"מקדם ההדבקה באמת נמצא בעלייה, אבל נעשו יותר בדיקות, אז יכול להיות שחלק מהעלייה נובע מזה", אומר הבוקר (א') פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, בריאיון לאולפן ynet. "מקדם ההדבקה הוא עדיין סביב 1 - כלומר, עדיין אין לנו עלייה במספר החולים המאומתים, אבל אין המשך ירידה". לגבי המגזר הערבי, לדברי סגל, הנתונים יותר מדאיגים עקב שיעור ההתחסנות הנמוך.
לדבריו, העלייה במקדם ההדבקה הייתה צפויה, בגלל פתיחת המשק. "עוד בינואר אמרנו שבמרץ עלול להיות גל תחלואה נוסף, אבל בגלל החיסונים הוא יתאפיין במספר חולים קשים קטן יותר, וזה מה שאנחנו רואים עכשיו", אומר פרופ' סגל. "השבוע, לצד העלייה במקדם ההדבקה, נמשכה הירידה במספר החולים הקשים - ירידה של 20%. גם בבתי החולים ראינו ירידה -לכ-750 חולים קשים. אנחנו חושבים שלפחות בטווח הקצר, הירידה הזאת תימשך.
"אנחנו בעידן של חיסונים, וצריך להתחשב בכך כשבוחנים את המצב. אנחנו גם מבינים שהחיסונים יעילים. אמ"ן פרסם בסוף השבוע האחרון מחקר חדש שהראה יעילות של 88% בהורדת הדבקות, אבל היעילות הזו הוכחה תחת מדיניות של עטיית מסכות וריחוק חברתי. אם יהיה שינוי משמעותי בהתנהגות של הציבור, יכול להיות שהיעילות תיפגע. אבל בהתנהלות הנוכחית אני חושב שצריך להמשיך בשלבים של פתיחה מדורגת וזהירה מבחינת תו ירוק, תו סגול וכו'. בכל זאת, יש ירידה במספר המאומתים, ולכך צריך להוסיף את העובדה ש-85% מבני 16 ומעלה חוסנו במנה ראשונה לפחות, כך שמיום ליום נבנית עוד ועוד חיסוניות. יכול להיות שהחיסונים יצליחו לאזן את העלייה במקדם ההדבקה שתגיע כתוצאה מפתיחת המשק".
"אמ"ן פרסם מחקר חדש שהראה יעילות של 88% בהורדת הדבקות בגלל החיסונים, אבל היעילות הזו הוכחה תחת מדיניות של עטיית מסכות וריחוק חברתי. אם יהיה שינוי משמעותי בהתנהגות של הציבור, יכול להיות שהיעילות תיפגע. בהתנהלות הנוכחית אני חושב שצריך להמשיך בפתיחה מדורגת וזהירה"
לדעתו, גם אם תהיה עלייה מסוימת במספר המאומתים, לא יהיה זינוק במספר החולים הקשים. "הסיבה היא החיסונים", אומר פרופ' סגל. "לפני החיסונים, כ-70% מהמאושפזים היו בני 60 ומעלה, ועכשיו התמונה התהפכה: כ-70% מהמאושפזים הם בני 60 ומטה. צריך לבנות חיסוניות בשכבה הצעירה. אם נראה שהמצב לא משתפר, נצטרך כמובן לסגת לאחור, אבל אני חושב שבשלב הזה אפשר לבחון את פתיחת המשק".
1 צפייה בגלריה
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבה בשוק הפשפשים
"צריך לבנות חיסוניות בשכבה הצעירה": מסיבת פורים בשוק הפשפשים ביפו בשבת
(צילום: איתי בלומנטל )
בהמשך הריאיון ציין פרופ' סגל שמקדם ההדבקה במגזר הערבי עומד של 1.12 - יותר גבוה מאשר בכלל האוכלוסייה. "בשבוע האחרון הייתה שם גם עלייה קטנה במספר החולים הקשים", אמר. "אחת הסיבות לכך שהיא שאחוז המתחסנים במגזר הערבי הוא הרבה יותר נמוך. התחלואה הקשה לנפש בקרב הערבים היא פי 2 יותר מאשר במגזרים האחרים. לצערי, יש חשש שהמגמה הזו תימשך, כי הכוח של החיסונים במגזר הערבי הוא הרבה יותר נמוך: רק 60% מבני 16 ומעלה התחסנו, לעומת 85% במגזר הכללי. מהסיבה הזו הייתי שוקל מחדש את המשך פתיחת המשק במגזר הערבי. צריך לטפל בעלייה בתחלואה שם".