"ניהול המשבר הוא כישלון אחד גדול". כך אומר פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, בראיון לאולפן ynet הבוקר (א').
"אני יועץ לעיריית הרצליה ושם לא נותנים לנו כמעט בדיקות. זה הרי אבסורד. אנחנו רוצים לבדוק כמה שיותר ולא מאפשרים לנו"
הוא מסביר כי הכישלון הוא בכמה רמות ובכמה רבדים. "הנה למשל, אני יועץ לעיריית הרצליה ושם לא נותנים לנו כמעט בדיקות. זה הרי אבסורד. אנחנו רוצים לבדוק כמה שיותר ולא מאפשרים לנו", הוא מוסיף ואומר כי כל הניהול הוא בעייתי מאוד. סגרים זה כישלון, יש כמיליון מובטלים במדינה. חשוב לזכור כל הזמן שהמשבר הוא לא רק רפואי, אלא יותר מכל כלכלי וחברתי. אין מי שמנהל אותו כראוי וכולנו נסבול מזה".
לשאלה האם היה סוגר את הקניונים, עונה פרופ' אדלר, כי אין שום סיבה לכך. "הרי לא הגיוני לעשות פיילוט ולפתוח שני קניונים במרכז עם מיליון וחצי אנשים ולצפות שאחרי שהם היו סגורים כל כך הרבה זמן הם יהיו ריקים? אם עושים פיילוט, אז צריך לעשות אותו נכון. הרי גם בפיילוט נכשלתם. אני לא מבין מי מנהל את משרד הבריאות. איפה ההיגיון"?
בנוגע לשאלת החיסוני שבדרך הוא אומר כי היה מוכן להיות הראשון שיתחסן. "אני חושב שזאת חובתי כאיש רפואה להוות דוגמה לאחרים ולקחת את החיסון. אי אפשר להיות בטוח כאן מכיוון שאנחנו לא יודעים השפעות לוואי, בטח לא לטווח הארוך, אבל לקצר. זה בוודאי יותר בטוח מהמחלה עצמה".
"לא הגיוני לעשות פיילוט ולפתוח שני קניונים במרכז עם מיליון וחצי אנשים ולצפות שאחרי שהם היו סגורים כל כך הרבה זמן הם יהיו ריקים? אם עושים פיילוט, אז צריך לעשות אותו נכון. הרי גם בפיילוט נכשלתם"
הוא מסכם ואומר כי למרות האופטימיות של הגעת החיסונים בקרוב, ללא ספק ניתן ללמוד מהמגפה. "אני חושב שאנחנו צריכים ללמוד מהקורונה המון דברים טובים. קודם כל הרבה יותר היגיינה, לשמור מרחק, פחות להתנשק. אורח החיים שלנו חייב ללמוד מהקורונה איך להשתנות".
ובתוך כך, 986 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה אובחנו אתמול (שבת), ושיעור החיוביים שנרשם היה גבוה יחסית לימים האחרונים ועמד על 3.9%. בבתי החולים מאושפזים הבוקר (א') 311 חולים שמצבם קשה, 101 מתוכם מונשמים. מקדם ההדבקה עומד הבוקר על 1.24. מניין הנפטרים מפרוץ המגפה עומד על 2,909 בני אדם. מתחילת החודש נפטרו 37 חולים.
שיעור הבדיקות החיוביות אתמול גבוה מהממוצע - מפני שבסופי שבוע מתבצעות פחות בדיקות סקר, בין היתר לדיירי ועובדי בתי אבות. בבדיקות הסקר שיעור החיוביים נמוך יותר. ללא בדיקות הסקר, שיעור החיוביים עומד על כ-4%.
שיעור הבדיקות החיוביות בירושלים, שהפכה ביום שישי מצהובה לכתומה, עומד על 4.1%, לעומת 2.2% בחיפה ו-1% בתל אביב.
בשבעת הימים האחרונים אובחנו בישראל 9,017 נדבקים חדשים. 1,231 מהם (כ-13.5%) הם תושבי ירושלים, 286 מתגוררים בנצרת, 250 בחיפה, 213 בסכנין, 187 בתל אביב-יפו, 168 בשפרעם, 158 בפתח תקווה, 150 באום אל פחם, 132 ביפיע, 128 במג'דל שמס, 128 בטמרה, 122 בראשון לציון, 117 בנתניה ו-112 במעלה עירון.
במרכז המידע והידע למערכה בקורונה של אגף המודיעין בצה"ל ציינו הבוקר כי ממוצע הנדבקים ליממה בשבוע האחרון עומד על 1,300, לצד עלייה עקבית בשיעור הבדיקות החיוביות. עוד צוין כי ניכרת בימים האחרונים עלייה בשיעור החולים החדשים במצב קשה.