בשיתוף בילינסון
סרטן הריאה הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים בעולם - מבחינת תפוצה הוא השלישי בשכיחותו, ומבחינת תמותה הוא הראשון בקרב גברים והשני בקרב נשים. גם בישראל, כ-2,700 ישראלים מאובחנים מדי שנה, ו כ-2,000 ישראלים מתים בכל שנה מסרטן ריאה.
גורם הסיכון העיקרי למחלה הוא עישון - 80% מהמטופלים מעשנים, אך משמעות הנתון היא ש-20% מתוכם לא מעשנים. ד"ר מור מושקוביץ, מנהלת השירות לגידולי בית החזה במרכז דוידוף לטיפול ולחקר הסרטן בבילינסון מקבוצת הכללית, אומרת כי "בשנים האחרונות התגלה כי אצל חלק מהחולים הסרטן נגרם משינוי גנטי, מולקולרי. מדובר בשינוי בגן מסוים שגורם להתפתחות של חלבון לא-תקין שהופך את התא לסרטני, משום שהוא גורם לו לגדול ולהתחלק בצורה לא מבוקרת".
2 צפייה בגלריה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
סרטן ריאה. השלישי בשכיחותו מבין מחלות הסרטן
(צילום: shiuurtstock)

הדרך להאריך חיים ולשפר את איכות החיים של החולים

עד לפני כעשור, כל חולי סרטן הריאה טופלו בצורה דומה, ללא הבדל בין סוגי הסרטן השונים, משום שלא היה אבחון של גורמים שונים להיווצרות. על רקע התפתחות היכולת לבצע בדיקות גנטיות רוטיניות, "ניתן כיום לאתר את החלבונים האלו ברקמות הגידול או בבדיקת דם, ואם מוצאים את אחד השינויים הגנטיים האלו, ניתן לטפל בהם בטיפול מכוון מטרה", מסבירה ד"ר מושקוביץ'.
טיפול מוכוון מטרה הוא סוג של תרופה, שניתנת לרוב בכדורים, החוסמת את הגדילה וההתפשטות של הסרטן באמצעות הפרעה למולקולות ספציפיות המעורבות בהתפתחות והתקדמות הסרטן. ההבדל המרכזי בין טיפולים אלו לכימותרפיה סטנדרטית היא שזו פועלת על כל תא בגוף אשר מתחלק מהר- ללא קשר לשאלה האם הוא סרטני או בריא, לעומת טיפולים ממוקדים הפועלים רק על מטרות מולקולריות ספציפיות הקשורות לסרטן.
2 צפייה בגלריה
ד"ר מור מושקוביץ – מנהלת השירות לגידולי בית החזה במרכז דוידוף בבילינסון
ד"ר מור מושקוביץ – מנהלת השירות לגידולי בית החזה במרכז דוידוף בבילינסון
ד"ר מור מושקוביץ – מנהלת השירות לגידולי בית החזה במרכז דוידוף בבילינסון
(צילום: דוברות בילינסון)
ד"ר מושקוביץ מתארת כי "לכל מטופל שהתגלתה אצלו מחלה מתקדמת ו\או גרורתית, לוקחים ביופסיה ומבצעים עליה בדיקה של 500 גנים, הנקראת פאנל מולקולרי, לבדיקת גנים ספציפיים שיכולים להיות מעורבים ביצירת הגידול ובהתקדמות שלו. אנחנו בודקים הרבה גנים, אבל בפועל יודעים איך לטפל בינתיים ב-10 מתוכם. המחקר ממשיך וכולנו תקווה שנוכל לדעת לזהות ולטפל בהמשך בגנים ובשינויים מולקולריים נוספים". הגנים הנבדקים הם אלו שהוכח שיש להם קשר כלשהו להתפתחות של סרטן מבחינת גדילה של התא וחלוקתו.
"אם מוצאים שינוי באחד מעשרת הגנים, מתאימים למטופל טיפול מוכוון מטרה שפותח ספציפית לגן הפגום, במקום הטיפול הרגיל של כימותרפיה ואימונותרפיה. התרופות מכוונות המטרה פותחות אפשרויות טיפול, שיכולות להיות יעילות ומאריכות חיים", אומרת ד"ר מושקוביץ. "בנוסף, רוב התרופות ניתנות בכדורים, מה שהרבה יותר נוח לרוב המטופלים".

