פריצת דרך ישראלית: חוקרים מבית החולים בילינסון בפתח תקווה, בהובלת ד"ר שחר כהן, פיתחו שיטה חדשה שעשויה להביא בעתיד להשתלת איברים של חזירים בבני אדם, תוך הפקת לקחים מכישלונות עבר בנושא. מדובר בכליות, בכבד, בריאות, בלב ובלבלב.
קראו עוד:
על פי השיטה החדשה, מסירים את ציפוי כלי הדם של החזירים ומרכיבים מחדש כלי דם אנושיים שמבוססים על שליות אנושיות. המחקר בנושא התפרסם השבוע בכתב העת היוקרתי Scientific Reports בהוצאת nature.
"הרעיון שעומד מאחורי השיטה הוא ההבנה שהגורם המשמעותי ביותר שמעורר דחייה של איבר הוא הציפוי הפנימי של כלי הדם שלו", מסביר ד"ר כהן. "הציפוי הוא נקודת המגע בין האיבר המושתל לגופו של המקבל".
"החוקרים מעריכים שבתוך שלוש עד חמש שנים הטכנולוגיה שהם פיתחו תאפשר להשתיל בכל חולה את האיבר שהוא זקוק לו"
במסגרת המחקר הוכחה ישימות השיטה. בשלב הבא יושתלו איברים של חזירים בבעלי חיים אחרים, ולאחר מכן עשויות להתבצע גם השתלות בבני אדם. "מדובר בקיצור דרך דרמטי בניסיון להנדס איברים ולפתור את המחסור הגלובלי בהם", מוסיף ד"ר כהן. "המחקר יכול להביא לחיסול רשימות ההמתנה לתרומת איברים.
"יתרון נוסף: בעוד שעכשיו אנשים שמקבלים איבר נוטלים תרופות לכל החיים כדי שהוא לא יידחה, אנחנו מקווים שבשיטה החדשה אפשר יהיה לצמצם את השימוש בתרופות האלו".
1 צפייה בגלריה
ד"ר שחר כהן
ד"ר שחר כהן
ד"ר שחר כהן. "קיצור דרך דרמטי"
(צילום: דוברות בילינסון)
השתלת איברי בעלי חיים היא תחום שמתפתח בעולם. "היא מסתמנת כפתרון למחסור החמור באיברים להשתלה, השורר כיום", נמסר ממשרד הבריאות. "המכשול הבסיסי להשתלה בין מינים הוא באי-התאמה בין חומרים גנטיים שיכולה לגרום לדחייה מידית של האיבר המושתל".
באתר המשרד הוסבר כי בעל החיים שנבחר להיות התורם האידאלי הוא החזיר, שכן "איבריו דומים לאברי אדם הן מבחינת הגודל והן מבחינת התפקוד. החזירה ממליטה מספר רב של ולדות בכל שנה, דבר ההופך את החזיר למקור בלתי נדלה של איברים".
מבילינסון נמסר: "החוקרים מעריכים שבתוך שלוש עד חמש שנים הטכנולוגיה שהם פיתחו תאפשר להשתיל בכל חולה את האיבר שהוא זקוק לו".
ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות איברים בבילינסון, הוסיף: "היכולת לייצר איבר שיהיה זמין ויתאים להשתלה בבני אדם, תספק פתרון עבור אלפי החולים הממתינים להשתלה. המחקר שמוביל ד"ר כהן הוא צעד משמעותי בכיוון".