בשיתוף ד"ר יעקב משיח ואינפומד
יבלות ויראליות שכיחות יחסית באוכלוסייה והן עלולות לגרום לכאב, לעבור ממקום למקום בגוף ובעיקר להוות פגם אסתטי ניכר. כפי שנגזר משמן, מקור היבלות נעוץ בזיהום נגיפי אשר מתפתח בשל מחוללים שונים, המרכזיים שבהם הם נגיף פּוֹקס - אשר מוביל להתפתחות של יבלות מסוג מולוסקום וכן גם וירוס הפפילומה האנושי, או בקיצור -HPV . לרוב מדובר במחלות שחולפות ללא כל טיפול, אך במצבים של מחלה מפושטת ונרחבת והגורמת הפרעה משמעותית, וכן בשל העובדה שהן מדבקות מאוד נעדיף לטפל בהן כדי למנוע סיבוכים.

צפו ברופא מסביר



איך מטפלים בשני סוגי היבלות?
קיימות מספר שיטות לטיפול ביבלות מסוג מולוסקום, רובן הן דסטרוקטיביות, כלומר כוללות הסרה של הנגעים או הרס שלהם. אחת מהשיטות המוצלחות ביותר לטיפול ביבלות אלה היא קיורטז'. במהלך הפעולה רופא העור יאלחש את אזור הטיפול ולאחר מכן "יגרד" את הנגע באמצעות כפית כירורגית.
במקרים בהן קיימות יבלות HPV מרובות ישנן מספר דרכי טיפול: ניתן לטפל באופן דסטרוקטיבי באמצעות הקפאה בחנקן נוזלי, שימוש בחומרים אשר מובילים להרס של היבלת ואף באמצעות אנרגיית לייזר. מעבר לכך, ישנם גם טיפולים אימונולוגיים המעודדים את הגוף לייצר חיסון כנגד היבלות.
האם היבלות צפויות לחזור לאחר הטיפול?
לרוב, עם הסרת יבלות המולוסקום או היעלמותן ללא טיפול, נעלם גם הנגיף המוביל להתפתחותן. אולם, יתכנו הדבקות חוזרות בנגיף שיובילו להתפתחות חוזרת של יבלות. בנוגע ליבלות המתפתחות בשל הידבקות בווירוס הפפילומה האנושי, במקרים מסוימים נראה הופעה חוזרת של יבלות לאחר הטיפול. הישנות הבעיה מתרחשת בשל צמיחה מחדש, או הדבקה חוזרת. על כן, בכדי למנוע הדבקה חוזרת מומלץ לטפל ביבלות בשלבים מוקדמים להתפתחותן וכך למנוע התפשטות שלהן בחלקי גוף אחרים כמו גם הדבקה של שאר חברי הבית.
בשיתוף ד"ר יעקב משיח ואינפומד