חצי שנה של יציאה מהבית למשך שעתיים ביום, שלושה ימים בשבוע: דניאל שומר המתגורר עם משפחתו בפנמה שבמרכז אמריקה, התראיין באולפן ynet הבוקר (ב') לקראת היציאה המיוחלת מהסגר הארוך שפקד את המדינה כדי להילחם במגפת הקורונה. "אנחנו עדיין לא מעכלים שמחר בבוקר אנחנו יוצאים לחופשי".
ב-13 במרץ, מספר שומר, הכריז הממשל בפנמה על עוצר לילי, וב-24 במרץ הוכרז עוצר מלא. "החליטו להפריד בין גברים לנשים, כך שגברים יוצאים שלושה ימים בשבוע ונשים שלושה ימים בשבוע. היציאה רק לפי תעודות זהות ורק לשעתיים, לקניות. מאוד הקפידו על זה, בדקו בכל מקום, ביקשו תעודות זהות והיו קנסות ומעצרים למי שהסתובב בחוץ לא בשעה שלו", הוא מספר.
1 צפייה בגלריה
דניאל שומר ומשפחתו
דניאל שומר ומשפחתו
דניאל שומר ומשפחתו
(צילום פרטי)
הוא מספר באולפן כי האופציה היחידה להתהלך כדי לנשום אוויר הייתה בחצר הבניין בו הם גרים: "מעבר לזה אי-אפשר לצאת. זה לא פשוט. יש לנו ילדה בת שנתיים, מלאה במרץ, ואי-אפשר להוציא את המרץ הזה בחוץ. היא החזיקה אותנו על הרגליים. לאחרונה, ממש בסוף אוגוסט, החלו להקל קצת את ההגבלות ואיפשרו לצאת לשעות ארוכות יותר במהלך היום ובימי ראשון חל סגר מלא. אנחנו לא מאמינים שנוכל ללכת בחוץ חופשי בלי החשש, למרות שמאוד חוששים פה עכשיו כשמרימים את הסגר".
כשנשאל האם הציבור מחה או קיים הפגנות נגד המהלך, הסביר שומר כי "כמעט ולא מחו נגד הסגר, בעיקר ברשתות החברתיות ומעט מאוד בתקשורת. חלק מזה קשור גם בהבנה שמערכת הבריאות כאן היא חלשה, ולכן עדיף להישאר בבית. בכל זאת מדובר במדינת עולם שלישי, וכל אחד סומך על עצמו כאן. הממשלה לא עשתה הרבה, ואנשים פשוט שטפו ידיים, שמו מסכות והקפידו על היגיינה".
בתוך כך, אתמול (א') החליטו שרי ממשלת ישראל על כניסה לסגר החל ביום שישי הקרוב, ערב ראש השנה, בשעה 14:00. זאת במטרה לבלום את הזינוק בתחלואת הקורונה בישראל. במקביל, 3,167 ישראלים נוספים אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף הקורונה. הנתון נמוך מזה של הימים האחרונים, כיוון שבימים שבת וראשון כמות הבדיקות נמוכה ביחס ליתר הימים. אתמול התקיימו יותר מ-33 אלף בדיקות ראשוניות לאיתור מאומתים, שיעור הבדיקות החיוביות היה הגבוה ביותר זה יותר משבוע - 9.4%.
מספר החולים שמצבם קשה נותר דומה לשיא שנרשם אתמול בערב ועומד על 519. מתוכם, 144 מחוברים למכונות הנשמה. גם בנתון זה אין שינוי לעומת חצות. עוד עולה מהנתונים כי 1,056 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ והיתר נמצאים במלוניות או בבתיהם. מספר הנפטרים עומד הבוקר על 1,119. מיום שני בשבוע שעבר ועד ראשון אובחנו בישראל 24,904 חיוביים. מדובר בממוצע יומי של יותר מ-3,550 נדבקים.