בשיתוף פרופ' אילה פולק ואינפומד

מחלת הסוכרת עלולה לגרום לפגיעה במערכות גוף רבות, בהן גם העיניים. למעשה, הסיבה הנפוצה ביותר לעיוורון בעולם המערבי בקרב אנשים בגילאי האוכלוסייה העובדת היא פגיעה ברשתית (הרקמה העצבית של העין) הנובעת מסיבוכי הסוכרת. אחד מהסיבוכים המשמעותיים ביותר הוא התפתחות של בצקת ברשתית.
צפו ברופאה מסבירה

מדוע מתפתחת בצקת ברשתית כתוצאה ממחלת הסוכרת?
בצקת ברשתית מתפתחת עקב פגיעה בכלי הדם הקטנים של הרשתית, הגורמת לנזק חימצוני לרשתית ולדפנות כלי הדם . כתוצאה מכך נוצרת דליפה של נוזל מכלי הדם ודימומים הנוטים להתרחש במרכז הראיה בעין. תופעות אלה במרכז הראיה עלולות להוביל לירידה בראייה עד לכדי עיוורון.
איך ניתן לטפל בבצקת ברשתית?
בראש ובראשונה חשוב להקפיד על איזון הסוכרת כדי למנוע החמרה במצב. הטיפול הספציפי בבצקת ברשתית מתבצע באמצעות מתן ישיר של תרופות לחלל העין, כלומר באמצעות זריקות.
בשנים האחרונות הטיפול כולל שני סוגים שונים של תרופות: תרופות נוגדות כלי דם (תרופות אנטי-אנגיוגניות) ותרופות נוגדות דלקת. התרופות האנטי-אנגיוגניות מסייעות הן בעצירת צמיחת כלי הדםוהן בספיגת הבצקת ברשתית. הטיפול בבצקת מכוון למרכז הראייה שם היא נוטה היא להצטבר, והטיפול במניעת שינויים בכלי הדם בכל היקף הרשתית. התרופות האנטי דלקתיות תורמות למיתון התהליך הדלקתי ובכך מקטינות את הבצקת ומונעות גם את החמרת הירידה בראייה. לרוב, ההזרקות מתבצעות אחת לחודש. אולם כיום ישנם פיתוחים שונים המסייעים בהארכת מרווח הזמן בין זריקה לזריקה וכך תורמים לשמירה על שגרת החיים לצד הטיפול הכרוני.

בשיתוף פרופ' אילה פולק ואינפומד