בשיתוף מדטרוניק
אם עברתם את גיל 65, יכול מאוד להיות שאתם סובלים מפרפור פרוזדורים ואתם אפילו לא יודעים. מדובר במגפה שקטה של ממש, לעיתים רבות נטולת תסמינים, אבל היא עלולה להביא את הסובלים ממנה למצבי מסכני חיים, ובראשם - שבץ מוחי.
"פרפור פרוזדורים היא הפרעת קצב הלב הממושכת, השכיחה ביותר בעולם", מסביר ד"ר רמי פוגלמן, מנהל רפואי בחברת מוניטור, המנהל של פרויקט FOCUSON ומנהל היחידה להפרעות קצב הלב בילדים בבית החולים שניידר "הפרפור מתרחש במדורים העליונים של הלב, כאשר הם מתכווצים בקצב מהיר ולא סדיר של מעל 300 פעימות לדקה".
ד"ר פוגלמן מסביר כי פרפור הפרוזדורים יכול להיות כרוני וקבוע או התקפי, והוא יכול להיות מלווה בתסמינים או ללא תסמינים. "אנשים עם פרפור א-סימפטומטי, ללא תסמינים, לא ידעו שיש להם פרפור, כי הם לא מרגישים כלום".
הפרפורים הסמויים, הא-סימפטומטיים, הם הבעייתיים ביותר, מבהיר ד"ר פוגלמן, כיוון שמצבם של הסובלים מהם עלול להידרדר מבלי שהם חשים בזאת. "הפרפור עלול לגרום להיווצרות קריש דם, שיגיע לעורק הראשי של המוח. 20% ממקרי השבץ, שנגרמים בעקבות פרפור, מתרחשים אצל חולים ללא תסמינים קודמים – פרפור זה מכונה פרפור סמוי".
2 צפייה בגלריה
כאבים בבית החזה התקף לב
כאבים בבית החזה התקף לב
פרפור הפרוזדורים יכול להיות כרוני וקבוע או התקפי, והוא יכול להיות מלווה בתסמינים או ללא תסמינים
(צילום: shutterstock)
מי נמצא בקבוצת הסיכון לפתח פרפור פרוזדורים? "שכיחות הפרפור עולה עם הגיל, כולל הפרפור הסמוי. מעל גיל 80, שכיחות ההפרעה היא בין 7% ל-14%, בין גיל 70 ל80 , בין 3% ל-10%, ובין גיל 65 ל70- 3%. מתחת לגיל 65 שכיחות הפרפור היא חצי אחוז עד אחוז אחד. מחלות אחרות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, מחלות כלי דם וכדומה יכולות גם הן להשפיע על פרפור הפרוזדורים ולדרדר את המצב".
השבץ המוחי הוא כאמור אחד מתופעות הלוואי המסוכנות של תופעת פרפור הפרוזדורים, והסיכויים לאירוע עומדים על כחמישה עד שבעה אחוזים בשנה. מניעה ראשונית של שבץ מוחי אצל הסובלים מפרפור פרוזדורים, מסביר ד"ר פוגלמן, ננקטת על פי שיטה של סרגלים להערכת חומרת הסיכון לשבץ מוחי.
למניעה ראשונית של תופעות פרפור הפרוזדורים יש חשיבות מן המעלה העליונה, כיוון שחולה המאובחן עם פרפור פרוזדורים עשוי להיות מטופל בנוגדי קרישה שיוכלו למנוע את יצירת הקריש ואת השבץ. בנוסף, בחולים שחוו כבר שבץ מוחי, קיימת חשיבות עליונה באיתור של פרפור פרוזדורים ומתן נוגדי קרישה במטרה למנוע שבץ נוסף.
ישנם מספר אמצעים לאיבחון פרפור פרוזדורים, החל מבדיקת הדופק הפשוטה, והמשך בביצוע א.ק.ג, בדיקת הולטר למשך 24 שעות, מכשיר ניטור חיצוני לביש לתקופה של של שבועיים עד חודש ושעונים או סמרטפונים "חכמים". "אולם יכולת האבחון של כל אחד מהאמצעים הללו נמוכה יחסית ונעה בין 3% ל-5%. זה מפספס הרבה מאוד חולים שיש להם פרפור ", לדברי ד"ר פוגלמן.
