בשיתוף עמותת "גדולים מהחיים"
"יש מקום בו מקשיבים לי ומדברים איתי. זו תחושה נהדרת להיות חלק מקבוצה שיכולה להתגבר על כל המחלה הזו יחד. זו הזכות שלי להפיץ את התרומה של העמותה לטובת החולה הבא שיכניס פתק למגירה ויוציא אותו כשיזדקק לו. אני מרגישה חד משמעית של'גדולים מהחיים' יש תרומה גדולה והיא משמשת הסחת דעת בדרך להחלמה המלאה".
אופיר פינקלשטיין היא אישה צעירה, שמחה, אופטימית ומתוקה בת 20, שגרה עם משפחתה בחיפה. בגיל 19, כמו רבים מבני גילה, היא התגייסה לשירות בצה"ל, ממש באותו יום בו התגייס אחיה התאום.
1 צפייה בגלריה
אופיר פינקלשטיין
אופיר פינקלשטיין
אופיר פינקלשטיין

"החלום להיות לוחמת – נקטע"

במשך שנה שירתה במשטרה הצבאית בירושלים, בנתה לעצמה חיים, רכשה חברים, אבל כל הזמן חלמה להיות חיילת בשירות קרבי. אחרי מאבקים ארוכים התקבלה כלוחמת חילוץ והצלה לפלח"ץ של פיקוד העורף. בצה"ל נתנו לה חודש חופש לפני ההכשרה המיועדת ללוחמה, אבל אז העלילה הסתבכה. בבדיקה רפואית שגרתית מצאו לאופיר לימפומה בבלוטות הלימפה מסוג הודג'קין והתוכניות השתנו מקצה אל קצה.
"זה סוג של סרטן עם אחוזי החלמה מאד גבוהים", מרגיעה מייד אופיר. "גילו לי אותו בשלב מוקדם מאד וזה מצוין". זה היה ביולי 2020 ובדצמבר אופיר כבר הייתה אחרי הטיפולים. "היום אני מרגישה טוב מאד. עדיין חלשה אבל מתחזקת מיום ליום", היא אומרת.

לא קל להיות צעיר וחולה אבל יש מי שעוזר

לא פשוט להיות בת 19 וחולה, אבל אופיר התחילה לנסות להבין מה קורה. "כשגיליתי שיש לי סרטן, חקרתי ברשת מי יכול לעזור. ערכתי רשימה על פתק והנחתי אותו במגירה. לקראת סוף הטיפולים מצאתי את הפתק והתקשרתי לאחד השמות שהיו בו – 'גדולים מהחיים'.
"ענתה לי דפנה, אישה משכמה ומעלה שאין לי מילים בכלל להודות לה. היא כל כך תמכה בי וכאילו חיבקה אותי דרך הטלפון. היא הייתה אוזן קשבת שהבינה בדיוק מה עובר עליי, ידעה איך להתמודד איתי ומה להגיד לי.
"צריך להבין, מסביבי היו הרבה אנשים, אבל רובם חסרי ניסיון והיה להם קשה להתמודד איתי. הם לא ידעו מה להגיד לי. דפנה הייתה הראשונה שעזרה לי והיו לה את הכלים לכך", אומרת אופיר.
מאות ילדים מטופלים בסרטן בכל עת. אבחון המחלה, האשפוז והטיפולים הקשים הכרוכים בה, מעמידים את הילדים ובני משפחותיהם בפני אתגרים רגשיים, תפקודיים וכלכליים רבים. בשנת 2000 הוקמה עמותת "גדולים מהחיים" עם חזון לשפר את איכות חייהם ורווחתם של ילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם בכל הארץ, ללא הבדלי דת, מין ולאום.
העמותה מלווה אותם מהאבחון עד להחלמה ביצירת חוויות משמחות תוך שיפור מתמיד באיכות הטיפול והתנאים הרפואיים שלהם. עד היום סייעה העמותה ליותר מ-10 אלפים ילדים ב-3 תחומים עיקריים: תמיכה נפשית וסוציאלית במחלקות האונקולוגיות, בשיפור השירות, האשפוז, עזרה ברכישת תרופות וברכישת מכשור רפואי מתקדם. העמותה פועלת במקביל להגברת המודעות למחלות, לשיפור החקיקה ובתהליכי העצמה ארוכי טווח עד להחלמה.

