הזן הבריטי של נגיף הקורונה שמשתלט על העולם, קטלני מאוד: חוקרים בבריטניה מצאו כי שיעור התמותה של חולים שנדבקו בזן הבריטי B.1.1.7, היה גבוה משמעותית יותר מאשר בזנים אחרים.
קראו עוד:
במחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי בריטיש מדיקל ג'ורנל, הושוו שיעורי התמותה בקרב חולי קורונה בבריטניה שנדבקו בזן הבריטי לעומת אלה שנדבקו בזנים אחרים. החוקרים מצאו כי שיעור התמותה בזמן הבריטי גבוה ב-30% עד 100% לעומת יתר הזנים. החוקרים מצאו כי בקרב 54,906 חולים שנדגמו, שנדבקו בזן הבריטי, נמצאו 227 מקרי תמותה, לעומת 141 מקרי תמותה אחרים בקרב מספר דומה של חולים שנדבקו בזנים הרגילים. החוקרים ציינו כי "לצד יכולתו להתפשט במהירות, הזן הבריטי הוא איום שיש לקחת ברצינות".
הזן הבריטי זוהה לראשונה ב-20 בספטמבר 2020, ומאז התפשט ליותר מ-100 מדינות, ובהן ישראל. הזן הוא בעל 23 מוטציות בקוד הגנטי שלו - כלומר יש בו 23 שינויים גנטיים שפיתח הנגיף במסגרת ניסיונותיו להגביר את יכולת ההתפשטות וההישרדות. על פי ההערכות, המוטציות האלה הובילו לכך שהנגיף מידבק הרבה יותר, גם בקרב אוכלוסיות צעירות ונשים בהיריון, וייתכן שאף קטלני יותר.
החברות פייזר ומודרנה מסרו כי החיסונים מתוצרתן מגנים מפני הזן הבריטי וגם מפני הזן הדרום אפריקאי. גם חברת גמאליה, יצרנית החיסון הרוסי ספוטניק 5, דיווחה לפני כשבוע כי החיסון מתוצרתה מגן מפני הווריאנטים החדשים.
1 צפייה בגלריה
חיסונים קורונה לונדון
חיסונים קורונה לונדון
מכינים חיסונים נגד קורונה, השבוע בלונדון. לפי אחת ההערכות, המוטציות נוצרו בשל מספר גבוה של אנשים המסרבים להתחסן
(צילום: גטי אימג'ס)
על פי ההשערות שעדיין לא הוכחו, המוטציות הנוכחיות התפתחו אצל חולי קורונה כרוניים, שטופלו באמצעות תרופות אנטי ויראליות או נוגדנים. לפי הערכות אחרות, המוטציות נוצרו בשל מספר גבוה של אנשים המסרבים להתחסן, וחלק מהמוטציות עלול לגלות עמידות.
הזנים החדשים ככל הנראה מדביקים מהר יותר, בעיקר בני 20 ומטה, כנראה בשל מוטציות שנמצאות גם במעטפת הנגיף ושמאפשרות לו להיקשר לתא האדם מהר יותר, לחדור אליו במהירות ולהשתכפל במהירות. על פי הנתונים שהוצגו בישיבת הממשלה האחרונה על ידי משרד הבריאות, מסתמן כי חולה קורונה שנדבק בזן הבריטי מדביק כשישה אנשים שנמצאים סביבו. עם זאת, מעבר למהירות ההדבקה, נראה שאין שינוי באופי המחלה עצמה.
על פי הנתונים שהוצגו בישיבת הממשלה האחרונה על ידי משרד הבריאות, מסתמן כי חולה קורונה שנדבק בזן הבריטי מדביק כשישה אנשים שנמצאים סביבו. עם זאת, מעבר למהירות ההדבקה, נראה שאין שינוי באופי המחלה עצמה
מה יקרה אם תצוץ מוטציה עמידה לחיסון? חברות פייזר ומודרנה הודיעו שבמקרה כזה, בזכות טכנולוגיית ה-mRNA החדשנית, הן יוכלו בתוך כשישה שבועות לסיים שינוי בחיסון שיתאים אותו לכל מוטציה אפשרית.