2 צפייה בגלריה
ד"ר רמי פוגלמן
ד"ר רמי פוגלמן
ד"ר רמי פוגלמן
למה בעצם כל כך קשה לאבחן פרפור פרוזדורים? "ראשית, בגלל שהפרפור עלול להיות קצר - ממספר שניות ועד מספר דקות. כמו כן, הפרפור עלול להיות לא תדיר, למשל, יכול להיות לאדם פרפור פרוזדורים היום, והפעם הבאה תהיה עוד ארבעה חודשים".
בשנים האחרונות נכנסה לעולם הרפואה טכנולוגיית ניטור תת עורי, שעושה לא פחות ממהפכה באבחון פרפור הפרוזדורים. אחד השתלים התת עוריים הזמינים כיום בישראל הוא Reveal LINQ של חברת מדטרוניק. זהו שבב אלסטי שמוחדר בהרדמה מקומית מתחת לעור, לא רחוק מהלב. השתל קולט ומשדר מידע 24 שעות ביממה, למשך 3 שנים ומתריע לרופא המטפל במקרה של אירוע לבבי.
"יש במכשיר אלגוריתם, שיודע לזהות את קצב הלב באופן אוטומטי ולהקליט הפרעות בקצב הלב לתקופה של עד 3 שנים. הסיכוי שבמשך שלוש שנים נאבחן את הפרעת הלב הוא גבוה יותר מאשר כל אמצעי אבחון אחר".
טכנולוגיית הניטור התת עורי, מציין ד"ר פוגלמן, קיימת כבר זמן מה, אבל היא הלכה והשתכללה עם השנים, "הן ביכולת האבחון שלה, והן בגודל של המכשיר המושתל מתחת לעור. אנחנו מדברים היום על מכשיר שרוחבו 7 מ"מ ואורכו 4 ס"מ וחצי. גודל של דיסק און קי".
מה היתרונות של טכנולוגיית הניטור התת עורי? היתרון הגדול ביותר הינו, ניטור רציף אוטומטי וארוך טווח .
אבחון באמצעות ניטור ממושך מגדיל את יכולת אבחון פרפור הפרוזדורים ואת מניעת השבץ. כאשר ניטור זה נעשה גם באופן רציף 24 שעות 7 ימים בשבוע מרחוק על ידי צוות מיומן ניתן לייעל את המעקב מרחוק. לצורך כך הוקם פרויקט FOCUSON המשותף למדטרוניק וחברת מוניטור.
ד"ר פוגלמן, שמנהל את מוקד FOCUSON בחברת מוניטור, מספר כי שירות זה, מקצר את משך הזמן בין זיהוי הבעיה לבין התגובה אליה. בנוסף, השרות מסנן את האינפורמציה הרפואית שמגיעה על המכשיר המושתל ומעביר לרופא המטפל את האינפורמציה החשובה והרלוונטית בלבד.
"במקרה של השתל התת עורי, המטופל מקבל מכשיר ביתי שכל יום בודק האם היו לו הפרעות בקצב הלב. במידה והיו הפרעות, המכשיר משדר את האבחון למוקד הרפואי. יחד עם השתל, המטופל מקבל מכשיר שנראה כמו שלט רחוק של רכב. אם הוא לא הרגיש טוב, התעלף או אם הדופק לא היה סדיר הוא לוחץ על השלט ובאותו רגע יקליט מכשיר הריווילינק א.ק.ג מספר דקות אחורה וקדימה.
איך מחליטים למי מתאים השתל ושירות המעקב מרחוק? "יש לרופאים תרשימי זרימה איך לנטר ואת מי. לאחר ההערכה הקלינית המתבצעת על ידי הרופא המטפל, יקבע אופן הניטור והאם יש צורך בהשתלת מכשיר הניטור התת עורי. לגבי השירות , כל רופא שמשתיל מכשיר, יכול להחליט כיצד לקבל את השידורים ובאיזו תדירות.
בשיתוף מדטרוניק

פורסם לראשונה: 08:27, 03.02.21