אם קיבלתם לאחרונה תשובת "חיובי-חלש" לאחר דגימת קורונה, אתם לא לבד: אלפי ישראלים צפו באותה תשובה בדיוק, ולמוקד משרד הבריאות ומוקדי קופות החולים התקבלו פניות רבות - מה תשובה שכזו אומרת?
כדי להבין את התשובה, יש להבין את המתרחש בעת בדיקת קורונה. מדובר בבדיקה שבה נלקחות דגימות של רוק וכיח ממערכת הנשימה העליונה, דרך האף והלוע, שם מתחיל נגיף הקורונה COVID-19 את מסע התפשטותו ההרסני בגוף האדם.
לצורך כך, מחדיר הדוגם את מקלון הבדיקה, הנקרא "swab" עמוק אל תוך הנחיר והלוע, במטרה לאסוף כמות גדולה ככל האפשר של נגיפים. ככל שהדגימה תכיל כמות רבה יותר של נגיפים, כך הבדיקה צפויה להיות איכותית יותר ומדוייקת.
הדגימה מועברת בתנאי אחסון מתאימים אל המעבדה, ומוכנסת למכשיר ה-PCR, שיוצר שכפול של הנגיפים שבדגימה באמצעות המטען הגנטי שלהם, כך שיווצרו כמה שיותר "עותקים" של הנגיף שיוכלו להיראות בבדיקה. לאחר שרשרת תהליכים מורכבת, נפלט אור פלואורסצנטי מהמטען הגנטי, שאותו קורא המחשב ומשווה אותו לדגימות נגיף שהתקבלו מארגון הבריאות העולמי.
לעתים, הדגימה שנלקחת אינה מכילה כמות מספקת של מטען גנטי של וירוס. זה יכול לקרות אצל מטופלים א-סימפטומטיים, שבלוע ובאף שלהם אין מספיק עותקים של נגיף הקורונה, או כאשר המחלה ממש בראשיתה, והנגיף לא הספיק להשתכפל מספיק. במקרים כאלה לא ייפלט מספיק אור פלואורסצנטי שיבהיר כי התשובה היא לחלוטין "חיובית".
1 צפייה בגלריה
מעבדת קורונה
מעבדת קורונה
תשובה "גבולית" - הימצאות נמוכה יחסית של וירוס בדגימה
(צילום: AFP)

מהי תשובה "גבולית"?

תשובת בדיקת קורונה משמעותית ביותר לעתים לגורלו של האדם: היא עלולה לשחרר מבידוד אנשים שעדיין חולים, עלולה להכניס לבידוד אנשים בריאים ולגרום לבידודים רבים ולהיעדרות ממקום העבודה שעשויה לפגוע בפן הכלכלי. לפיכך התשובה שמתקבלת מהבדיקה חייבת להיות מדוייקת מאוד וחד-משמעית.
במקרה של ספק, שבו התשובה המתקבלת אינה חד-שמעית, נרשמת תוצאת "חיובי גבולי" או במעבדות מסויימות: Inconclusive (כלומר: לא מוחלט). במשרד הבריאות וברחבי העולם מתייחסים תמיד לחומרה, ועד לביצוע דגימה חוזרת וקבלת תשובתה, מתייחסים לנבדק כזה כאילו הוא נדבק.
כלומר, במקרה של תשובת "חיובי גבולי", הנבדק אמור להישאר בבידוד, להקפיד על כל ההנחיות המלוות לכך, עד לקבלת התשובה השלילית בדגימה החוזרת, שאמורה להתבצע בימים הקרובים.
לסיכום, אם קיבלתם תשובת "חיובי גבולי" או Inconclusive, יזין לכם הרופא המטפל הפנייה לבדיקה חוזרת. בינתיים, עליכם להישאר בבידוד, להמתין לדיגום החוזר, ולקוות שהוא יהיה שלילי, ואז ככל הנראה – תוכלו לצאת מבידוד.