ביום רביעי הקרוב יתקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בעניין החלת חוק מוסר תשלומים לספקים על מערכת הבריאות. הדיון מגיע לאחר שנים רבות, שבהן היבואנים נאלצים להתמודד עם "מוסר תשלומים קלוקל מצד משרד הבריאות", לדבריהם וזאת למרות שכבר ב-2017 הוסדר כי כל משרד ממשלתי וגוף ציבורי יהיו חייבים לשלם לספקים שוטף פלוס 30 יום מקבלת שירות או מוצר אך משרד הבריאות הוחרג.
משרד הבריאות היה אמור להניח תקנות לשילוב מערכת הבריאות בחוק מוסר תשלומים, וזאת עד תחילת חודש אוגוסט 2020, אולם גם שלוש שנים לאחר החלת החוק על המשק כולו, במשרד עדיין מתחמקים ממתווה מסודר להסדרת מוסר התשלומים. נושא זה אף נדון בעתירה לבג"ץ, שאיפשר למשרד הבריאות דחייה נוספת לאחר דחיות רבות אותן ביקשה המדינה.
4 צפייה בגלריה
מטוסי אל על שהוסבו לצורך הטסת מטען
מטוסי אל על שהוסבו לצורך הטסת מטען
לקראת החורף: עלול להיות מחסור בציוד רפואי
(צילום: אל על)
חנה לאידרשניידר, מנהלת תחום כימיה ופרמצבטיקה באיגוד לשכות המסחר, כתבה במכתב המקדים לדיון לוועדה שייערך השבוע: "תגובת המדינה לבג"ץ הינה זלזול, עלבון, והתעלמות מדרישה מפורשת של בית המשפט, תוך ביזוי החלטת בית המשפט. מדובר בשערורייה, לא פחות.
4 צפייה בגלריה
חנה לאידרשניידר
חנה לאידרשניידר
חנה לאידרשניידר
(צילום: יאיר שגיא)
"דווקא בימים אלו של משבר הקורונה כשמנכ"ל משרד הבריאות דרש להחזיק מלאים של 6-4 חודשים, הספקים בחו"ל דורשים תשלום מראש בשל במצב, מוסדות הבריאות הגדילו את הרכש, חובות המדינה לספקים גדלים עוד יותר, החובות תופחים ולספקים אין ברירה אלא לפנות שוב לבנקים לקחת הלוואות".
אולם נראה שהמצב חמור אף יותר. בסוף חודש פברואר, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, דרש מיבואני תרופות וציוד רפואי לתגבר את מלאי התרופות שיספיק לארבעה חודשים עד חצי שנה. היבואנים התריעו כי משרד הבריאות (בתי החולים, קופות החולים ועוד) לא שילמו חודשים ארוכים על סחורה שקיבלו או שהוזמנה כדי להתמודד עם המגפה, ולכן החובות של היבואנים לספקים גרמו לכך שאין להם אפשרות להזמין את הציוד המתבקש. מה שאומר מבחינתם, כי בחורף צפוי מחסור במלאים שונים כמו למשל, תרופות, ציוד הנשמה ועוד.
אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר מסביר: "למעשה, אנחנו מסכמים תקופה של כמעט חמישה חודשים בה אנחנו מנסים לעשות מעל ומעבר מול כל הגורמים במשק החל מוועדת כספים, האוצר, וועדת כלכלה ומשרד הבריאות. בגלל שמשלמים היום לספקים בשוטף 180 או שוטף 360, בסיטואציה הקרובה כשיבוא הגל השלישי, המצב יהיה חמור אפילו יותר. מדובר במעל חצי מיליארד שקל להבאת ציוד רפואי ותרופות".
4 צפייה בגלריה
אמיר שני
אמיר שני
אמיר שני
(צילום: יאיר שגיא)
יהודה גיל, יו"ר ענף ציוד רפואי באיגוד לשכות המסחר ובעל חברת י.גיל מדיקל שעוסקת באספקת ציוד רפואי, אומר אף הוא כי משרד הבריאות דורש, אבל רחוק מלקיים את התחייבותיו. "היום בגלל שיש לחץ על הספקים מכל העולם אז מי שקודם זוכה, ומי שמשלם קודם מקבל את הסחורה קודם. לפני 2021 אין אפשרות לבקש מהם אספקה.
4 צפייה בגלריה
יהודה גיל
יהודה גיל
יהודה גיל
(צילום: יח"צ)
"מבחינת משרד הבריאות זה המצב ושהיבואנים יתמודדו. ליבואנים יש חובות עתק ולא יוכלו להביא תרופות ולא יהיה ציוד רפואי. זו לא אימרה אלא המציאות. חלק נערכו בשלב הקודם וחלק לא נערכו, יהיה חסר ציוד בסיסי בבתי החולים שלא נוכל לספק ברמה אפילו של כפפות לבתי החולים. בעקבות המדיניות שהושרשה במשרד הבריאות תהיה בעיה בחידוש מלאים וצפוי להיות מחסור בחודשי החורף בציוד בסיסי להנשמה".
גם מירון דרוקר, ממגאפארם וחבר הנהלת ענף התרופות באיגוד לשכות המסחר מזהיר: "כל המשק עובד על שוטף פלוס שלושים על פי חוק, ובמערכת הבריאות זה לא ככה. במשרד הבריאות אמרו לי שהם עובדים על המלאים, והמל"ל מדבר על 3,000 מונשמים בחורף. אנחנו צריכים להביא את הסחורה אבל אף אחד לא משלם בעבורה. אנחנו במצוקה, לא יהיה לנו את הכסף לשלם עבור הסחורות האלו".
ממשרד הבריאות נמסר התגובה: "משרד הבריאות מתעתד להגיש בתקופה הקרובה לוועדת הכלכלה תקנות ליישום חלקי של חוק מוסר תשלומים בהתאם לסכום שהקצתה הממשלה לנושא. התקנות יסייעו לספקים של מערכת הבריאות הציבורית לעמוד בדרישות לאספקת הציוד".