לא מוותרת על החלום

צה"ל שיחרר את אופיר מהשירות. "מבחינתי זה היה קשה מאד כי החיים נעצרו. החלום שנלחמתי עליו לא קרה, ואני, שכבר הייתי עם חיים עצמאיים ומלאים, שוב נעזרת באופן מלא בהורים. הייתי חיילת, בדרך להיות לוחמת והנה, אני סיעודית 100% ונתמכת בהורים. אמא שלי הפסיקה לעבוד והקדישה את כולה לי, כולם התגייסו לטובתי, אבל ההסתגרות בבית והתלות באחרים, בעיקר בתקופת הקורונה, הייתה ממש קשה. אי אפשר להסביר כמה הסביבה שבנו עבורי 'גדולים מהחיים' הצילה אותי".
אופיר לא אוהבת את הזום, אבל מעידה שהפעם הראשונה שפגשה בקבוצה מטעם העמותה הייתה נפלאה. "התחלתי להבין איך זה עובד, הכרתי חולים אחרים שהיו היחידים שיכלו להבין אותי מבלי לרחם עליי בתקופה הזו. זה ממש כמו אחים למלחמה וכולנו ניצחנו.
"העובדה שכולנו עושים את ההחלמה יחד, נותנת לנו כוח להילחם. אנחנו ממשיכים להיות בקשר גם עכשיו ולאחרונה כבר התחלנו להיפגש יחד, פנים מול פנים. יש לי חברה מטירת הכרמל שנסענו יחד למפגש ולא הפסקנו לדבר שעות. זו ממש קבוצת תמיכה", היא מספרת.
"גדולים מהחיים" עזרו לאופיר נפשית וכלכלית. "היה לי שיעור גיטרה שסידרו לי דרך הזום ואני מקווה שזה ימשיך. צרפו אותנו למנטורים של קבוצת טאף מאדר, שזו קבוצה של בכירים במשק שעוסקים בפעילות אתגרית. כל אחד הוא מנטור לחולה אונקולוגי ואני צורפתי למיכל, שמשמשת כמנטורית שלי. עשינו הליכה בים ואפילו קיבלתי ממנה ספר במתנה. אני מקווה שגם הפעילות הזו תמשיך", מספרת אופיר.
"עכשיו חזרתי לחיים, כמו כל המשפחה שלי. אני עובדת כמוכרת בקריון בקרית ביאליק וחשה אופטימיות. לא הכל ורוד ונוצץ ויש רגעי משבר, דווקא אחרי ההחלמה, אבל עכשיו האתגר הוא לחזור לחיים", היא אומרת ומסבירה כבר את התוכניות שלה לעתיד.
אופיר נלחמת לחזור לצבא ולהשלים את השירות בהתנדבות. "זה חשוב לי ואני רוצה לסיים את השנתיים שלי. אני לא חייבת, אבל אני עושה את זה עבור עצמי, גם בגלל התחושה שלא השלמתי את התרומה שלי עד הסוף. זה חלק מהמאבק לחזור לחיים הרגילים. כשאסיים שירות מלא, אדע שאני יכולה להתחיל את החיים מההתחלה, כמו כל צעיר או צעירה אחרים".

זו זכות לעשות למען האחרים

היום משמשת אופיר גם כשגרירה של "גדולים מהחיים". "דפנה הציעה לי להיות שגרירה והסכמתי. אני חושבת שהעמותה הזו נותנת כל כך הרבה לחולים אונקולוגיים, מבחינה חברתית, נפשית וכלכלית. ענת קאלו לברון מהעמותה העבירה לנו שיעורים בזום ולמדתי ממנה המון, על שיעורים שאנחנו עוברים בחיים, על אמונה והתגברות על קשיים. זה, יחד עם שיחות עם אחרים, שהחלימו לפני שנים רבות, נותן הרבה ידע וביטחון שהחלמה מלאה היא אפשרית. מבחינתי זו זכות להפיץ את התרומה של העמותה", אומרת אופיר, צעירה כל כך בריאה.
בשיתוף עמותת "גדולים מהחיים"