"שר הבריאות לא התייעץ עם קבינט המומחים שלו לפני שהתקבלה ההחלטה על הסרת הגבלות הקורונה", כך טוען היום (ד') באולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי. לדבריו, הוא היה מנותק מהנושא. הוא הוסיף ואמר כי פרופ' נחמן אש, הפרויקטור, נשלח אתמול להתנצל בפני קבינט המומחים, שחלקו רצה להתפטר.
קראו עוד:
פרופ' אדלר אמר שעל פי הידוע לו, הקבינט לא חשב שצריך להסיר את הגבלות הקורונה במהירות כזאת ובצורה כזאת. "הרגע הגיעו ידיעות מהודו שיש שם 4,200 מתים מדי יום", הוא אומר, "מה שמוכיח שהקורונה בעולם עדיין לא נעלמה. גם כאן, בארץ, היא לא נעלמה. כשיוצאים ממגפה, צריך לעשות את זה בהדרגה ובחוכמה.
"נניח שיש משחק כדורגל, ויושב שם אדם שהוא סופר-ספרדר, מפיץ-על של מחלות. אותו אדם יכול להדביק את כל האנשים הלא מחוסנים שיושבים לידו. גם אלה שחוסנו אינם מוגנים מפניו, כי החיסון יעיל רק ב-90% עד 95%"
"בארץ יש עדיין 850 אלף אנשים שלא חוסנו, כש-207 אלף מתוכם הם מעל גיל 50. נניח שיש משחק כדורגל, ויושב שם אדם שהוא סופר-ספרדר, מפיץ-על של מחלות. אותו אדם יכול להדביק את כל האנשים הלא מחוסנים שיושבים לידו. גם אלה שחוסנו אינם מוגנים מפניו, כי החיסון יעיל רק ב-90% עד 95%.
"מה שמגן עלינו היום הוא התו הירוק: כשאתה הולך לאיזשהו מקום, אתה יודע שכולם מחוסנים שם. לבטל את זה, זה לתת פרס לאנשים שלא התחסנו. זו טעות".
1 צפייה בגלריה
אנשים בבית קפה בירושלים
אנשים בבית קפה בירושלים
בית קפה בירושלים, אחרי הסרת ההגבלות. "התו הירוק מגן עלינו", אומר פרופ' אדלר
(צילום: AFP)
פרופ' אדלר התבקש להתייחס לדברים שאמרה אתמול (ג') לאולפן ynet פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי שיבא, לפיהם ישראל הגיעה לחסינות עדר בלי לחסן את הילדים. "היא צודקת", אמר, "אבל רק שלשום נכנסו למדינה שבעה חולים דרך נתב"ג, מה שאומר שהמגפה עדיין משתוללת, וצריך להיזהר. מצבנו מצוין, אבל חבל לקלקל את ההישגים.
"לדעתי, השר אדלשטיין צריך להתייעץ עם הגורמים המקצועיים לפני שהוא מקבל החלטות. די עם ההחלטות הפוליטיות. אשר לילדים - מי שרוצה לחסן את ילדיו, שיחסן, ומי שלא לא. אפשר לתת לילדים להיכנס לכל מקום". לשאלה, אם הוא עצמו היה מחסן את ילדיו, השיב: "לא בטוח. מבחינתי, זה ממש לא הכרח".
"יש לנו המון חיסוני מודרנה שהתוקף שלהם עומד לפוג, אז אני קורא לממשלה להעביר אותם לרשות הפלסטינית, שאחוז המתחסנים שם הוא לא גדול"
הוא הוסיף ואמר כי "יש לנו המון חיסוני מודרנה שקנינו ושהתוקף שלהם עומד לפוג, אז אני קורא לממשלת ישראל להעביר אותם לרשות הפלסטינית, שאחוז המתחסנים שם הוא לא גדול. למה לא לעשות את זה?"
בסיום הריאיון התייחס פרופ' אדלר למצב בנתב"ג. לדעתו, מצב הבדיקות והאכיפה שם טוב יותר כיום מאשר בתחילת המגפה, אבל יש תחומים שדורשים שיפור. "קודם כל", אמר, "יש עיכוב במכרז לבדיקות מעבדה בנתב"ג, ואני לא יודע למה. דבר שני, יש שם קושי מתמשך לאכוף בידודים, וזו בעיה, כי אנשים מתחמקים ככה מבידוד. יש חוק שמאפשר אכיפת בידודים באמצעים אלקטרוניים, עם צמיד אלקטרוני, אבל האפליקציה לא יוצאת לפועל. צריך לטפל בזה".
מלשכת השר אדלשטיין הוחלט שלא להגיב לדברים.