ב-11 באוגוסט הודיעה רוסיה כי אישרה לשימוש חיסון נגד נגיף הקורונה. לכאורה, פריצת הדרך שהעולם מצפה לה בכליון כל איבר בגוף. אבל איכשהו, חודש אחרי, לא נראה כי מישהו קונה את ההצהרה הזו של ולדימיר פוטין. עובדה שמעבדות המחקר ברחבי הגלובוס ממשיכות לעבוד סביב השעון בחיפוש היסטרי אחרי המטמון הגדול של המאה ה-21.
יחד איתן, בהיסטריה גדולה לא פחות, עובדות כמעט כל סוכנויות המודיעין של מדינות העולם. פורצות אלה למעבדות של אלה בניסיון לדעת באיזה שלב נמצאת מדינה יריבה, ואם אפשר על הדרך לגנוב קצת מידע - אז למה לא. לכן גם ההודעה של רוסיה על מציאת חיסון העלתה, לצד הספקנות המתבקשת, חשש כי למדענים שלה אכן יש מידע יעיל ברמה כלשהי שהגיע מפריצה למעבדות מחקר במערב.
"לא מפתיע שיש כזה מאמץ עולמי לגנוב את המחקר הביו-רפואי היקר ביותר שקורה כרגע", אמר בחודש שעבר ג'ון סי. דמרס, בכיר במשרד המשפטים האמריקאי, "זה מידע שפשוט לא יסולא בפז מכל הבחינות: רפואית, כלכלית וגיאופוליטית".
ואכן, מומחים אומרים כי מרוץ כזה בין סוכנויות מודיעין העולם לא ראה לפחות מאז המלחמה הקרה. זה גם אחד השינויים הדרמטיים ביותר במשחקי ריגול שראה העולם בעיתות שלום. כולם משתתפים במשחק, האמריקאים והסינים והרוסים והבריטים והאיראנים, ותרימו יד אם אתם חושבים שישראל לא.
"אף אחד מתחת לגיל 60 שנמצא היום בסוכנויות מודיעין לא זוכר תקופה כזו", אומר איש מודיעין צבאי לשעבר, "זה מזכיר קצת את המרוץ לחלל בין ארה"ב לברית-המועצות, אבל אז המאבק נמשך על פני עשרות שנים והיה רק בין שתי מעצמות, במקרה הזה יש הרבה יותר שחקנים ומדובר בתקופה של בסך הכל חצי שנה שזיעזעה לגמרי את כל המערכות".
3 צפייה בגלריה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
המירוץ העולמי למציאת החיסון לקורונה
(צילום: EPA)

הריגול הסיני

למרות העובדה שבארבע השנים של דונלד טראמפ נסוגה ארה"ב כמעט לחלוטין מהנהגת העולם, הסתכסכה עם בעלות הברית שלה בנאט"ו ומחזרת נואשות אחרי פוטין - נראה כי סוכנויות המודיעין שמתחת לטראמפ נשארו במקום בו הייתה ארה"ב תמיד. הן משתפות פעולה בצמוד מאוד לנאט"ו ומדינות מערב נוספות, שגיבשו ביחד חזית נגד היריבות ההיסטוריות, רוסיה וסין. המודיעין של נאט"ו, שבדרך כלל עוקב אחרי הצבא הרוסי, נמצא עכשיו עם יד על הדופק גם אחרי מאמצי הרוסים לגנוב מחקר חיסונים. המרוץ כל כך נרחב, שהאקרים סיניים ורוסיים לא ממש חייבים לנסות לפרוץ את המערכות המוגנות היטב של חברות תרופות או מוסדות ממשלתיים במערב - במקום זאת הם מסיירים במחשבים של אוניברסיטאות כמו צפון-קרוליינה ואחרות שמשתתפות במחקר.
הדאגה הגדולה של ממשל טראמפ היא ביחס לסין, לא רוסיה. חלק מזה נובע מההתבטלות הקבועה של טראמפ בפני פוטין, אבל חלק נובע מסיבות רציניות ואמיתיות. הסינים הפכו בשנים האחרונות לבעלי השפעה גדולה בארגון הבריאות העולמי, ולפי ה"ניו יורק טיימס", הם הצליחו בין היתר להשיג מידע חשאי מתוך הארגון, כדי לחדד ולמקד את ניסיונות הפריצה שלהם בארה"ב ובאירופה.
