בשיתוף ניאופרם ישראל
מחלות לב וכלי דם הן קבוצה של מחלות, שכוללת בין השאר, שבץ מוחי, יתר לחץ דם, מחלת לב ראומטית, פרפור פרוזדורים ועוד. מחלות שגורמות לתחלואה קשה ולתמותה באחוזים גבוהים. על פי הערכות, כ-90% מהן ניתנות למניעה.
1 צפייה בגלריה
כאבים בבית החזה התקף לב
כאבים בבית החזה התקף לב
מחלות קרדיווסקולריות. כ-90% ניתנות למניעה
(צילום: shutterstock)
פרופ' ירון ארבל, קרדיולוג בכיר מנהל המרכז למחקר קרדיו וסקולרי באיכילוב, מתארח באולפן לשיחה על תחלואה קרדיו וסקולרית. צפו:
פאנל מחלות לב
(צילום: צוות אולפן, עריכה: עמית ברקוביץ)

מה בעצם היא כוללת? "מדובר במחלות שנחשבות לגורמות לתמותה במקום הראשון בעולם, השני במדינת ישראל אחרי תמותה מסרטן. הכוונה היא למחלות כמו: מחלות של לב וכלי דם, שבץ מוחי, התקפי לב, צנתורי לב ועוד".
מה גורמי הסיכון למחלות האלו? "גורמי הסיכון הם הדברים השגרתיים שכולנו מכירים: כולסטרול, סוכרת, עישון, חוסר פעילות גופנית, השמנה וכמובן גנטיקה. אבל גם יש פה הרבה דברים חדשים שלא ידענו עליהם קודם, כמו למשל, מחלות פרקים. או למשל, גילינו שאנשים עם זיהומים שונים סובלים יותר ממחלות לב או אנשים שהם בלחץ נפשי או במצב סוציו אקונומי נמוך.
"כל הדברים האלה הם בהחלט גורמי סיכון, ורק להראות עד כמה הרפואה התקדמה בשנות השבעים, כשמישהו היה מגיע עם התקף לב, הסיכון שלו לתמותה היה 30 אחוז. היום אנחנו ירדנו לשלושה אחוז. עם זאת, יש אנשים שהם בסיכון חוזר להתקפי לב נשנים, ואנחנו רוצים לדבר היום על איך אנחנו יכולים להוריד את הסיכון הזה".
האם יש סימנים מוקדמים לתחלואה קרדיווסקולרית? דברים שאדם יכול לאבחן בעצמו ולגשת לרופא? "לצערנו לרוב האנשים אין סימנים מוקדמים, כלומר ברוב הפעמים אנחנו לא נגלה את זה עד שלא נעשה בדיקות מתקדמות. אצל מיעוט האנשים יהיו סימנים מוקדמים, כמו למשל, קוצר נשימה או כאבים בחזה במאמצים, ואז כמובן זו נורה אדומה. אבל הדגש הוא שכדאי לכולנו להיבדק אצל רופא, כדי לנסות לזהות את זה ולמנוע מראש.
"אחד מגורמי הסיכון החשובים, זו הגנטיקה, שמגיעה עם כל אחד מאיתנו. כ-90% מהמחלות יכולות להימנע על ידי שמירה על אורח חיים בריא, שזה כולל תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה במשך 150 דקות בשבוע, להימנע מעישון כמובן. ועם כל זאת, לעיתים בגלל הגנטיקה יש צורך בשילוב של תרופות. כדאי לדעת שמגוון התרופות הוא עצום. כיום יש דור חדש של טיפולים ותרופות".
מה מיוחד בו? "התפקיד של התרופות החדשות הוא למעשה לטפל בסיכון על ידי מגוון של שיטות. כלומר הן למעשה מייצבות קצת את התאים, מונעות מטרשת עורקים להתקדם, מונעות מהעורקים לעבור תהליך חריף כמו למשל התקף לב או שבץ מוחי. המחקרים מראים שבצורה כזו ניתן להוריד ב-25% את הסיכון שלנו לאירועים קרדיווסקולריים".
מה יש בתרופות האלה שהן כל כך מיוחדות או שונות מהדור הקודם? "הן עובדות במנגנון שמבוסס על אומגה 3".
פרופ' ארבל מסביר: "אחת הדרכים שלנו לגלות סיכון גבוה, זה באנשים שיש להם טריגליצרידים גבוהים. אנחנו מגדירים טריגליצרידים גבוהים מעל 150. במצב כזה אנחנו מודאגים מאירועים נוספים. עד היום לא היו טיפולים טובים לחולים האלה, ידענו שזה סמן, אבל לא הייתה לנו דרך לטפל בזה. היום, כאמור, יש לנו טיפולים חדשים שמבוססים על אומגה 3.
"בשונה מהוויטמינים, מדובר בדור חדש של אומגה 3 שמיוצר סינתטית. מחקרים הוכיחו שהתרופות הללו מאוד יעילות ומורידות את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים באחוזים ניכרים".
המידע מוגש כשירות לציבור בחסות חברת ניאופרם (ישראל) 1996 בע"מ
1040-OCT-2022