סיפורו של ה-DNA מתחיל לפני 70 שנה, כשג'יימס ווטסון הביולוג ופרנסיס קריק, מומחה לגבישים, ישבו במעבדה בקיימברידג', אנגליה. הם התעניינו במולקולת ה-DNA שבנויה כסולם מסולסל. על גילוי מבנה ה-DNA, או כפי שהם כינו זאת: "סוד החיים", זכו בפרס נובל.
משהו קרה ל-DNA הישראלי. הוא נפגע, ניזוק ואפילו מתפורר. שהרי אין דרך אחרת להסביר את הזילות ההרסנית והפוגענית בחיי אדם המתרחשת בשנים האחרונות בחברה הישראלית. אנחנו הישראלים, עם שקדושת החיים היא נר לרגליו, החלפנו את ערכינו בזילות בחיי אדם. היינו רקמה מגוונת עם ערבות הדדית והפכנו לקבוצות אינטרסים שאין בהן ערבות ואין בהן חמלה לאחר.
1 צפייה בגלריה
פרופ' אבי ריבקינד
פרופ' אבי ריבקינד
פרופ' אבי ריבקינד
(צילום: עמית שאבי)
מאז פרצה מגפת הקורונה, המילים "מבוגר עם מחלות רקע", "הכשירו", את מותם של כ-5,200 אזרחים, ביניהם זקנים וקשישים, כי ממילא לא היו צפויים להאריך ימים לנוכח בעיותיהם הרפואיות.
מי קבע? מי החליט? נכון, אנשים מבוגרים נאספים אל אבותיהם, זה טבעו של עולם. אך מכאן ועד האקסיומה הבלתי מעורערת שאדם מבוגר חולה קורונה, דינו למות, המרחק רב. אדם מבוגר חולה קורונה, דינו לחיות! זהו צו רפואי, על פי שבועת היפוקרטס, ובהמשך בשבועת הרופא העברית. טבען של מגפות שהן חולפות או נעלמות. מה יקרה לתחלואיה הכרוניים של מערכת הבריאות?
ומה עם זילות בחייהן של נשים שנרצחות בידי בני זוגן? מתחילת השנה כבר נרצחו שתי נשים ובשנה הקודמת נרצחו 21. הזילות הזו חוצה מגזרים ודתות, מתפשטת כמו עשב שוטה, כאילו חיי נשים הם הפקר.
זילות קיימת בחברה החרדית, מנהיגים מקדשים את התורה לפני החיים. קיומן של התקהלויות, גם אם הן בשם התורה, מסכנות חיים. אלא שלנוכח הסברה לקויה, חלקים בחברה החרדית מפרים את ההנחיות ומסכנים את עצמם ואת קהילתם. קולותיהם של אדמו"רים, מקובלים, רבנים וגדולי התורה, נפקדים, גם נציגיהם בכנסת ממלאים פיהם מים ומתעלמים מהמציאות. התנהגות דומה מתרחשת גם בחברה הערבית.
גם בכבישי הארץ מתחוללת זילות בחיי אדם, וקיימות גם תאונות העבודה, ובכללן נפילתם של פועלי הבניין ממנופים, מפיגומים וכו'. אף אחד לא מתייחס לטרגדיות האלה, לא אוכף את תקנות הבטיחות. ולא רק במתים עסקינן, זילות חיי אדם מתייחסת גם לפן הנפשי והרגשי של ילדים ובני נוער, שהשגרה הלימודית, החינוכית והחברתית נשמטה מתחת לרגליהם.
עם שעזב את בתי הכנסת ביום הכיפורים, התגייס והקריב את בניו, לא מוכן להגן על בריאותו ולהפשיל שרוול כדי לקבל זריקונת שתציל את חייו ותאפשר חזרה לשגרה כלכלית, חברתית, בריאותית ונפשית. יתרה מכך, ממתי העם הנבחר זקוק לתמריצים, להטבות או לעונשים כדי להואיל ולהטות כתף? זנחנו את ערכינו, ופרמנו את ה־DNA היהודי־הישראלי. וירוס הקורונה יחלוף. אני תוהה האם הנזק שנגרם ל־DNA הישן והערכי שלנו הוא בר־תיקון.
פרופ' ריבקינד הוא כירורג בכיר, מומחה לטראומה, לכירורגיה דחופה ולרפואת חירום