חשוב לדעת – גם תרופות מוכוונות מטרה לא עובדות לנצח

ד"ר מושקוביץ מבהירה כי "התרופות האלו נותנות עוד אופציה טיפולית ומאריכות חיים, אבל היעילות שלהן, גם אם יכולה להיות ממושכת, יכולה לפוג. הסרטן הוא חכם, יודע להשתנות ובשלב מסוים ידע להתגבר עליהן. בחלק מהמקרים אנו יכולים לתת תרופה מכוונת מטרה נוספת, ובחלק מהמקרים יש מחקרים שמתרכזים בזיהוי מנגנוני עמידות של הסרטן וניסיון לחסום אותם".
נכון להיום, חלק מהטיפולים מכווני המטרה הם מאושרים וניתנים דרך סל התרופות, וחלק עדיין לא קיבלו אישור שימוש ולא נכנסו לסל התרופות, כך שניתן לקבל אותם רק דרך השתתפות בניסוי או דרך ביטוחים פרטיים.
ד"ר מושקוביץ מספרת כי "לאחרונה טיפלנו באישה בת 50, לא מעשנת, אשר קיבלה טיפול מכוון מטרה. היא הגיבה מצוין והמחלה נסוגה כמעט לחלוטין. היא חיה כמעט ללא תופעות לוואי, עבדה וחיה חיים מלאים. לאחר תקופה, המחלה התפשטה, והצענו לה כימותרפיה או השתתפות במחקר קליני שכלל תרופה נוספת מכוונת מטרה. מאז אבחנת המחלה, המטופלת חיה כבר תקופה לא מבוטלת עם איכות חיים רגילה – חולי סרטן ריאה שמגיבים היטב לטיפולים מוכוונים ממשיכים לעבוד, לעשות פעילות ספורטיבית, לבלות וליהנות מהחיים".
במקרה של האשה מדובר במוטציה השכיחה ביותר בקרב הגנים שזוהו עד כה, EGFR, הנמצאת ב-10%-15% מסרטני הריאה, ומופיעה בעיקר אצל נשים לא מעשנות.

"אונקולוגיה לא עושים לבד - המטופל חייב מערך תומך בכל היבטי החיים"

בכל הנוגע לתהליך הליווי, האבחון והטיפול, ד"ר מושקוביץ אומרת כי "האני מאמין שלי הוא שאונקולוגיה לא עושים לבד- החולה צריך להיות מטופל במרכז רב-תחומי עם נגישות לצוות שלם שמתמחה במחלה, צוות פסיכו-סוציאלי הכולל עו"ס, פסיכולוגים ופסיכיאטרים – הכל כדי לתת טיפול תומך שנותן מענה לסימפטומים הפיזיים והנפשיים של המטופל".
המרכז לטיפול בסרטן ריאה בבילינסון כולל צוות רב-תחומי מומחה, עם מספר רופאים העוסקים רק בסרטן ריאות אשר התמקצעו בארץ ובעולם, צוות סיעודי המורכב מאחיות מתאמות ומומחיות לסרטן ריאות המכירות את כל הטיפולים ותופעות הלוואי, לצד צוות גדול של טיפול תומך וסוציאלי.
"האונקולוג מהווה תחנה מתקדמת אחרי האבחון, אבל עוד לפניו, בבילינסון יש מעטפת מלאה מהשלב הראשון, עם תוכנית של אבחון מהיר של סרטן הריאה, בדיקות סקר אשר בעת גילוי ממצא עוברות לרופאיי ריאות וכירורגים חזה, צוות פתולוגי שמבצע בדיקות פתולוגיות ומולקולריות In-House ומחקר קליני שנותן עוד אופציה טיפולית עם תרופות שעדיין לא אושרו", מספרת ד"ר מושקוביץ. "המערך התומך הוא מאוד חשוב במהלך ההתמודדות עם המחלה – גם עבור המטופל וגם לבני המשפחה שלו".
בשיתוף בילינסון