בשיתוף עם ד"ר עדי אדר ואינפומד

נתחיל בשורה התחתונה, הפרעת קשב לרוב אינה קטלנית אך היא עלולה להיות מסוכנת. בקרב ילדים או מבוגרים הסובלים מ-ADHD ייתכן שיעור מוגבר של תמותה מסיבות שונות, העיקרית שבהן – תאונות דרכים אך גם חבלות שונות, נפילות, כוויות, התאבדויות
מחקרים שונים מראים כי תאונות דרכים שכיחות יותר בכ-30% בקרב אלה הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, זאת בהשוואה לאוכלוסייה ללא הפרעה זו. אם כוללים בקבוצה גם הפרעות התנהגותיות כגון הפרעת סרבנות (מצב שכיח מאוד בקרב אלה הסובלים מהפרעות קשב)
שכיחותן של תאונות דרכים עולה לכמעט פי שניים. מחקר מסוים שבוצע בשוודיה הראה כי בקרב אלה שטופלו תרופתית עקב הפרעת הקשב הסיכון לתאונות דרכים ירד משמעותית.

צפו ברופא מסביר:
הסיכון הגבוה ביותר לתאונות דרכים קיים בשנה הראשונה אחרי קבלת רישיון הנהיגה. מתבגרים עם ADHD בחודש הראשון לאחר קבלת הרישיון מצויים בסיכון גבוה ב- 60% להיות מעורבים בתאונות דרכים לעומת צעירים ללא ADHD . בצעירים אלו נמצאה שכיחות גבוהה יותר של תאונות דרכים הקשורות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול, סמים, נהיגה במהירות מופרזת, חוסר שימוש בחגורת בטיחות ודיבור במכשיר נייד או כתיבת מסרונים.
לא רק בגלל תאונות הדרכים: האם שיעור התמותה בקרב אלה עם ADHD גבוה יותר מהאוכלוסייה ללא הפרעה זו?
מחקרים שונים מצביעים שיעור תמותה גבוה יותר בקרב אוכלוסייה זו. כך לדוגמה במחקר גדול אשר בוצע בדנמרק נמצא כי שיעור התמותה בעקבות תאונות בילדים ומבוגרים עם ADHD גבוה פי שניים בהשוואה לאוכלוסייה ללא ההפרעה. חשוב לציין כי אבחון מוקדם וגם טיפול עשוי להפחית תאונות ותמותה בקבוצה זו.
אילו תסמינים של הפרעת קשב עלולים להגביר את הסיכוי לתאונות דרכים?
ישנם סימפטומים רבים שעלולים להעלות את הסיכון לתאונות דרכים בקרב אלה עם הפרעות קשב, לרבות: אימפולסיביות בנהיגה, נטייה לתחרותיות וקושי לקבל הפסד (כגון עקיפה על ידי נהג אחר), קושי בדחיית סיפוק (צורך לענות לטלפונים, להתכתב תוך כדי נסיעה), יציאה לעקיפה מסוכנת, השתעממות בנהיגה מונוטונית וצורך בריגושים תוך כדי נהיגה, חוסר תשומת לב לפרטים שונים בדרך, מוסחות רבה.
האם טיפול תרופתי מפחית את הסיכון לחבלה ותאונות?
בילדים וצעירים המאובחנים עם ADHD קיימת שכיחות מוגברת של הפנייה לחדרי מיון עקב חבלות ותאונות מסיבות שונות. טיפול תרופתי מפחית את שיעור התאונות, כמו גם את שיעור הפניות לחדרי מיון.
אז מה מומלץ לעשות?
תאונות דרכים מהוות את הגורם החמישי למוות ברחבי העולם. בשל כך שאלה עם ADHD מצויים בסיכון למעורבות בתאונות דרכים, מומלץ לשקול תוכנית הדרכה מיוחדת לקבוצה זו. נדגיש שוב את החשיבות של טיפול תרופתי בנהגים עם הפרעות קשב גם בזמן נהיגה. כמו שקיימת חובה להרכיב משקפיים בזמן נהיגה לאלו הזקוקים לכך, על נהגים עם ADHD להקפיד לקחת טיפול תרופתי לפני כל נסיעה. בנוסף, חשוב גם להקפיד על ליווי מבוגרים לנהגים צעירים עם ADHD בחודשים הראשונים לאחר קבלת רישיון נהיגה ואף לשקול הארכת פרק זמן הליווי (שעומד כיום על חצי שנה) לנהגים צעירים עם ADHD.

בשיתוף עם ד"ר עדי אדר ואינפומד