בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
"במשך כמעט שנה עברתי מרופא לרופא ונפלתי בין הכיסאות עד שאבחנו את המחלה שלי", מספרת ענבל כהן (37) מעמק חפר. "אף אחד לא העלה על דעתו שמדובר בסרטן ריאות". לפני כשנתיים החלו להופיע אצל ענבל כאבי גב אבל היא לא העלתה בדעתה שמדובר במשהו חריג. "עבדתי כאשת חינוך בחינוך הבלתי פורמלי ועסקתי בריקוד וכאבי השרירים והגב היו זרים עבורי", היא מספרת, "אבל לאחר מספר ימים שהכאבים לא חלפו, ניגשתי לרופא על מנת לברר את מקור הבעיה". אולם הרופאים שטיפלו בענבל הפנו אותה למומחים לאורתופדיה ולכירורגים נוספים כדי למצוא את הסיבה לכאב. "אף אחד לא חשב לבדוק את הריאות, ולא עלה בדעתו של אף רופא לשלוח אותי לבדיקה הקשורה לכך", נזכרת ענבל.
לפני כשנה, בעת שניסתה לעלות במדרגות, החלה ענבל לסבול מקשיי נשימה חריגים. "ניגשתי מייד לרופא המשפחה. זו הייתה תחושב בלתי נסבלת", היא מעידה. "רופא המשפחה שבדק את דרכי הנשימה, סבר שאולי מדובר בדלקת ריאות. הוא טען שאינו שומע את הריאה הימנית ונתן לי מרשם לאנטיביוטיקה".
לאחר מספר ימים הופנתה ענבל לחדר מיון מאחר ולא נרשמה הטבה במצבה. "מיד כשהגעתי לבית החולים, כחלק מהליך שגרתי, עשו לי צילום חזה פשוט", נזכרת ענבל, "בצילום נראתה הצטברות של נוזל בריאה והוחלט לאשפז אותי באותו הרגע". במהלך ימי האשפוז עברה ענבל הליך כירורגי במהלכו נוקזו כמעט שלושה ליטרים של נוזל מריאותיה.
"לאחר שנוקזו המים, נשלחתי לצילום נוסף וכשקיבלתי את התוצאות – חשכו עיניי", נזכרת ענבל. בצילום נראה בבירור ממצא מחשיד בריאה, שהתבררה לאחר ביופסיה כגידול סרטני בשלב מתקדם. "כבר בהתחלה הייתה לי תחושה שמדובר במשהו לא טוב. למה שלבחורה צעירה שלא מעשנת יגלו מים בריאות", אומרת ענבל. לרוע המזל, בגלל שהרופאים לא העלו על דעתם שכאב הגב ממנו היא סבלה הוא תוצאה של הגידול בריאות, ענבל אובחנה בשלב מתקדם של המחלה.
"אני לא תואמת את הפרופיל של חולה סרטן ריאה קלאסי – אני צעירה, לא מעשנת ובלי היסטוריה משפחתית של תחלואה". ענבל קיבלה טיפול בשילוב הקרנות כדי לעכב את התפתחות המחלה. "חשוב לי מאוד שאנשים ורופאים ידעו שניתן לאבחן סרטן ריאה באמצעות בבדיקה פשוטה", היא אומרת, "אני מרגישה צורך לזעוק את הסיפור שלי על מנת שאנשים צעירים יבינו שגם אם הם לא תואמים את הפרופיל של המחלה הזו, זה עלול לקרות גם להם. תתעקשו לקבל את הבדיקות, תעמדו על שלכם ואל תרפו עד שתקבלו אבחון".
לאחרונה השתתפה ענבל יחד עם אחותה לירז זלינגר בקמפיין המוגש כשירות לציבור מטעם חברת BMS והעמותה הישראלית לסרטן ריאה. "הקשר בינינו לפני שענבל אובחנה היה יותר מרוחק", אומרת לירז בסרטון, "אבל מאז המחלה הקשר בינינו התחזק מאוד. זה עשה לנו מאוד טוב".
צפו בסרטון:
ענבל מעידה שהיא מקבלת חיזוק ותמיכה מהרבה אנשים וחולים. "קיבלתי המון תגובות, רובן ככולן טובות. אנשים מתחברים לרעיון של לצחוק על המחלה ולקחת דברים בהומור, וזה מאוד חיזק אותי. בזכות הסרטון יצרו איתי קשר חולים צעירים נוספים בסרטן ריאה עם סיפור דומה. אחת מהן אובחנה לאחרונה והסיפור שלנו מאוד דומה. אנחנו מקפידות לשמור על קשר ולחזק אחת את השנייה".
ענבל היא חברה בקבוצת הפייסבוק "חברים לנשימה" של העמותה הישראלית לסרטן ריאה. זוהי קבוצה סגורה שמיועדת לחולים ובני משפחה העוברים תהליכים דומים, ובה ניתן להתייעץ, לשתף ולקבל טיפים חשובים. "הקבוצה הזו היא חשובה מאוד", אומרת ענבל, "שם אפשר לקבל מידע, להתייעץ ובעיקר אפשר למצוא אנשים שיכולים להבין אותך ואת מה שאתה חווה במאבק במחלה הזו".
בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
לעמותה הישראלית לסרטן ריאה, יש קבוצה סגורה בפייסבוק "חברים לנשימה" המיועדת למתמודדים ובני משפחתם ומהווה קהילה לשיתוף ידע ותמיכה

פורסם לראשונה: 10:42, 02.02.21