עומס כבד על מחלקות הקורונה בבתי החולים: בישראל קיימים כיום כבר יותר מ-50 אלף חולי קורונה פעילים, ובתי החולים ברחבי הארץ ממשיכים לאותת על מצוקה ועל חשש מחוסר היכולת להתמודד עם זרם החולים החדשים. "אנחנו בעומס רב ובתפוסה כמעט מלאה", סיפרה הבוקר באולפן ynet ד"ר דברה ווסט, מנהלת המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים אסותא אשדוד.
לדבריה, בבית החולים קיים קושי רב להכיל את כמות החולים העולה באזור הדרום. "כל שעה או שעתיים זה משתנה, אבל אנחנו במצב שבו יש לנו מיטה אחת פנויה בכל רגע נתון. במקביל יש לנו מחסור במיטות רגילות למטופלים שאינם חולי קורונה שצריכים להתאשפז כי אנחנו מסיבים את המיטות הקיימות לטובת חולי קורונה".
ד"ר מרגריטה משבי, מנהלת מחלקת הקורונה בבית החולים וולפסון מציגה תמונת מצב דומה: "כרגע במחלקת הקורונה אצלנו יש 54 חולים, והמחלקה יכולה להכיל עד 65 חולים. אנחנו ערוכים לקבל מספר חולים נוספים, אך המספרים הם מדאיגים במיוחד לאור העלייה החדה בשבועיים האחרונים. אנחנו מודאגים מכך שכמות החולים יכולה לעלות באופן משמעותי בימים הקרובים".

המשנה למנכ"ל איכילוב: "השאלה היא לא רק מספרי מיטות אלא מי מטפל בהם. יש רק מספר מצומצם של רופאים מיומנים שיודעים לטפל בחולים קשים. העומס הוא בלתי רגיל, במיוחד נוכח העומס בבתי חולים אחרים שמפנים אלינו"
המשנה למנכ"ל בית החולים איכילוב, פרופ' גיל פייר, מספר כי משמעות מספר החולים הגובר הוא איכות הטיפול שתרד עם כל מטופל נוסף שמגיע. "מאושפזים אצלנו כיום 60 חולי קורונה, מתוכם 37 במצב קשה או אנוש. יש לנו שמונה חולים מונשמים. אנחנו יכולים לקבל עוד חולים אבל לא יכולים להמשיך לתת את הטיפול בסטנדרט של עכשיו.
"השאלה היא לא רק מספרי מיטות אלא מי מטפל בהם. יש רק מספר מצומצם של רופאים מיומנים שיודעים לטפל בחולים קשים. העומס הוא בלתי רגיל, במיוחד נוכח העומס בבתי חולים אחרים שמפנים אלינו. המיון שלנו עמוס מאוד, חולים שוכבים במסדרונות, ובשבוע האחרון אנחנו רואים עלייה בפניות למיון הכללי".
לדבריו של פרופ' פייר, קבלת מטופלים מבתי חולים עמוסים בפריפריה התרחשה בשבוע האחרון, אך לא מדובר בפתרון מיטבי לתקופה ארוכה. "אנחנו נקבל חולים, זו לא שאלה, אך מערכת הבריאות כולה לא תהיה מסוגלת לתת את אותו הטיפול המיטבי. גם אנחנו יכולים להנשים במרתפים, אבל זה יבוא על חשבון איכות הטיפול".
3 צפייה בגלריה
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
בית החולים אסותא אשדוד: "מיטה פנויה אחת בכל זמן נתון"
(צילום: AFP)
לדברים אלה הצטרפה ד"ר ווסט, שאמרה כי המחסור הוא בצוות רפואי, ולא בציוד. "אם מסתכלים על המיטות בכל בתי החולים, אולי ניתן יהיה להכיל את המטופלים. אבל המחסור הוא לא במיטות אלא בצוות רפואי מיומן שיכול לטפל, לפתוח בתי חולים ולתת מענה לחולים. אנחנו צריכים צוותים מיומנים".
את דבריה סיכמה ד"ר ווסט ואמרה שהסגר הנוכחי שמוטל על ישראל עשוי להקל על מספר החולים: "זה יכול לתת פסק זמן לצוות שצריך להיות מוכן ולא לקבל בבת אחת מספר גבוה של חולים. הגבלות עוזרות לנו כצוות רפואי להתמודד עם כל העומס והאתגרים".
ד"ר ענת אנגל, מנהלת המרכז הרפואי וולפסון בחולון, אמרה ל-ynet כי ללא שיתוף פעולה מצד הציבור לקיום תקנות החירום, המצב בישראל לא ישתפר ורמת התחלואה תמשיך ותטפס. "נכון להיום התפוסות במחלקת הקורונה עומדות על 60 אחוז", לדבריה. "רוב החולים הם חולים מונשמים, חולים במצב קריטי ובמצב קשה.
"אנחנו ערוכים ומוכנים לתת את הטיפול הטוב ביותר לחולים המאושפזים כאן ולכל החולים שיפנו לבית החולים. הצוות הרפואי נותן את נשמתו ועשה לילות כימים בכדי לתת את המענה הזה ואנחנו מבקשים מהציבור את השותפות והענות להנחיות כדי לאפשר את בלימת התחלואה והורדת כמות החולים בכלל האוכלוסייה".
״הצוותים שלנו פועלים ביתר שאת תחת עומס ודרישות רבות״, אומר פרופ׳ זאב רוטשטיין, מנכ״ל בית החולים הדסה. ״הם מפגינים מסירות יוצאת דופן ונחישות ללא גבול, תוך שהם מוותרים על זמן יקר עם בני המשפחות. הם נלחמים בחירוף נפש על כל חולה ועוסקים בהצלת חיים יומיומית ומורכבת במחלקות הקורונה״.
עוד הוסיף פרופ׳ רוטשטיין, כי בימים קשים אלה מבקשת הדסה להתריע כי אינה מקבלת התייחסות הולמת מבחינה תזרימית ותקציבית מצד המשרדים הממשלתיים האמונים על נושא זה, וכי הפנייתה לקבל הלוואות מקופות החולים פוגעות באמון כלפי הממשלה.

