בתוך כל השחור שמתרחש פה מאז 7 באוקטובר, בתוך סיוט הבלהות המתמשך, שנת הלילה הטרופה שעוברת על כולנו, בתוך האימה ורעם הפגזים, בתוך כל הדברים החשובים כל כך שעומדים על סדר היום של החברה הישראלית, בתוך כל זה, בשקט בשקט מתחמקת ממשלת ישראל, שוב, מלתת מענה איכותי וראוי לבריאות הנפש של אזרחיה. כפסיכולוגית שעובדת בשירות הציבורי כבר נמאס לי. נמאס לי להסביר שוב ושוב ועוד פעם את גודל המצוקה, את עוצמת ההפקרה, את גודל הביזיון.
מדי יום אני פוגשת אנשים שעולמם חרב עליהם: בני משפחות החטופים, כאלה שאיבדו את היקרים להם מכל, פליטים ועקורים בארצם, תלמידים ותלמידות שהאבות האמהות או האחים שלהם משרתים במילואים כבר שלושה חודשים, צוותים חינוכיים שצריכים לתפקד במצב מלחמה ועוד ועוד.
2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
זירת נפילת רקטה בתל אביב. מי יטפל בנפש הפצועה? ארכיון
(צילום: AP Photo/Oded Balilty)
מדי יום אני וחבריי הפסיכולוגים והפסיכולוגיות בשירות הציבורי מנסים לעשות את הכי טוב שאנחנו יכולים, תחת תנאים של עומס גדול, תנאי העסקה מחפירים וחוסר הכרה שהוא בבחינת יריקה בפרצוף בחשיבות העבודה שלנו. התוכנית החדשה שהציגה הממשלה לשיקום מערכת בריאות הנפש היא הדוגמה הקלאסית לאופן שבו ממשלת ישראל בוחרת למוטט את מערכת בריאות הנפש בכלל ואת מערכת הפסיכולוגיה הציבורית בפרט.
לא זו בלבד שהתוכנית אינה מתייחסת להיעדר התקינה בתחום הפסיכולוגיה, היא פוגעת בחוק ביטוח בריאות ממלכתי המזכה את כל תושבי ותושבות המדינה בטיפול פסיכולוגי בחינם. המטופלים יצטרכו לשלם השתתפות עצמית בסך 35 שקל עבור כל מפגש טיפולי. לא רק שהתוכנית אינה מקדמת הסדרה של שכר ראוי לפסיכולוגים העובדים בשירות הציבורי (שמרוויחים כיום כ-50 שקלים לשעה), היא גם מקדמת מתן מענה שלא על-ידי אנשי מקצוע ראויים. על פי התוכנית, "מקרים קלים" יקבלו מענה מסטודנטים לתואר ראשון בפסיכולוגיה.
קרני גיגיד"ר קרני גיגיצילום: שאול גולן
אז בואו נדייק, מה זה סטודנט לתואר ראשון בפסיכולוגיה? זה הבן או הבת שלכם שסיימו צבא ואולי נסעו לטיול שאחרי, והלכו ללמוד תואר ראשון בפסיכולוגיה. מבלי לזלזל בתואר הזה, מי שסיים תואר ראשון בפסיכולוגיה אינו מוכשר לטפל באנשים. ולמרות שלמד אי-אילו קורסים תיאורטיים בפסיכולוגיה, הוא רחוק מלסיים את הכשרתו כפסיכולוג. על פי משרד הבריאות, נדרש שיסיים תואר שני בפסיכולוגיה וארבע שנות התמחות תחת הדרכה על מנת שיוכר כפסיכולוג מומחה.
מדינת ישראל שופעת פסיכולוגים - 17 אלף פסיכולוגים ופסיכולוגיות רשומים בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות. אז מדוע המדינה לא רוצה לתת לאזרחיה טיפול מאנשי מקצוע מנוסים, מוכשרים ומיומנים? מדוע ישראל לא עושה כל שלאל ידה כדי להחזיר אלפי פסיכולוגים מהמגזר הפרטי למגזר הציבורי על ידי הסדרת תנאי העסקה ראויים? מתי כבר יבינו כאן שעיסוק בנפש האדם אינו שונה מעיסוק בגוף האדם?
"התחושה היא שמי שהגה את התוכנית ההזויה הזאת, רצה רק לחסוך בכסף ולא ראה לנגד עיניו אנשים, נשים, ילדים וילדות שמשוועים למענה. התחושה היא שהוא לא פגש את הכאב, ולא הישיר מבט לאזרחי ואזרחיות המדינה כי שם היה פוגש עיניים שבורות ולב כואב"
הייתם מוכנים שסטודנט שנה שלישית לרפואה יבצע בכם פרוצדורה פולשנית? כנראה שלא. גם טיפול פסיכולוגי הוא פרוצדורה פולשנית שצריכה להיעשות במקצועיות, מיומנות, צניעות ועדינות. כי טיפול פסיכולוגי, גם במה שמשרד הבריאות מכנה "מקרה קל" הוא לא משהו אינטואיטיבי. כי פסיכולוגיה היא מקצוע. עם תהליך הכשרה והסמכה ארוכים ומפרכים, כיאה למי שעוסקים בקודש הקודשים שהוא נפש האדם.
