בשיתוף אונקוטסט
"לחלות בסרטן הערמונית זה מלחיץ מאוד, למרות שאמרו לי שאם מנהלים את המחלה נכון, אז לא מתים מהסרטן אלא מתים עם הסרטן", כך מספר ירון (שם בדוי) בן 65 שחלה בסרטן הערמונית. לפני כארבע שנים, כשביצע בדיקות תקופתיות אליהן נשלח מטעם מקום העבודה, התגלו ממצאים חריגים. "באחת מהבדיקות עלה חשד שהערמונית שלי מוגדלת", מספר ירון.
"הופניתי לאורולוג שביקש שאבצע מספר בדיקות נוספות שיסייעו לאבחן את המצב". ירון ביצע בדיקת PSA – בדיקה של חלבון שמיוצר ומופרש בערמונית שנחשבת לבדיקה המקובלת לאבחון של סרטן הערמונית. "תוצאות הבדיקה שלי היו 4 וחצי ננוגרם למילימטר דם שזו תוצאה גבולית מאוד, אך הרופא אמר שאין סיבה לחשוש, ושהסיכוי לתחלואה בסרטן אינו גבוה בכלל", אומר ירון, " על פי ההערכה שלו, הסיכוי שאחלה הוא אחוז אחד בלבד, ואפילו פחות מכך".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במשך כשנתיים הגיע ירון למעקב וביקורת כל מספר חודשים. "באחת הפעמים, שאלתי את הרופא האם הסיכוי שלי לחלות בסרטן עלה, והוא השיב שכרגע הסיכוי עומד על ארבעה אחוזים", הוא נזכר. "הרופא אמר שבלב הנוכחי אין מה לעשות ואין טעם לתת טיפול משום שלא קיים עדות להתפתחות גידול סרטני".
לאחר כשנתיים בהם היה ירון שרוי בלחץ רב, הוא החליט לערוך בירור מקיף וביקש לבצע בדיקת MRI. "לא הרגשתי בנוח עם האבחנה ודי חששתי שאני מבזבז זמן יקר שבו אפשר לטפל במחלה", מודה ירון. "אחרי שהתקבלו התוצאות של בדיקות הביופסיה וההדמיה התברר שתחושות הבטן שלי היו נכונות". ירון אובחן עם סרטן בערמונית בדרגת ממאירות 7 בסולם גליסון. למעשה מדובר באבחון מחלה בשלב מוקדם אך עם דרגת ממאירות בינונית/גבוהה. "ההלם היה גדול", מספר ירון. "במשך השנתיים בהן הייתי במעקב, לא חשבתי לרגע שאני חולה. סמכתי באופן מוחלט על חוות הדעת של הרופא. הייתי מעט לחוץ ומבוהל אך גם אסיר תודה על כך שהקשבתי לתחושות הבטן שלי ועל כך שפניתי חוות דעת נוספת", הוא מספר.
ירון היה צריך לבחון האם מצב המחלה שלו מצריך ניתוח לכריתת הערמונית. "המליצו לי על טיפול חדשני, אך לצערי הייתי כבר בשלב מתקדם מידיי, ולכן לא נמצאתי מתאים. המשכתי לחפש טיפולים נוספים ולעשות הכול על מנת להימנע מניתוח", מעיד ירון. בניתוח לכריתת הערמונית עלולות להיות תופעות לוואי קשות שמתבטאות בקושי במתן שתן והשלכות על יחסי המין. "ניתוח שכזה משנה את החיים מקצה לקצה, ולכן רציתי להימנע ככל שניתן מהפרוצדורה הרדיקלית הזו", מספר ירון, "באותם ימים התפרסמה כתבה על האלוף במיל' גיורא איילנד שעבר ניתוח לכריתת הערמונית בה הוא סיפר על הקושי והפגיעה כתוצאה מהניתוח".
ירון פנה באופן פרטי לקבלת חוות דעת נוספת אצל פרופ' דוד מרגל מומחה בכירורגיה אורולוגית אונקולוגית. "הרופא הסביר לי שהגידול קטן יחסית, אך מומלץ לבצע בדיקה גנומית על רקמת הגידול שנדגמה בביופסיה על מנת לקבוע האם יש צורך בניתוח להסרת כל הערמונית עם הגידול או שניתן להסתפק במעקב פעיל", הוא נזכר. "באותם ימים קראתי המון חומר על חידושים, טיפולים ובדיקות לטיפול בסוג הזה של הסרטן", מעיד ירון ומוסיף "בין היתר קראתי על בדיקת 'אונקוטייפ פרוסטטה' ושהגעתי לפגישה עם הרופא ביקשתי לדעת האם היא רלוונטית למצבי הרפואי".
