בעוד כולם מדברים על מחדל בדיקות הקורונה, צף מחדל בדיקות נוסף: סמי האונס. שנתיים לאחר שמשרד הבריאות חייב את בתי החולים לבצע סדרת פעולות בסוגיה זו מתברר: כמעט כלום לא קרה.
תופעת סמי האונס פוגעת בנשים רבות. כדי לשפר את המאבק בתופעה חייב משרד הבריאות את בתי החולים כבר ב-2018 לבדוק נוכחות סמי אונס במטופלות ובמטופלים המגיעים תחת השפעת סם או אצל אלה שמתלוננים על תקיפה מינית.
הצעדים שהתבקשו: לקחת דגימות דם ושתן מכל מי שנראה כי נפלה קורבן לסם ולהקפיאן; בדיקה מיידית לנוכחות סמים בשתן – ואם נמצאה כזו יש לבצע בדיקה טוקסיקולוגית "כדי לברר מספר חומרים פעילים המוגדרים כסם אונס".
המטרה, הסביר אז המשרד: "העלאת מודעות הצוותים המטפלים לאפשרות החשיפה לסם כחלק מפגיעה מינית, הסדרת הדיווח ותיעוד הפניות". עוד רצה המשרד לברר איזה סמי אונס נפוצים בישראל ומה תדירות השימוש בהם. המשרד מימן את הבדיקות, שהיו אמורות להישלח למעבדה בשיבא.
התוצאות בתום שנתיים עלובות, ומתבררות בעקבות בקשת חופש מידע של הלובי למלחמה באלימות מינית: יש בתי חולים שלא שלחו אף בדיקה, אחרים שלחו בודדות, וגם בהן נבדק רק סוג אחד של סם אונס מסוג GHB.
איכילוב שלח שתי בדיקות בלבד. מבית החולים נמסר: "הנוהל מקוים. נוודא שכל בדיקות הסם נלקחות". בוולפסון נלקחו 14 דגימות, של סם אחד בלבד. הם טוענים: "הבדיקה נלקחת כשעולה חשד קליני אם לא עברו יותר מ-12 שעות מהאירוע. לאחר מכן הבדיקה לא יכולה לאתר את הסם". במשרד הבריאות טוענים כי "יש סמים שניתנים לזיהוי גם בחלוף 48 שעות".
בבית החולים בני ציון נלקחו 9 דגימות, זאת בעוד כ-15% מהנפגעות עונות להגדרה של מי שכנראה נפלה קורבן לסם. מבני ציון נמסר: "מ-2018 נלקחו עשרות דגימות העונות להגדרה, לא בכולן נעשה שימוש". בפוריה נלקחו שתי בדיקות בלבד, שם טוענים כי "הנוהל מקוים". יש להדגיש כי בחלק מבתי חולים אלה פועל חדר אקוטי, הנועד בדיוק למטרה זו.
המצב כרגע: אין מאגר סמי אונס, אין ידע באשר למספר הקורבנות המדויק, ואין לצוותים הרפואיים די כלים וניסיון לטפל במקרים אלה.
מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, יעל שרר: "בגלל הרשלנות והזלזול של בתי החולים לא נאספות ראיות, ועברייני מין מוסיפים לפגוע בציבור. אנו קוראים למשרד הבריאות לפעול לאלתר כדי לסיים את ההזנחה".
תגובת משרד הבריאות: "מאז שיצא הנוהל המשרד מעביר הדרכות והכשרות בנושא זה בבתי החולים. המשרד זיהה את הבדיקות החסרות ופועל לשיפור הנוהל. בשנתיים האחרונות קידמנו מאוד את בדיקות סמי האונס בשיתוף בתי החולים".