המגפה עדיין כאן: "העולם ממשיך לשבור שיאים במספרי החולים והמתים מהמגפה. בשבוע שעבר לבדו נרשמו יותר מארבעה מיליון מקרים מאומתים חדשים. אך השיא החמור ביותר נרשם בתמותה. יותר מ-67 אלף איש מתו בשבוע האחרון מקורונה, וזה המספר הגדול ביותר של אנשים שמתו בשבוע אחד בלבד מאז שפרצה המגפה", אומרת ד"ר מרגרט האריס, דוברת ארגון הבריאות העולמי בז'נבה, בראיון לאולפן ynet.
היא מוסיפה ואומרת כי אמנם יש מדינות בעולם, שאכן הצליחו להוריד באופן משמעותי את התחלואה, או לכל הפחות להביא למצב שבו ההתפשטות מופחתת והפצת הנגיף יורדת. אבל עדיין מדינות רבות באירופה אשר משנות את האסטרטגיה שלהן תוך כדי תנועה. אבל ללא ספק, חשוב להסתכל מה קורה עם הנגיף בתוך האוכלוסייה הייחודית שלך, ואז לסגל את דרך הטיפול המתאימה ביותר".
המאבק בנגיף הקורונה - הסיקור המלא
האם ניתן להיות אופטימיים לאור הצהרות החברות לחיסונים בשבועיים האחרונים? "ההצהרות נראות מבטיחות ביותר ובהחלט יש מקום לאופטימיות. יש ארבע חברות פוטנציאליות שאולי נוכל להיעזר בחיסון שלהן, אולי יהיו גם כאלה שינשרו מהמירוץ. אנחנו מצפים לראות ולבדוק היטב את הנתונים והתוצאות. יחד עם זאת, זה יהיה שלב קצת בעייתי, כי רק חלק מהאוכלוסייה תקבל את החיסון, פשוט כי ייקח זמן לייצר חיסון לכל אוכלוסיית העולם".
האם ארגון הבריאות יכול לשלוט בהפצת החיסונים למדינות שצריכות אותו יותר? "יש לנו מנגנון מסוים שאכן מנטר את העניין. אנחנו צופים במצב בכל מדינה וביכולות שלה. זו המטרה של המנגנון שפיתחנו, מדינות חזקות ובעלות אמצעים תוכל לעזור ולסייע למדינות שלצערנו אינן בעמדה זהה".
מתי לדעתך תסתיים המגפה? "צריך לחשוב על כך שהאיום עדיין פה. אבל ברגע שהחיסונים יאושרו וישפרו את המצב ונדע לזהות מקרים חדשים ולעצור אותם באבחה אחת, המספרים ללא ספק יחלו לרדת".
מה את חושבת על המצב בישראל? "אני רואה שהיציאה מהסגר היא איטית וזו אכן החלטה נכונה. מה שצריך לעשות זה לא רק להוריד את מספרי התחלואה והתמותה אלא לשמר את הירידה הזאת. ברגע שהצלחתם להוריד את מקרי התחלואה, הרבה יותר קל לזהות את המקרים החדשים, גם הרבה יותר קל לשבור את שרשראות ההדבקה. רק ככה ניתן להמשיך להחזיק במושכות".
יש פה ויכוח גדול לגבי פתיחת בתי הספר. מה דעתך על כך? "צריך לראות מה עובד בכל אוכלוסייה ואוכלוסייה. אבל ישנם כמה דברים שיש להימנע מהם כמו למשל, למנוע התקהלויות, להימנע ממקומות בהם סירקולציית האוויר נמוכה. במקומות הללו אנו רואים כי הפצת הנגיף גבוהה. אם מוודאים שהמצבים הללו לא קורים, ניתן לשלוט בסיטואציה".