התרופה שעשויה לסייע בבלימת הקורונה: חוקרים ישראלים בודקים בימים אלה טיפול בתרופה ותיקה, שעשויה על פי ההערכות לבלום את התפשטות נגיף הקורונה בגוף. התוצאות שבוצעו על עשרות ישראלים עד כה הראו כי איש לא פיתח סיבוכים או תופעות לוואי, ואף אחד מהם לא הידרדר לכדי אשפוז.
העולם כולו מייחל לפיתוח תרופה יעילה נגד קורונה, אבל מדובר בתהליך מסובך מסורבל וארוך שנים. הדרך הקצרה יותר, היא למצוא תרופה קיימת, שיש עליה ועל תופעות הלוואי שלה ידע רב, ולנסות את הפוטנציאל שלה נגד הקורונה.

2 צפייה בגלריה
תרופה נגד קורונה איברמקטין
תרופה נגד קורונה איברמקטין
איברמקטין
(. ניתננת נגד טפילים )
כך בדיוק בוצע עם מספר תרופות ובהן פלאקווניל נגד מלריה, שלא הראתה תוצאות משמעותיות בחולי קורונה, ובתרופה האנטי ויראלית רמדסיביר, המבטיחה ביותר עד כה מבין התרופות האנטי ויראליות.
2 צפייה בגלריה
תרופת רמדסיביר
תרופת רמדסיביר
רמדסיביר. פותחה במקור נגד האבולה
(צילום: Shutterstock)
איברמקטין פותחה במקור נגד האבולה, ושימשה בעבר לטיפול גם נגד "בני הדודים" של הקורונה, נגיפי ה-ה"סארס" וה"מרס". התרופה פוגמת במנגנון השכפול של הנגיף, וכך מונעת ממנו להתפשט בגוף. מחקרים הראו כי רמדסיוויר מפחיתה את משך ההחלמה ואת הפגיעה הריאתית. עם זאת, מחקרים אחרים הראו כי הטיפול בתרופה רמדסיביר לבדה אינו מונע תמותה.
כיום מקובל הטיפול בתרופה לילדים ומבוגרים הסובלים מדלקת ריאות המצריכה שימוש בחמצן. היא ניתנת בעירוי פעם ביממה למשך חמישה ימים. אם מצבו של החולה משתפר, נמשך הטיפול לחמישה ימים נוספים עד למקסימום של עשרה ימים.

איברמקטין: מפרזיטים לקורונה

בחודשים האחרונים, החלו ניסיונות לטפל בתרופה נוספת, הניתנת לזיהומים פרזיטריים. המדובר בתרופה איברמקטין, שמפתחיה אף זכו בפרס נובל בשנת 2015. הסתבר כי מלבד היכולת לחסל טפילים, לתרופה יש גם תכונות אנטי ויראליות. בדיקות מעבדה, כבר הראו במשך שנים כי התרופה מסוגלת להשמיד נגיפים שונים כמו HIV, ואת נגיף הדנגיי הקטלני.
עם פרוץ מגפת הקורונה, החלו בדיקות מעבדה ברחבי העולם שהראו תוצאות ראשוניות חיוביות. כך למשל, מעבדה באוסטרליה הראתה שהתרופה מצליחה להשמיד את נגיף הקורונה בתוך 48 שעות. לאור תוצאות מעבדתיות טובות נוספות, ובהתחשב בכך שהתרופה ותיקה, מוכרת ובטוחה, הוחלט להרחיב את הניסויים.
בחודשים האחרונים עובדות כ-30 מעבדות ברחבי העולם על בדיקת התרופה, אחת מהן היא במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. הפרופ' אלי שוורץ, מומחה לרפואה פנימית ויו"ר האיגוד הישראלי לרפואה טרופית, החל בחודש יוני האחרון במחקר, שבודק את השפעת התרופה על חולי קורונה במצב קל עד בינוני.
"המחשבה היא לתת את התרופה בשלבים ראשונים מאוד של המחלה כאשר החולה סובל מתסמינים קלים", מסביר פרופ' שוורץ, "איברמקטין היא תרופה מוכרת מאוד, כמעט ללא תופעות לוואי, שמאושרת לשימוש בכל העולם, ואנחנו נותנים אותה אפילו לסקביאס, כך שפרופיל הבטיחות שלה גבוה מאוד".
צוות החוקרים החל בבדיקת חולי הקורונה במחקר מסוג "דאבל בליינד", שאושר על ידי ועדת הלסינקי לניסויים בבני אדם: במצב זה, חלק מהחולים מקבלים את כדורי האיברמקטין במינון 3 מיליגרמים 4-5 פעמים ביממה, כתלות במשקל הגוף, ולמשך שלושה ימים בלבד. למולם יש קבוצת בקרה, המקבלת כדור פלצבו, שאין בו כל חומר פעיל. את התרופות התנדבה להכין רשת סופרפארם, כשאף אחד מהחוקרים או הנחקרים אינו יודע איזו תרופה קיבל.
עד כה השתתפו במחקר 60 חולי קורונה, מהם עלה כי המחלה נבלמה, ולחוקרים נותר לבדוק האם זה בזכות התרופה. "התרופה בולמת ככל הנראה חלבונים בווירוס הקורונה החודרים לתא", מסביר פרופ' שוורץ, "מהמחקר שלנו עד כה, אף אחד מהנחקרים לא הידרדר, או נזקק לאשפוז", הוא מסביר ומוסיף. "אלה בשורות מעודדות, אבל נצטרך להמשיך במחקר על עוד ועוד חולים, כשהמטרה היא לטפל במחלה כבר בשלבים הראשונים, עוד לפני ההידרדרות. אם נמשיך לראות תוצאות חיוביות, זו בהחלט עשויה להיות פריצת דרך משמעותית ביותר".
המחקר עדיין פתוח להרשמה. חולי קורונה שבריאים ברקע, וסובלים מתסמינים קלים, ומעוניינים להשתתף במחקר, מוזמנים לפנות למייל: Pnimiut@sheba.gov.il