בשיתוף ד"ר שמעון סלוק ואינפומד
חולים אשר סובלים ממחלות כרוניות שונות, כמו בעיות לב, יתר לחץ דם, סוכרת ואפילו אוסטאופורוזיס, זקוקים להתייחסות מיוחדת לפני ביצוע של טיפולי שיניים. בקרב מטופלים אלה, השמירה על בריאות הפה חשובה לאין ערוך והיא עשויה לסייע במניעת התפתחות של זיהומים שונים בחלל הפה שעלולים לגרום להחמרה במצב הבריאות הכללי.
למרות זאת, ההחלטה על ביצוע של טיפולי שיניים, מורכבת ודורשת התייחסות לפרמטרים שונים במהלך הטיפול שיכולים להשפיע על מהלך המחלה הסיסטמית או על יעילות התרופות הניטלות בשגרה.
צפו ברופא מסביר


מהם הצעדים המקדימים בהם יש לנקוט לפני שמבוצעים טיפולי שיניים בחולים סיסטמיים?
לשם טיפול יעיל ובטוח בחולים סיסטמיים, על הרופא המטפל לבצע אנמנזה מקיפה ולקבל את מלוא המידע על מצב הבריאות הכללי של החולה ועל הטיפולים שבוצעו. למרות שבעבר היה צורך בבדיקות עזר נוספות מעבר לתשאול המקיף כדי לקבוע אם המטופל נחשב למועמד מתאים לביצוע טיפול השיניים, כיום אם החולה מקבל טיפול יעיל במחלה הכרונית והוא מאוזן, ברוב המקרים ההתייחסות אליו, בכל הנוגע לטיפולי שיניים, תהיה זהה לזו הנדרשת בחולים בריאים.
חולי אוסטאופורוזיס לדוגמה, אשר מטופלים באמצעות תרופות המפחיתות פירוק עצם מסוג ביופוספונטים, נדרשו בעבר לבצע בדיקת דם CT-X לפני קבלת החלטה על ביצוע של טיפולי שיניים מורכבים. עם זאת, כיום הדבר לא נהוג מאחר ומדדי הבדיקה אינם קבועים לאורך כל שעות היממה. לכן, בקרב חולים אלה ביצוע של אנמנזה מקיפה ובחינת מצב הבריאות הכללי, יהוו חלופה מספקת ובטוחה שתסייע בקבלת החלטה מושכלת בכל הנוגע לנחיצות הטיפול ומידת ההשפעה שלו על מצב המחלה הסיסטמית.
בשיתוף ד"ר שמעון סלוק ואינפומד