מחלקות הקורונה בישראל: תמונת מצב


3,843 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה אובחנו אתמול, כך לפי נתוני משרד הבריאות. עם זאת, המספר נמוך יחסית לנתונים של השבוע שעבר, בין היתר בשל מספר הבדיקות הנמוך בהשוואה לשבוע הקודם. שיעור החיוביים אתמול היה מהגבוהים ביותר מפרוץ המגפה - 11.6%. למעשה, אחד מכל 9 נבדקים אובחן כחיובי לקורונה. בסך הכול פוענחו אתמול 33,119 תוצאות בדיקות קורונה.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,359 חולי קורונה. 653 מהם במצב קשה ו-279 במצב בינוני. 169 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מאז הגיע הנגיף לארץ נפטרו 1,273 חולים.
נכון לאמש (21.9), במערך הקורונה בבית החולים רמב"ם שבחיפה מאושפזים 70 חולים, בהם 35 מוגדרים במצב קשה, ומחלקת הקורונה נמצאת ב-100% תפוסה. 15 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה - כרבע מכלל המונשמים בבית החולים.
ברמב"ם צפויים להפעיל במהלך השבוע את בית החולים התת-קרקעי באופן ייעודי לחולי קורונה. במקום יהיו 770 מיטות, ו-170 עמדות למונשמים. בתחילה יועברו לשם החולים המאושפזים בבית החולים עצמו.
בשתי מחלקות הקורונה בבית החולים כרמל שבחיפה מאושפזים 46 חולים. במקום 48 מיטות והתפוסה בו היא כ-95%. מצבם של חצי מהמטופלים, 23 חולים, מוגדר קשה ובהם ארבעה מונשמים. בשל העומסים, עד כה הועברו חמישה חולים למחלקות אחרות במרכז הארץ. בשבוע הבא תיפתח בבית החולים מחלקה שלישית שתכלול עוד כ-40 מיטות.
במרכז הרפואי לגליל בנהריה פועלות כעת שלוש מחלקות קורונה, ובהן 89 חולים. מצבם של 36 חולים מוגדר קשה, ו-14 מהם במצב קריטי.
מחלקת הקורונה בבית החולים בני ציון שבחיפה כוללת 40 מיטות, כעת מאושפזים במחלקה 32 חולים - כ-75% תפוסה. 22 מהחולים במצב קשה, בהם שמונה מונשמים. בנוסף, במחלקה מאושפז פג בבידוד נפרד.
בבית החולים הדסה עין כרם מטופלים במחלקות הקורונה כ-90 חולים, רובן במצב בינוני וקשה, מהם 16 ביחידות לטיפול נמרץ. הדסה, כך נמסר ל-ynet, ממשיך לקבל חולים רגילים ללא קורונה וממשיך בפעילות כבית חולים כללי. בהדסה מבקשים להדגיש כי היא ניצלה ומנצלת את התפוסה הנמוכה בחגים על מנת לאפשר לכמה שיותר אנשי צוות לצאת לחופשה קצרה בביתם, וזאת על מנת להתכונן לימים הבאים בהם צפויה עלייה בתחלואה.
במרכז הרפואי העמק שבעפולה נרשמו 80% תפוסה, כאשר הבוקר היו במקום 53 חולי קורונה, בהם 6 מונשמים ו-15 במצב קשה, ואילו במרכז הרפואי פדה-פוריה שבטבריה נרשמה גם כן כמעט 100% תפוסה. במקום מאושפזים 28 חולי קורונה, בהם 6 במצב קריטי, 9 במצב קשה, והיתר במצב בינוני וקל.
3 צפייה בגלריה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
רמב"ם: מחלקת הקורונה ב-100% תפוסה
(צילום: AP)
בבתי החולים ברזילי שבאשקלון ובוולפסון שבחולון המצב קצת יותר טוב: התפוסה מוערכת בכ-60%, כשבחולון מאושפזים 41 חולי קורונה, בהם 2 בטיפול נמרץ, ובאשקלון שתי המחלקות שנפתחו עבור החולים עדיין לא התמלאו.
במחלקת הקורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב מאושפזים בשלב זה 65 חולים, והתפוסה מוערכת ב-72%.
בשתי מחלקות הקורונה וביחידה לטיפול נמרץ קורונה בבית החולים סורוקה בבאר שבע מאושפזים כעת 43 מטופלים - בהם 24 במצב קשה, מהם שבעה מונשמים. במחלקות בית החולים, בהן הפנימיות, נרשמה כ-80% תפוסה.
בהכנת הכתבה השתתפו איתי בלומנטל ויעל פרידסון