המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
לא רק בדידות. אחת מתופעות העת הזו היא דווקא תחושת העומס הרגשי והנפשי שנובעים מתהליך ההפוך לבדידות. אנשים רבים עברו להתגורר עם הסבא והסבתא, ביחד עם הנכדים – מסיבות שונות; מי שנאלץ לחזור לבית ההורים בשל אילוצים כלכליים; מי שביקשו להעביר את ההורים שלהם אליהם כדי שיישארו קרובים ושיוכלו לסייע להם בשגרה, ועוד.
המתח שנוצר בתוך המשפחה כאשר מבוגרים בגיל השלישי עוברים פתאום לגור שוב עם הילדים והנכדים הוא גם מציאות חדשה שאליה בני הגיל השלישי צריכים להסתגל.
אז אם ברוב המצבים הבעיה העיקרית של בני הדור השלישי היא הבדידות שנכפתה עליהם הרי שבמצב הזה ההתמודדות היא אחרת. במציאות הזו מבוגרים, סבא וסבתא, מוצאים את עצמם לחוצים ומוצפים רגשית בגלל החרדה הבריאותית שטומנת בחובה החשיפה לבני המשפחה האחרים שבאים במגע עם העולם החיצון, או בגלל אינטנסיביות בשהייה המשותפת.
עוד במדור 60 פלוס:

פתאום כולם ביחד - לטוב ולרעפתאום כולם ביחד - לטוב ולרע
פתאום כולם ביחד - לטוב ולרע
(צילום: shutterstock)

9 טיפים לשגרת חיים חיובית

1. הקשבה פנימה. קחו לכם זמן עם עצמכם (ואולי כדאי להיעזר באיש מקצוע) להגדיר מה מתאים לכם; מה הן הגבולות שלכם ואיך הייתם רוצים שהחיים יתנהלו. אל תחששו לבטא אותן בקול רם.
2. גבולות. מותר לכם בשלב הזה של החיים להגיד "לא" ולהתעקש על נהלי הבית שלכם כפי שמתאים לכם וכפי שאתם רואים אותם.
אל תבטלו את עצמכם מהחשש שהילדים והנכדים יפגעו. זו זכותכם, זו הרווחה האישית שלכם, וגם הבריאותית.
אל תשכחו לציין ולהבהיר שאם הילדים והנכדים יוצאים להיפגש עם חברים, או יוצאים לעבודה – עליהם לשמור על ההנחיות והכללים. תדרשו שגם בחוץ יקפידו על אי התקהלות, שמירת מרחק ומסיכה, שירחצו ידיים מיד עם הכניסה הביתה.
3. גמישות. אחרי הגבולות אפשר להתגמש. כשהגבולות ברורים קודם כל לכם ואחר כך גם לילדים אפשר לעגל פינות ולהבין שכולם במצוקה בעת הזו.
זה שהצבתם גבולות לא אומר למשל, שאתם מחנכים מחדש את הילדים או הנכדים שלכם, זה אומר שאתם בעצמכם מסתגלים למצב חדש ופועלים בתוך אותן גבולות.
4. זמן משלכם. חשוב שתוכלו להמשיך בפעילות שמשמחת אתכם, הרצאות, פעילות גופנית או כל דבר אחר. את הילדים שלכם כבר גידלתם ואין סיבה שעכשיו תוותרו על כל מה שעושה לכם טוב בגלל הנסיבות.
מותר לכם ואפילו רצוי לשמור על שגרת יומכם ועל העיסוקים שאתם יכולים לקיים גם היום.
5. תלמדו לבקש השתתפות של הילדים והנכדים במטלות. סידור הבית, הכנת ארוחות, כביסה וכן הלאה. אם גרים ביחד, אז גרים ביחד, על כל המשמעויות.
6. תקשורת – זה הבסיס. תארגנו מפגש משפחתי שבו תציגו את מה שהבנתם שמתאים לכם שיהיה שגרת יומכם המשותפת החדשה. הקשיבו לתגובה של בני המשפחה. תנו להם מקום לבקשות שלהם. ביחד תיצרו סדר עולמי חדש.
7. בטן מלאה. קיבעו זמן למפגש משפחתי שבועי לשיח פתוחה. בררו בקול רם מה עבוד בשבילכם ומה לא ואיך אפשר אחרת. אל תחכו שדברים יצטברו בבטן.
8. אל תשכחו ליהנות. יש יתרונות עצומים לביחד. תמצאו דרכים לעשיה משותפת ותהיו יצירתיים ואל תשכחו שזוהי תקופה שאם נבחר להתבונן עליה אחרת, היא תוכל להיצרב בזיכרון שלנו כמשהו מגבש.
הזדמנות לגיבוש הזדמנות לגיבוש
הזדמנות לגיבוש
(צילום: shutterstock)

כך תשקיעו בחיזוק מערכת החיסון הנפשית והפיזית

חיזוק הגוף. הקפידו על תזונה בריאה, פעילות גופנית כולל הליכות בסביבת הבית ופעילות שנעשית און ליין כמו יוגה, פילאטיס, פלדנקרייז. צריכת תוספים כמו ויטמין סי, די ואבץ. טפלו בבעיות בריאות אחרות אם יש לכם כאלה.
חיזוק התודעה. תתעקשו לעשות דברים שמהנים ומעניינם אתכם. המנעו מצריכת יתר של טלוויזיה ובעיקר חדשות, שימרו על הקשרים החברתיים שלכם בדרכים האפשריות.
הפסיקו להיאבק עם המציאות. תתמקדו במה שטוב בסיטואציה. זו גם הזדמנות נהדרת לחיזוק היחסים ובעיקר- להיות ממורמרים וכועסים על המצב לא רק שלא עוזר אלא אפילו מזיק. לכן מוטב לפתח קבלה לעובדה שככה זה עכשיו ואין הדבר בשליטתכם.
שימרו על אופטימיות, רוגע ורוח איתנה. אלה מחזקים את מערכת החיסון. אחת הדרכים המוכחות מדעית היא תרגול מיינדפולנס – דרך מוכחת להפחתת מתח נפשי וחיזוק מערכת החיסון הפיזית והנפשית.
ובסופו של דבר תזכרו שהכל עובר. גם התקופה הזו תעבור. תשאלו את עצמכם איך תרצו לזכור את הפרק הזה. מה תרצו בעתיד לחשוב על עצמכם ועל כל המצב הזה ומה יאפשר לכם היום להיות האנשים האלה שאתם רוצים לאהוב בדיעבד כשתחשבו על זה בעוד שנה או שנתיים.

הכותבת הינה הפסיכותרפיסטית המתמחה באימון אישי לאורח חיים בריא ולצמיחה, חברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY

מחפשים פעילות: צפו בהסבר איך להכין מנדלה מחומרים ממוחזרים שיש בבית
(צילום: ירון שרון)


המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
פרסום ראשוני: 08:18 , 21.10.20