ארגון הבריאות העולמי (WHO) אוסף נתונים על חיסונים בפיתוח, ולמרות שרבים מהם מתפרסמים לציבור בסופו של דבר, האקרים סינים יכלו להשיג יתרון על ידי קבלת מידע מוקדם על מבחנים וניסויים מבטיחים במיוחד. המעמד של סין ב-WHO רק התחזק אחרי שממשל טראמפ החליט לנתק קשרים עם הארגון, ואף הודיע כי ארה"ב לא תהיה חלק ממאמץ עולמי להפיץ את החיסון לכשיימצא באופן גלובלי.
כבר בפברואר, כשהווירוס היה בשלבים ראשוניים מאוד בארה"ב, החלו הסינים בניסיונות הפריצה שלהם למעבדות אמריקאיות. בחודש יולי הוגש בארה"ב כתב אישום נגד שני האקרים שעבדו עבור שירות הריגול של משרד הביטחון הסיני, ונסגרה הקונסוליה הסינית ביוסטון, ששימשה בסיס לניסיונות ריגול אחרי מומחים רפואיים בעיר. במקביל הודיע ה-FBI לאוניברסיטת צפון-קרוליינה כי האקרים סינים ניסו לפרוץ לרשתות המחשוב של מחלקת האפידמיולוגיה של האוניברסיטה, אבל לא הצליחו.
3 צפייה בגלריה
"מוצאת החיסון - המדינה החשובה בעולם"
"מוצאת החיסון - המדינה החשובה בעולם"
"מוצאת החיסון - המדינה החשובה בעולם"
(צילום: AP, John Cairns, University of Oxford)
שיטה אחרת בה משתמשים הסינים היא ניסיון לנצל את שיתופי הפעולה המחקריים שנוצרו במשך עשרות שנים בין אוניברסיטאות אמריקאיות למוסדות סיניים, כמו גם גיוס תלמידים סינים הלומדים בארה"ב. לפי ה"ניו יורק טיימס", המודיעין הסיני אפילו ניסה לאסוף מידע על המדענים החוקרים האמריקאים עצמם.
הסינים מתמקדים באוניברסיטאות כי רמת הגנת הסייבר במוסדות האלה טובה הרבה פחות מאשר בחברות התרופות, אבל זה לא אומר שהם מזניחים את השחקנים הבכירים. עם זאת, גורמי מודיעין אמריקאיים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי עד כה אין הוכחות לכך שהסינים השיגו מידע רציני מחברות הביוטק אליהן ניסו לפרוץ: גילעד, נובבאקס ומודרנה.
"הסינים תפסו הרבה ביטחון בשנים האחרונות", אומר איש המודיעין, "ארה"ב פינתה לגמרי את המקום שלה בארגונים העולמיים החשובים, והיה ברור שהרוסים, ובעיקר הסינים, ייכנסו לוואקום. לסינים תמיד היו היכולות, ועכשיו יש להם גם את המעמד. אם הם ישיגו את החיסון ראשונים ויפעילו את הכוח האנושי האדיר שלהם כדי להפיץ אותו במהירות ברחבי תבל, הם יהפכו להיות המדינה הכי חשובה בעולם. זו תהיה מכה יוקרתית וגיאו-פוליטית בלתי נסבלת לארה"ב".

כולם גונבים מכולם

מתוך עשרות חברות הביוטק העולמיות הדוהרות אחרי החיסון, שלוש קיבלו עד כה אישור לשיווק מוגבל: שתי חברות סיניות (CanSino Biologics ו-Sinovac Biotech), וכמובן החיסון הרוסי המכונה Sputnik V, שאושר לשיווק עוד לפני שעבר את השלב השלישי והמכריע בתהליך הניסוי.
בשלב השלישי הזה נמצאות מספר חברות, בהן Moderna האמריקאית, שזכתה לפרסום גדול למרות שמעולם לא ייצרה אפילו חיסון אחד; פרויקט משותף של החברה הגרמנית BioNTech, האמריקאית Pfizer והסינית Fosun Pharm; החברה הבריטית-שוודית AstraZeneca, ועוד מספר חברות סיניות.
המועד הריאלי לתחילת הפצה מוגבלת של חיסון מאושר הוא בתחילת 2021. הפצה רחבה בקנה מידה גלובלי חסר תקדים תיקח עוד זמן רב לאחר כן.
