"בעל תובנה עמוקה בנוגע לקהילה. יעשה יום ולילה למגר את תופעת הקורונה": כך אומר הבוקר (ד') מנכ"ל בית החולים אסותא אשדוד, ד"ר ארז בירנבוים על פרויקטור הקורונה החדש, פרופ' נחמן אש, שנבחר בידי ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין. פרופ' אש התחיל היום חפיפה עם פרופ' גמזו לתפקיד מנהל "מגן ישראל". על מינויו של אש פורסם לראשונה אתמול ב-ynet.
פרופ' אש עתיד להיכנס לתפקידו כמחליף מקומו של פרופ' גמזו ב-13 בנובמבר. "הוא אדם מופנם, פחות תקשורתי מגמזו ביסודו, אבל צמח במערכת הצבאית והגיע למעמד של קרפ"ר. בשנים האחרונות היה גם מנהל מחוז במכבי וגם אחראי על תחום הרפואה במכבי. הוא האיש הנכון בזמן הנכון", מספר ד"ר בירנבוים באולפן ynet.
2 צפייה בגלריה
פרופ׳ נחמן אש, ראש חטיבת הבריאות במכבי ומשנה למנכ״ל
פרופ׳ נחמן אש, ראש חטיבת הבריאות במכבי ומשנה למנכ״ל
פרויקטור הקורונה החדש: פרופ׳ נחמן אש
(צילום: דפנה גזית )
"אני מכיר את נחמן כאיש עבודה, ויש לו שני יתרונות - האחד שהוא היה סגן של פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, ויש להם יחסי עבודה מצוינים, ושנית יש לו המון מוטיבציה. הוא אדם פחות צעקן, הוא בא עם רצון לעשות. עם זאת, עוד לא ברורות סמכויות תפקיד הפרויקטור, וזה הדבר שמטריד אותי. הוא יכול להציע אבל לא ברור כמה סמכות תהיה לו להניע דברים בסביבה הפוליטית המתוחה".
גם פרופ' איתן פרידמן, מומחה ברפואה פנימית ובגנטיקה רפואית התראיין באולפן ynet על מינויו של פרופ' אש, ואמר: "בגלל שהוא אדם שבא לעבוד ולא מעוניין בתקשורת, אני חושב שיש שני דברים שיהיו חייבים לקרות בזמן שהוא עובד. ראשית, הפוליטיקאים חייבים לאפשר לו לעבוד ולסלק את ידיהם מהחלטות מקצועיות. תנו לדרג המקצועי להוביל את ההחלטות, אל תתקעו להם מקלות בגלגלים.
"שנית, למרות המופנמות שלו וחוסר הרצון שלו להיחשף בתקשורת, חשוב שיבוא מישהו שיסביר לציבור בגובה העיניים ובאופן מדעי ומגובה אפידמיולוגית את מהות הצעדים שננקטים ומדוע הם צריכים להיעשות. חשוב לא רק להפחיד, אלא גם לתת אופק. אני חושב שהוא בעד המדע ובא לעבוד וליישם מדיניות מדעית ומקצועית, וצריך לתת לו קרדיט".

גמזו: "שמח על הבחירה. איש ביצוע מעולה"

פרופ' אש, לשעבר קצין רפואה ראשי וראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, שימש, כאמור, לפני 15 כשנה כסגן קצין רפואה ראשי - תחת חזי לוי, כיום מנכ"ל משרד הבריאות. "אני מאוד שמח על הבחירה", אמר פרופ' לוי. "פרופ' נחמן אש הוא איש מקצוע מהמעולים, איש ביצוע מעולה ובעל ניסיון רב. הוא עסק בשנה האחרונה רבות גם בתחום הקורונה והשתתף בוועדות רבות מטעם משרד הבריאות. אני מקבל את בואו בברכה ואשמח לעבוד יחד איתו תחת שר הבריאות".
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו: "שמח על הבחירה"
(צילום: נדב אבס)
גמזו, שבשבועיים שנותרו עד לסיום תפקידו יחזור באופן הדרגתי לניהול בית החולים איכילוב, אמר כי "תקופה זו מאתגרת במיוחד לאור הצורך בחזרה בטוחה ומדורגת לשגרת קורונה, תוך ביסוס השליטה שלנו בהפחתת התחלואה והתמקדות בעשרות תהליכים מורכבים ובמאות יישובים במדינת ישראל. אני שמח על בחירתו של פרופ' אש לפרויקטור הבא, ואמשיך לסייע גם לאחר סיום החפיפה, לייעץ ולהיות זמין לכל בקשה שלו, של שר הבריאות וממשלת ישראל למען עם ישראל". גמזו עצמו המליץ על אש כמחליפו.
בריאיון לאולפן ynet בחודש שעבר, רמז פרופ' אש כי הוא בעד מדיניות נוקשה של ניהול המשבר. בתשובה לשאלה בדבר אופן ההתמודדות של צה"ל עם תחלואה בקרב החיילים אמר אש: "יש לשקול הגבלות יותר משמעותיות ולחזור לצעדים שננקטו בגל הראשון ככל שהתחלואה עולה. הדבר השני זה לבצע את התהליך של קטיעת שרשראות ההדבקה הרבה יותר ביעילות. כשיש מישהו שהוא קצת סימפטומטי, יש לברר את כל המגעים שלו ולעשות יותר בדיקות בכל המגעים שלו ולבודד את כל המגעים שלו, בדיוק כמו שאנחנו רוצים לעשות במערכת האזרחית. בצבא יותר קל לעשות את זה, זה רק עניין של זמינות הבדיקות וצריך לעשות את זה".


בתוך כך, 844 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף הקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 2.2%. שיעור הבדיקות החיוביות ללא בדיקות סקר - הנערכות בין היתר לדיירי בתי אבות ולבני ישיבות - עומד על 3.5%. בסך הכול בוצעו כ-39 אלף בדיקות קורונה.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 812 חולים, 453 מהם במצב קשה. מדובר בירידה נוספת במספר החולים הקשים. מספר המונשמים עומד על 196. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 2,483 חולים, 895 מהם בחודש אוקטובר.