בן 9 מיישוב בשפלה, אושפז בשבוע שעבר במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית, לאחר שאכל מפירות הצמח סולנום שעיר. כפי הנראה, הילד התבלבל בין השיח הזה לבין שיח עגבניות שנמצא בגינה הביתית שלו.
קראו עוד על הסכנה שבצמחים:
אימו של הילד, מספרת: "ביום שני, הוא חזר הביתה אחרי בית הספר בשעת הצהריים, והיה לבד בבית. יש לנו בגינה הביתית שיח של סולנום השעיר וממש קרוב אליו, שיח של עגבניות. הפירות של שני השיחים האלה אדומים, וכנראה נראו לו דומים במידה מסוימת".
הילד אכל כ-20 יחידות מפירות הסולנום השעיר. "כשחזרתי הביתה, הוא סיפר לי שאכל מה'פירות האדומים שיש לנו בחצר'. שאלתי אותו למה הוא מתכוון, כי ידעתי שאין לנו פירות כאלה. הוא הסביר לי שחשב שזו עגבנייה, וגם שהטעם היה דומה, ובמקביל סיפר שאכל רק את הפירות האדומים ולא את הפירות הירוקים (הבוסר)".
1 צפייה בגלריה
סולנום שעיר
סולנום שעיר
צמח סולנום שעיר

"אם יש ספק - אין ספק, ואסור לאכול את הפרי"

האם החליטה לבדוק מהם הפירות שבנה אכל וגילתה שמדובר בסולנום שעיר. היא חייגה למרכז ההרעלות ושם הפנו אותם ישירות למיון. אביו של הילד מיהר איתו לחדר המיון, שם עבר סדרת בדיקות להערכת מצבו.
ד"ר שחר אורן, רופא בכיר במלר"ד הילדים במרכז הרפואי קפלן מספר: "הילד הגיע אלינו כשהוא אסימפטומטי, כלומר, על אף שאכל מפירותיו של השיח הרעיל, לא הפגין סימנים של הרעלה דוגמת בחילות, הקאות או כל סימן אחר. הצוות במיון הילדים ביצע לו בדיקות דם וא.ק.ג. שהיו תקינות, ולמרות זאת, לאור הכמות הגדולה שאכל, החלטנו לאשפזו להמשך השגחה ומעקב".
הוא הוסיף והסביר: "סולנום שעיר הוא צמח רעיל לאדם. המקרה של ע' הוא מקרה קל, משום שלא חווה סימנים ברורים של הרעלה, אבל לצערנו לא אחת אנחנו רואים מקרים חמורים בהרבה של הרעלות מפירות או פטריות שנקטפות ונאכלות, שעלולים להסתיים אף במוות. חשוב מאוד לחדד לילדים, ולא רק, שלא לאכול פירות או צמחים שאינם מכירים, ובמקרה שיש ספק מהו הפרי - אין ספק שעדיף לא לאכול".
בבוקר המחרת שוחרר הילד לביתו. אימו של הילד סיכמה את החוויה המפוקפקת: "אני שמחה שהמקרה שלנו הסתיים כך בבריאות שלמה, ובסופו של יום הילד הבין שלא מכניסים לפה פירות שלא מכירים. חשוב תמיד לחדד את זה לילדים - כי היום זה קרה בבית, מחר זה יכול לקרות בשכונה או בטיול, והסכנה היא גדולה".