התחושה היא שמי שהגה את התוכנית ההזויה הזאת, רצה רק לחסוך בכסף ולא ראה לנגד עיניו אנשים, נשים, ילדים וילדות שמשוועים למענה. התחושה היא שהוא לא פגש את הכאב, ולא הישיר מבט לאזרחי ואזרחיות המדינה כי שם היה פוגש עיניים שבורות ולב כואב.
נמאס להגיד את זה שוב ושוב, כבר שנים. נמאס מלהתריע ולהזהיר, מפני מגפת התחלואה הנפשית שפוקדת אותנו. נמאס ללכת לכנסת, להציג את הנתונים הקשים בוועדות, ולשמוע הבטחות שאין להן שום כיסוי. נמאס לנסות להעלות לסדר היום את המובן מאליו.
2 צפייה בגלריה
תופסים מחסה מול משרדי יוניסף בתל אביב בזמן אזעקה
תופסים מחסה מול משרדי יוניסף בתל אביב בזמן אזעקה
"הזעקה אילמת, קל לדלג מעליה". תופסים מחסה מול משרדי יוניסף בתל אביב בזמן אזעקה
(צילום: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images)
ובתוך כל זה, אני זוכרת שאין מי שיזעק את זעקת מטופלינו, אין מי שיזעק את זעקת האנשים, הנשים, הילדות והילדים שממתינים חודשים ולפעמים גם יותר משנה לטיפול פסיכולוגי, אין מי שיזעק את זעקתם של אלה שהתקווה הולכת ומתרחקת מהם ושנפשם מדממת. הכאב הנפשי הוא שקט ונסתר והזעקה אילמת, קל לדלג מעליה, קל להתעלם ממנה, וכך בוחרת לעשות ממשלת ישראל כבר שנים.
ובסוף היום, התחושה היא שההפקרה שהייתה נחלת כולנו ב-7 באוקטובר הפכה למדיניות מכוונת. נפשם של אזרחי ישראל, שהייתה מופקרת גם לפני המלחמה, תמשיך להיות מופקרת ונרמסת על ידי אלה שמתקשים לקחת אחריות ולהסתכל לתוך ליבנו השבור.
אז עד שמשהו ישתנה, ולמרות שזה נמאס, אנחנו נמשיך לקום בבוקר ולתת שירות הכי טוב שאפשר בתנאים כמעט בלתי אפשריים ובמקביל נמשיך להלחם, להשמיע ולזעוק את המובן מאליו - שככה אי אפשר ולמי שחי כאן במקום הקשה הזה מגיע לקבל טיפול פסיכולוגי בחינם, מתי שהוא צריך ובכל מקום שבו הוא מתגורר מאנשי המקצוע הטובים ביותר שמדינת ישראל יכולה לתת.

תגובת משרד הבריאות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "התוכנית הלאומית לבריאות הנפש שסוכמה לאחרונה, תוקצבה בתקציב הגדול ביותר שניתן אי פעם לתחום בישראל. התוכנית מגדילה את התקציבים המופנים לתחום בריאות הנפש ומהווה נקודת מפנה בסדר העדיפויות הלאומי, כולל התייחסות לתנאי הפסיכולוגים.
"כחלק מהתוכנית ועל רקע הצורך הגובר להרחבת המענים לציבור בתקופה הנוכחית, משרד האוצר, משרד הבריאות וההסתדרות הכללית גיבשו מתווה מענקים לפסיכולוגים במערכת הציבורית, במטרה להגדיל את מעגל המטפלים ולעודד פסיכולוגים להרחיב את היקף משרתם במגזר הציבורי. לשם כך הוקצו עשרות מיליוני שקלים והמענקים יכולים להסתכם בעשרות אלפי שקלים לשנת המתווה לכל פסיכולוג ופסיכולוגית שירחיבו משמעותית את היקף שעות הטיפול.
"בנוסף, בדומה למודלים הקיימים בעולם יוצעו מענים מגוונים שיאפשרו למטופלים נוספים, קלים וקשים, לקבל טיפול מקצועי, אלו ילוו במדידה ובהדרכה צמודה וייעשו במסגרת מרפאתית מסודרת. נציין כי דרישת האוצר להשתתפות עצמית בסדרי גודל של 70 שקלים לפגישה צומצמה לבקשת משרד הבריאות ב-50% -ל-35 שקלים, תוך הגדרה ברורה לפטור מתשלום לילדים ולנוער וכן, לאנשים שסובלים מנכות, ובעלי קצבת הכנסה".
ד"ר קרני גיגי, פסיכולוגית חינוכית בשירות הציבורי פעילה בפורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית