בשורה משמעותית לסובלים מהשמנת יתר: מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר את שיווקה של הזריקה סמגלוטייד (ווגובי) לירידה במשקל. התרופה שניתנת אחת לשבוע, פועלת במנגנונים שונים על המוח וגורמת לשובע, להאטה בהתרוקנות הקיבה בדומה לאפקט קיצור קיבה, ולירידת רמות הסוכר בדם.
יצרנית התרופות נובו נורדיסק אמרה כי היא תתחיל להשיק את התרופה במינון 2.4 מיליגרם שנבדק (מינון גבוה מהמינונים המשווקים עד כה לחולי סוכרת) תחת המותג "ווגובי" בארצות הברית, החברה צפויה להגיש בקשת רישום גם למשרד הבריאות, הצפוי לאשר אותה.
2 צפייה בגלריה
אוזמפיק
אוזמפיק
אוזמפיק. החלה כתרופה לסוכרת
התרופה, סמגלוטייד (הנמכרת בארץ בינתיים כ"אוזמפיק" במינון נמוך יותר), החלה כאמור כטיפול לחולי סוכרת, אלא שעם תחילת הטיפול הבחינו בחברת התרופות כי אלה שקיבלו אותה החלו לרדת במשקלם. בדיקות נוספות העלו כי התרופה פועלת לא רק על הלבלב והכבד ומביאה לירידת רמות הסוכר, אלא גם על הקיבה: היא מאטה את התרוקנותה, ומשפיעה גם על מרכז השובע במוח, ובכך תורמת לירידה מהירה מאוד במשקל.
עד כה אושרה בישראל אירופה וארה"ב זריקה בשם סקסנדה, כשהמטופלים בזריקה הניתנת אחת ליום הראו ירידה של כ-5 עד 11% ממשקל גופם לאחר שנה של טיפול. מנגד, המטופלים בסמגלוטייד הראו ירידה של עד 20% ממשקל הגוף לאחר שנה של טיפול. המינון אותו קיבלו המטופלים בזריקה במסגרת המחקר היה גבוה – 2.4 מיליגרם, מינון שעדיין לא קיים בישראל.
מהן התרופות החדשניות להרזיה הקיימות בישראל? בישראל מאושרת התרופה "סקסנדה" לטיפול בסוכרת ובעודף משקל. תרופה נוספת בשם "אוזמפיק" מאושרת לטיפול בחולי סוכרת, אך עדיין לא מאושרת באופן שגרתי לטיפול בהשמנת יתר. לצורך מרשם ל"אוזמפיק" להשמנת יתר יש צורך במרשם רופא וטופס 29 ג' (אישור שימוש חריג בתרופה).
מה ההבדל בין שתי התרופות? כאמור, רק סקסנדה מאושרת באירופה, ארה"ב לטיפול בהשמנת יתר. אוזמפיק היא תרופה חדשנית יותר שהראתה ירידה משמעותית יותר במשקל: המטופלים בסקסנדה הראו ירידה של מעל 5% במשקל הגוף במהלך ארבעת החודשים הראשונים לטיפול, ומעל 11% ירידה ממוצעת במשקל לאחר שנה של טיפול. מנגד, המטופלים באוזמפיק הראו ירידה של עד 20% ממשקל הגוף לאחר שנה של טיפול. עם זאת, המינון אותו קיבלו המטופלים באוזמפיק במסגרת המחקר היה גבוה – 2.4 מיליגרם, מינון שעדיין לא קיים בישראל.
איך פועלות התרופות לירידה במשקל? כאמור, מדובר בתרופות שפותחו לראשונה לטיפול בסוכרת. מדובר בתרופות מקבוצת האנלוגים להורמון בשם GLP1 המחקה את פעילותו של הורמון זה. ה-GLP1 הוא הורמון המיוצר ומופרש מתאי המעיים אל הדם, הייצור וההפרשה מתבצעים בגוף בתגובה למזון המגיע למערכת העיכול.
המולקולה GLP1 פועלת באופן רב מערכתי, ובאופן דומה לכך גם התרופה הדומה לה. התרופה מעלה את הפרשת ההורמון אינסולין מהלבלב, בתלות ברמת הגלוקוז בדם. פעילות זו מתאפשרת רק בנוכחות גלוקוז: כאשר רמות הגלוקוז בדם יורדות, הפרשת האינסולין יורדת, ואילו כאשר רמות הגלוקוז בדם עולות – הפרשת האינסולין מהלבלב עולה.
התרופה פועלת במנגנון נוסף שבו היא מקטינה את הפרשתו של הורמון נוסף בשם גלוקגון, המגביר את ייצור הגלוקוז ושחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. הורמון זה בדרך כלל פועל בגוף כאשר רמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו בכך שהוא משחרר את הגלוקוז מהכבד אל הדם.
במנגנון שלישי שהוביל לירידה המסיבית במשקל אצל המטופלים – התרופה מאיטה את התרוקנות הקיבה ומביאה בכך לדיכוי התיאבון ועלייה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב המוח המצוי באברון מוחי הקרוי "היפותלמוס" והיא מפחיתה גם את הכמיהה למזונות עתירי שומן.
תוך כמה זמן משפיעה התרופה? הזריקה מגיעה מאזור ההזרקה (לרוב באזור הבטן) אל מחזור הדם ומתחילה להשפיע תוך יום עד 3 ימים מרגע ההזרקה ולמשך כשבוע. התרופות ניתנות בזריקה תת עורית פעם בשבוע. הטיפול מתחיל במינון נמוך שמועלה בהדרגה, בשל תופעות הלוואי להן גורמות התרופות בתחילת הטיפול הקשורות למערכת העיכול, ובעיקרן שלשולים, גזים, בחילות, ואי נוחות בבטן. חלק מהמשתמשים מדווחים על רתיעה ממזונות מסויימים כמו מזונות עתירי שומן ומלוחים, וכמיהה למזון מתוק.
מדוע התרופה גורמת לתופעות לוואי במערכת העיכול? תופעות כמו שלשולים וגזים, שברוב המקרים חולפות עם הזמן, יכולות להיות קשורות להשפעה על התנועתיות של מערכת העיכול. תופעות הלוואי לרוב חולפות לאחר חודשי הטיפול הראשונים.
כיצד ניתן להקל על תופעות הלוואי בתחילת הטיפול? מומלץ לאכול ארוחות קטנות יותר בתדירות גבוהה יותר, באיטיות, לשתות הרבה מים, להימנע ממזונות מתובלים, מטוגנים או מתוקים מדי, ולהימנע מאכילה ליד ריחות בישול חזקים.
איזה בדיקות שגרתיות צריך לבצע בזמן נטילת התרופות? חולי סוכרת צריכים להמשיך ולבצע את הבדיקות התקופתיות השגרתיות. למטופלים הסובלים מהשמנת יתר אין הנחיות מסויימות הקשורות בטיפול בזריקות, מלבד המשך מעקב רופא המשפחה.
איך מזריקים את התרופות? סקסנדה (שכאמור מביאה לירידה ממוצעת של כ-11% במשקל תוך שנה) ואוזמפיק (המובילה לירידה של עד 20% מהמשקל) משווקות בצורת עט עליו מורכבת מחט חד פעמית דקה. ההזרקה היא פשוטה לאזור הבטני, והיא אינה מורגשת ואינה גורמת לכאב באזור ההזרקה.
לכמה זמן צריך ליטול את הזריקות? אין מגבלה על משך הזמן לנטילת הטיפול להשמנת יתר, והיא תלויה במשקל היעד הרצוי. ניתן להפסיק את הטיפול בתרופה, תוך ייעוץ עם הרופא המטפל, ולפי הצורך לחזור לטיפול.
האם צריך לשנות את התפריט התזונתי? אף תכשיר אינו "תרופת קסם" לטיפול בהרזייה. מומלץ שהטיפול ילווה גם בתפריט תזונתי מתאים. עם זאת, באמצעות התרופות החדשות תהליך ההרזייה עשוי להיות קל יותר, בזכות תחושת השובע המשמעותית.
האם מותר להמשיך ולבצע ספורט? אין מניעה לשלב פעילות גופנית במהלך הטיפול, והדבר אף מומלץ בדרך כלל, תחת ייעוץ הרופא המטפל.
מאיזה גיל מותר להשתמש בתרופות? התרופות מיועדות למבוגרים מגיל 18 ומעלה. אין מגבלת טיפול בקשישים, אך יש מידע מצומצם לגבי מטופלים בני 75 ומעלה.
האם הטיפול מותר רק ממשקל מסוים? אין מגבלת משקל, ויעילות התתרופות גם אינה מושפעת מגיל, מין, גזע, מוצא או התפקוד הכלייתי (המשמעותי אצל חולי סוכרת).
מי אינו מתאים לטיפול? הטיפול ניתן רק תחת מרשם ומעקב הרופא המטפל. אין להשתמש בתרופות אם יש רגישות לכל אחד מהמרכיבים בתרופה. הטיפול גם אסור במהלך ההיריון וההנקה, או במצבים רפואיים מסוימים כמו אי ספיקת כליות.
איך משיגים מרשם לזריקות? במרבית המקרים הרופאים המנוסים ביותר בטיפול בתרופות הם אנדוקרינולוגים הרגילים לרשום אותם לחולי סוכרת. מחירה של אוזמפיק להשמנת יתר באופן פרטי עומדת על כ-500 שקלים לחודש.