אם תזדקקו אי פעם לתרופה שנמכרת רק בחו"ל, כדאי שתכירו את המסמך הבא: הוא נקרא טופס 29 ג', והוא זה שאפשר למשרד הבריאות לאשר את חיסוני הקורונה של פייזר (וגם של מודרנה בקרוב), אף שכלל לא נבדקו בישראל.
טופס 29 ג' הוא למעשה מרשם מיוחד שאותו יכול להגיש כל רופא, ובו הוא מבקש לייבא ארצה או לנפק לחולה תרופה שאיננה מורשית בישראל, כלומר – שהחברה היצרנית לא הגישה לאגף הרוקחות במשרד הבריאות בקשה לרישום תרופה.
מדובר בדרך-כלל בתרופות חדישות או כאלה שכמות המטופלים המעטה בישראל לא משתלם לחברת התרופות, ועל כך ניתן לייבא אותה לארץ רק באמצעות אותו טופס.
צפו ברופא הישראלי שייעץ ל-FDA על החיסון של פייזר:
הטופס מכיל פרטים מלאים של המטופל, ופרטים על התרופה המבוקשת, כולל המינונים המדויקים, האישורים שקיבלה התרופה בעולם, ואסמכתאות מדעיות המעידות על נכונות הפרטים שרשם הרופא.
הטופס מועבר לאגף הרוקחות במשרד הבריאות, שבודק את התרופה, את האישורים שניתנו לה, ומחליט האם לאשר את ייבוא התרופה לישראל ומתן שלה לחולה, או לא. במרבית המקרים, תרופות שאושרו על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, או רשות התרופות האירופאית, מאושרים במשרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
טופס 29 ג'
טופס 29 ג'
טופס 29 ג'. כך נראה הטופס
וזה בדיוק מה שקרה הפעם, עם החיסון של פייזר: לאחר אישור החיסון לקורונה על ידי ה-FDA, מילא משרד הבריאות את הטופס האמור, ואישר את מתן החיסון לכלל אזרחי ישראל. מדובר באישור זמני בלבד, שתוקפו לרוב הוא שישה חודשים, לפיכך בעוד כחצי שנה יצטרך משרד הבריאות שוב למלא את הטופס, ולשלוח "לעצמו" לאישור.
בינתיים, אם אתם זקוקים לתרופה שאיננה בנמצא בישראל, ודאו שהרופא שלכם ממלא את אותו טופס 29 ג', שמצריך חתימת רופא מומחה. בלעדיו, התרופה לא תיכנס לגבולות ישראל, ואף רוקח לא ינפק לכם אותה.