בדיקת "אונקוטייפ פרוסטטה" של חברת אונקוטסט היא בדיקה המודדת את ביטויים של 17 גנים מדגימת הגידול שנדגמה בביופסיה (וקובעת את מידת האגרסיביות של המחלה. למעשה, התוצאה שמתקבלת קובעת עד כמה הגידול אלים, מה הסיכוי להתפשטות הסרטן בעשור הקרוב, ומה ההסתברות לתמותה.
ירון החליט לבצע את הבדיקה ולאחר מספר ימים הגיעו התוצאות. "על פי הבדיקה נמצא שהגידול נמצא בשלב גבולי ועל כן יש לשקול בכובד ראש כריתה של הערמונית", נזכר ירון, "לאחר התלבטות ארוכה החלטתי להימנע מכריתה של הערמונית אבל כן לבצע טיפול פוקאלי (טיפול שגורם להרס התאים הסרטניים). חששתי שהגידול יתפשט אל מחוץ לערמונית לאיברים נוספים ואז הסיטואציה הופכת להיות מסוכנת לכן היה לי חשוב לקבל טיפול ולא להיות רק במעקב", הוא מוסיף. "הבדיקה אפשרה לי ולרופא שלי לקבל תמונת מצב מדויקת יותר על מצב המחלה ובהתאם לכך גם לקבל החלטות. זה הקל עליי וחיזק את תחושת ביטחון שלי כשהחלטתי לקבל טיפול". מאז ירון נמצא במעקב ומרגיש מצוין.
2 צפייה בגלריה
דניאל ווינשטוק
דניאל ווינשטוק
דניאל ווינשטוק
גם עבור דניאל ווינשטוק (68) מכפר שמריהו תוצאות בדיקת "אונקוטייפ פרוסטטה" היו משמעותית. "לפני כשנה ביצעתי בדיקת דם שגרתית וכשהגיעו תוצאות התברר שיש מדדים חריגים", הוא נזכר, "קיבלתי הפניה להמטולוג על מנת לבצע בדיקות מקיפות". בבדיקה עלה חשד לתחלואה בסרטן הערמונית, אך בהמלצת הרופא המתין דניאל כשלושה חודשים ואז חזר וביצע שוב בדיקות דם. "הרופאים רצו לראות אם יש שיפור במדדים", מספר דניאל, "אבל למרבה הצער כעבור שלושה חודשים, המדדים עדין היו לא תקינים והערכה הייתה שמדובר בסרטן הערמונית".
דניאל מספר כי באותם ימים הוא הרגיש מצוין ואלמלא בדיקת הדם השגרתית שביצע, לא יכול היה לדעת שמשהו אינו כשורה. "בשום שלב לא הרגשתי חלש או חולה", הוא מודה, "אלה היו ימים מתוחים למדי עבורי וחיכיתי להגיע לאונקולוג בכדי לשמוע על האפשרויות העומדות בפניי". פרופ' מרגל שטיפל בדניאל הציע לו לבצע מספר בדיקות נוספות בכדי לקבל תמונה מקיפה ורחבה על מצב המחלה. "ידעתי שלניתוח יכולות להיות השלכות לא פשוטות, ולכן קיוויתי להימנע מפעולה כירורגית", הוא נזכר "בין הבדיקות שהומלצו לי הייתה גם בדיקת 'אונקוטייפ פרוסטטה' שיכולה לנבא את מידת האגרסיביות של הגידול ומסייעת בהחלטה אם לבצע ניתוח או להישאר תחת מעקב".
דניאל החליט לבצע את בדיקת "אונקוטייפ פרוסטטה" של אונקוטסט ולאחר מספר ימים התקבלו התוצאות. למרבה המזל, התברר שהגידול הסרטני של דניאל איננו אלים ושבשלב זה אין צורך לבצע ניתוח לכריתת הערמונית. "שמחתי מאוד", מספר דניאל, "הבדיקה הצביעה על כך שאין צורך הסיר את הערמונית בניתוח במחלה משום שהגידול בערמונית לא אגרסיבי, ודרך הטיפול הטובה ביותר היא להימצא תחת מעקב פעיל וחזרה על הבדיקה אחת לתקופה".
"בדיקת אונקוטייפ פרוסטטה היא בדיקה המיועדת למטופלים עם סרטן הערמונית, עם דרגת ממאירות נמוכה ו/או בינונית שעומדים בפני דילמה טיפולית", מסביר פרופ' דוד מרגל מומחה בכירורגיה אורולוגית בבית החולים בילינסון. "הבדיקה מסייעת למטופל ולרופא בהחלטה האם יש צורך לטפל בסרטן הערמונית באופן מידי או שניתן לעקוב ולהתערב במידת הצורך. זוהי החלטה חשובה מאוד שכן לטיפול ולניתוח השפעות מרחיקות לכת". לדבריו, הבדיקה גם תומכת בהחלטה איזה סוג טיפול יטיב עם המטופל בצורה היעילה ביותר. "היתרון הגדול של אונקוטייפ פרוסטטה הוא שהיא חלק ממערך גדול של רפואה מותאמת אישית".
בשיתוף אונקוטסט