עד אז נמשיך לראות את משחקי הריגול בין המדינות. כל היריבים של ארה"ב מנסים לגנוב את המחקר האמריקאי, אבל זה לא אומר שהם מזניחים מדינות אחרות. אפילו שני בתי חולים בצ'כיה דיווחו כי חוו התקפות סייבר באפריל. סוכנויות הביון של ארה"ב, בריטניה וקנדה הודיעו בחודש יולי כי הרוסים אוספים מודיעין על המחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד באנגליה, בשותפות עם חברת התרופות AstraZeneca. את המבצע מנהלת זרוע ההאקרים של המודיעין הרוסי, המכונה Cozy Bear. זו אותה קבוצה שפרצה ב-2016 למחשבי המפלגה הדמוקרטית וגנבה אלפי אימיילים במטרה לעזור לדונלד טראמפ.
3 צפייה בגלריה
תמונה של צוות במעבדת קורונה בגרמניה
תמונה של צוות במעבדת קורונה בגרמניה
חיסונים כהמשך של המלחמה הקרה
(צילום: EPA)
"המלחמה הקרה מעולם לא הסתיימה בצד הרוסי", אומר איש המודיעין, "אבל הם היו בנסיגה עצומה, ומאז ה-11 בספטמבר אנחנו הקדשנו את רוב המשאבים שלנו לארגוני טרור וג'יהאד איסלאמי. אז כשהרוסים חזרו לא היינו מוכנים, וב-2016 הם עשו לנו 11 בספטמבר סייברי. הבעיה היא שלא הענשנו אותם מאז בשום צורה, והביטחון שלהם עכשיו בשמיים".
ארה"ב, מצידה, טוענת כי היא לא מנסה לגנוב מחקר ממדינות יריבות וכי כל המאמצים שלה הגנתיים. "זה כמובן קשקוש", אומר איש המודיעין, "אף אחד לא יותר אגרסיבי מאיתנו. מישהו באמת חושב שמדינה שסוכנויות המודיעין שלה החליפו משטרים לא מנסה לגנוב מידע שיביא למציאות חיסון למחלה?".
במיוחד כשהלחץ הפוליטי מהבית הלבן חסר תקדים ובלתי פוסק. "אני לא נכנס לזה, אבל ברור שהמהירות בה מבטיחים שיהיה חיסון היא לא לגמרי נורמלית וקצת מעוררת חשד".
ללחץ הזה יש גם שם: מבצע Warp Speed, עליו הכריז הבית הלבן לפני חודשים. טראמפ סבור כי הכרזה על חיסון לפני הבחירות תציל אותו מהפסד, אבל החשש מפוליטיזציה של חיים ומוות הביא כמה מהחברות המתחרות בפיתוח חיסונים - בהן מודרנה, ג'ונסון אנד ג'ונסון ופייזר - לעבוד על הודעה משותפת לפיה הן לא ישחררו שום חיסון שלא יעמוד בתקני יעילות ובטיחות מחמירים.
בעיה נוספת שהמרוץ הזה גורם, במיוחד המעורבות של רוסיה וסין, היא שהטשטוש המוחלט בין עובדות לפייק ניוז, מציאות ופרופגנדה ישפיע ישירות על איכות החיסון, עד לרמה של סיכון חיי אדם. גורמי מודיעין אמריקאיים אמרו ל-BBC כי הם סבורים שרוסיה וסין מנסות, בין היתר, לזרוע במדינות המערב חוסר אמון בכל הקשור לחיסון. שתי המדינות כבר הפיצו שפע דיסאינפורמציה אודות הנגיף, מקורו והתגובה האמריקאית, ועכשיו עברו להתמקד בחיסון.
לפי ה"ניו יורק טיימס", שירותי המודיעין הרוסיים מניחים את היסודות למאמץ אגרסיבי עוד יותר להסלים את התנועה נגד חיסונים במערב. בארה"ב לרוסיה יש רקורד מוצלח מאוד בניצול הקרעים בחברה האמריקאית, הגברת הפילוג והחלשת כל יסודות הדמוקרטיה.
ההתערבות שלהם לטובת דונלד טראמפ עירערה את ארה"ב עד כדי כך שהמועמדת לתפקיד סגן הנשיא מטעם הדמוקרטים, קמאלה האריס, אמרה ביום ראשון כי היא לא תאמין לטראמפ אם הוא יכריז על מציאת חיסון. "זה נשיא שאמר לאנשים לשתות אקונומיקה", אמרה האריס, "אז לא, אני לא אאמין לו כשהוא יגיד שיש חיסון. ואני לא חושבת שהוא יאפשר למומחים להביע את דעתם האמיתית".