רגע לפני תחילתו של סגר שלישי - האם מדינת ישראל נכשלה בניהול מגפת הקורונה? המספרים בעולם מוכיחים את הכישלון, כך טוען פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן.
בריאיון באולפן ynet, הוא טוען כי הגבולות האוויריים הפרוצים הם אלה שאחראיים לעלייה בתחלואה וכי הערבוב בין פוליטיקה לרפואה עלה לאזרחי ישראל בחיים. "מדובר בשערורייה. ישבתי עם איש עסקים לפני כמה ימים והוא הגיע מחו"ל עם שני אנשים מהמזרח. איך הם הגיעו לישראל? דרך דובאי. כששאלתי אותו למה דרך דובאי הוא אומר - כי משם לא בודקים מי נכנס".
"כמות המתים למיליון תושבים בעולם מוכיחה את ההבדל בניהול המגפה", אומר פרופ' אדלר. "בישראל יש יותר מתים למיליון איש מאשר בגרמניה. בגרמניה יש 350 מתים למיליון איש ובישראל 366. ביפן 23 מתים למיליון איש. באיסלנד 82 מתים למיליון. המספרים מדברים בעד עצמם. יש נתונים, אז שלא יספרו לנו סיפורים".
"בוודאי שנכשלנו בניהול המגפה, והכישלון העיקרי, לצד הפוליטיקה שגוברת על הרפואה, הוא שלא העבירו את הניהול לראשי הרשויות והעיריות, שמכירים את האזור שלהם הכי טוב. בית החולים שיבא ובית החולים איכילוב עשו מה שהם רוצים יחד עם הערים שלהן, ולעומת זאת באסף הרופא, ששומר על הכללים של משרד הבריאות, לא מקבלים חיסונים לאנשי ההוראה. לא יכול להיות שכולם עושים מה שהם רוצים. כשאין היררכיה יש אנרכיה".
בתוך כך, שיעור הבדיקות החיוביות בישראל לפי נתוני משרד הבריאות גבוה מ-4% . אתמול מספר הישראלים שאובחנו כחיוביים לנגיף הקורונה היה 2,630, מספר נמוך יחסית עקב מיעוט הבדיקות בשבת. שיעור החיוביים היה 4.1% ובסך הכול נערכו יותר מ-63 אלף בדיקות קורונה. ב-36 יישובים יותר מ-200 חולים פעילים. במקביל, שר הבריאות יולי אדלשטיין עדכן כי עד כה חוסנו כ-280 אלף בני אדם, 71 אלף מהם בסוף השבוע.
בשבעת הימים האחרונים נערכו יותר מ-540 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על כ-4.3%. מספר הנדבקים מפרוץ המגפה הגיע ל-399,642 מאומתים לנגיף. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,054 חולי קורונה. 584 מהם במצב קשה - 91 יותר ממספר החולים הקשים ביום שני בשבוע שעבר. לפי משרד הבריאות מספר המונשמים הבוקר עומד על 133. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 3,210 חולי קורונה, 112 מהם בשבוע שעבר.