ונשביתי בסיפוריו.
הלכתי איתו למפגש של משווקים פוטנציאלים. זו הייתה חברה בינלאומית והפעם הראשונה בה נתקלתי ברעיון של שיווק רשתי. המצגת שהייתה באותו אירוע הייתה סוחפת והרשימה אותי מאוד.
3 צפייה בגלריה
קל להרוויח כסף?
קל להרוויח כסף?
קל להרוויח כסף?
(צילום: shuttestock)

מוצרים באלפי שקלים

באותה תקופה אמי הייתה בחו"ל. זו תקופת טרום סלולריים, וכשמישהו נסע לחו"ל, התקשורת איתו הייתה אחת למספר ימים, ולכן לא יכולתי להתייעץ איתה. הוצאתי ארנק ורכשתי מוצרים בסכום של אלפי שקלים.
כשאמי התקשרה, מספר ימים לאחר מכן, סיפרתי לה בהתלהבות על העסק החדש שאני מקימה. סיפרתי לה על המוצרים שרכשתי ועל הכסף שארוויח עם מכירתם. בחיים לא אשכח את השתיקה הרועמת שהייתה מהצד השני. אמא שלי פשוט הייתה בשוק.
קראו עוד:
אני לא בטוחה אם היא יותר נבהלה או יותר כעסה על מה שקרה. אני גם לא בטוחה אם זה היה מכוון אליי, על המעשה ה"לא אחראי" שעשיתי להבנתה, או מכוון לאותו מכר של המשפחה שתפס "ילדה תמימה" ו"הכניס לה שטויות לראש".
מה שאני בוודאות זוכרת זה את תחושת חוסר האונים שלה והרגשת חוסר השליטה על הסיטואציה והכאב שנלווה לכך שהבת שלה הונחתה ללכת במסלול כלכלי שממש לא תאם את ה"אני מאמין" שלה.

יזמות עסקית מגיל צעיר

המאמר הזה לא מדבר על שיווק רשתי והאם נכון להיכנס אליו או לא, אלא על ההבנה שאם אנחנו ההורים לא נהיה שם עבור ילדינו ברגעים שבהם הם מחפשים רעיונות מעשיים ליזמות שמייצרת כסף – מישהו אחר יהיה. אולי זה יהיה אדם שאתם מכירים ואולי גם לא.
יש היום ברחבי הרשת כל כך הרבה הצעות למגוון דרכי "התעשרות מהירים" ורוב הסיכויים שילדיכם כבר נחשפו לדברים כאלה כשגלשו ברשתות החברתיות, ביוטיוב, או אפילו שמעו דרך חבריהם.
3 צפייה בגלריה
הילדים נחשפים למידע אמין ופחות אמין
הילדים נחשפים למידע אמין ופחות אמין
הילדים נחשפים למידע אמין ופחות אמין
(צילום: shuttestock)
חלק מהמיזמים האלה לא בהכרח תואמים את ה"אני מאמין" שלנו ואת הערכים לפיהם בחרנו לגדל את ילדינו. חלקם עשויים גם להיות עוקץ. מה שבטוח זה שאם אנחנו לא נהיה נוכחים שם ואחראים על החינוך והחשיבה הכלכליים והיזמיים שלהם, אין לנו מושג לאן זה עלול להתפתח.

דברו עם הילדים

השבוע קיבלתי מייל מאמא של בן 16, שסיפרה לי שבנה רכש קורס דיגיטלי של אדם שהאמין לפרסומיו, והיום הם מבינים שכוונותיו של המשווק לא טהורות. היא פנתה אליי כדי לשאול אם יש לי רעיון איך יוכלו להציל חזרה את אלפי השקלים ששילמו על הקורס.
האם תרצו שילדיכם ילמדו חינוך מיני מסרטוני זימה שמסתובבים ברחבי הרשת? ככל הנראה שלא, ועם כסף ויזמות זה בדיוק אותו הדבר. חשוב שילמדו על נושאים אלה בדרכים התואמות את הערכים החשובים לכם.
ולא, זה לא אומר שאתם באופן אישי צריכים לדעת הכול על יזמות וללמד אותם בעצמכם. זה כן אומר שהם צריכים לדעת שיש אפשרות בבית לשיח פתוח ומקדם על רעיונות יזמיים (ממש כמו שיש אפשרות לשאול שאלות על יחסי מין, וגם אם לפעמים זה מביך – עדיף מביך איתנו מאשר מקלקל עם אחרים).
"יש כל כך הרבה הצעות למגוון דרכי 'התעשרות מהירים', ורוב הסיכויים שילדיכם כבר נחשפו לדברים כאלה כשגלשו ברשתות"
מרגישים שאין לכם את הידע המעשי הנדרש ליזמות שלהם? זה ממש בסדר. ככל הנראה גם מתמטיקה לבגרות לא תדעו ללמד אותם, אז מה? אף אחד לא יודע הכול על כל דבר. עם זאת, זה לא אומר שאתם לא יכולים לעזור להם.
יש שלל דרכים נפלאות ללמוד מהם, וזאת אחריות שלנו ההורים לעזור להם למצוא את הדרך הנכונה עבורם. ממש כמו שאנחנו עוזרים לילדים למצוא מורה פרטי למתמטיקה כשצריך, חפשו איתם מורים או מנטורים שיוכלו ללמוד מהם כיצד לממש את היזמות שמעניינת אותם, בין אם זה ללמוד באופן אישי או דרך קורסים דיגיטליים.
3 צפייה בגלריה
אתם יכולים לעזור גם אם אין לכם את הידע
אתם יכולים לעזור גם אם אין לכם את הידע
אתם יכולים לעזור גם אם אין לכם את הידע
(צילום: shuttestock)
היו איתם בתהליך קבלת ההחלטה על האם אותו מנטור או קורס אכן נכונים ומתאימים להם, ובנוסף שהם אכן מוסכמים גם עליכם, הן ברמה המקצועית והן האישית. בנוסף, כדאי לחפש המלצות על אותו איש מקצוע מאנשים שאתם מכירים, ממש כפי שהייתם מחפשים מורה פרטי.
זכרו - בתקופה שבה אנו חיים, ילדים רבים מתחילים לחפש דרכים ורעיונות ליזמויות שייצרו להם כסף. אם ילדיכם רוצים לממש יזמויות כאלה ואחרות ומחפשים דרכים לעשות זאת, זה נפלא ומבורך.
חשוב להיות איתם בתהליך וללוות אותם שלב אחרי שלב. לעזור להם בין אם בידע האישי שלכם, ובין אם בעזרה בבחירת אנשי המקצוע שילוו אותם בדרך. יצירתיים ומבריקים ככל שיהיו, הם עדיין ילדים.
הכותבת מלווה משפחות ליצירת חופש כלכלי, ומחברת הספר "יזמות לילדים סקרנים – עושים כסף בכיף"