מ-497 בסוף יולי ל-922 בסוף אוגוסט: מספר המתים כתוצאה ממחלת הקורונה בישראל הכפיל עצמו בחודש האחרון. מה צפוי בחורף הקרוב? קרן שכטר-אזולאי, ראש מחוז דרום בקופת החולים מכבי, ופרופ' ליאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית היוצא, התראיינו באולפן ynet על המצב המדאיג.
"תמונת המצב בישראל היא יותר חמורה ממה שהרמזורים והנתונים הרשמיים מראים", אמרה שכטר-אזולאי. "אנחנו לקראת ספטמבר וזה הולך להיות חודש קריטי, זה גם חודש חגים ובתי כנסת ומשפחות. אחריו תתחיל תחלואת החורף והשפעת בתי הספר על מספרי החולים. צריך להרכיב את המשקפיים הנכונים, כי אחרת לא יהיה רמזור שיעצור את הקורונה ואת הקטסטרופה של תחלואת החורף".
פרופ' אידלמן הצטרף לדבריה של שכטר-אזואלי ואמר: "לא מדובר בשפעת. אנחנו אומרים את זה כבר במשך 8 חודשים. מדובר במחלה קשה שאנשים מתים ממנה, ואנחנו צריכים להיות מוכנים לזה. יש חולים קשים גם כיום וחלקם ימותו מקורונה. יש חשיבות רבה לא להידבק ולא להדביק אחרים".
"גם משפעת, דלקות ריאות וחיידקים עמידים בבתי החולים מתים אלפי אנשים בשנה", מוסיפה שכטר-אזולאי ומחדדת: "במקביל, הרבה אנשים לא קיפחו את חייהם כי לא הגיעו לאישפוזים מיותרים או לא הסתבכו בזיהומים בבתי החולים".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
"חולים קשים גם כיום, וחלקם ימותו מקורונה". מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: AFP)
על כך הוסיף פרופ' אידלמן כי כרגע החשיבות היא בחיזוק קופות החולים והרפואה בקהילה: "בקופות החולים מתבצעת עבודה חשובה מאוד. באמצעות אשפוז בית של חולי קורונה, אלפי אנשים צלחו את המחלה הזו וחזרו לעבוד במצב טוב".
בתוך כך, עלה הבוקר (ב') מספר חולי הקורונה המוגדרים במצב קשה, ועומד על 453 בני אדם. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 123 חולים מונשמים. עם זאת, ולמרות עמדתו של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, התקבלה הצעתו של שר החינוך יואב גלנט לפתוח את מערכת החינוך כסדרה - גם בערים המוגדרות אדומות, בהן תחלואה גבוהה.