היום מצוין יום ההצדעה לרופאות ולרופאי ישראל, כמדי שנה ב-11 בינואר. זהו יום ייסודה של ההסתדרות הרפואית בישראל בשנת 1912. בשנתיים האחרונות, מפרוץ מגפת הקורונה, הרופאים היו בחזית המאבק. בעקבות השינויים הרבים והכניסה של וריאנט האומיקרון, רבים טוענים שכדי להקל על מערכת הבריאות הציבורית בבתי החולים, צריך לפנות יותר לרפואה בקהילה, כלומר לרופאי המשפחה שגם הם חלק מהחמ"ל הקדמי במגפה.
קראו עוד:
״גל האומיקרון הוא גל קופות החולים. הנטל כמעט כולו נמצא על כתפי קופות החולים ורפואת הקהילה, בגלל ייחודיות האומיקרון, שהוא אלים פחות מווריאנטים אחרים״, אומר ד״ר ליאונרד איזנווה, 47, מומחה ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות בדימונה. העומס בדימונה ניכר, כאשר מרפאת "מכבי" משמשת גם כמעין חדר מיון בעיר, בשל המרחק מבית החולים סורוקה. "לאחרונה אנחנו חווים את העומס יותר ויותר. צריך להיות סבלניים ומי שלא חייב להגיע למרפאה, שלא יגיע, אלא ידבר איתנו טלפונית כדי לשמור על הבריאות".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ליאונרד איזנווה
ד"ר ליאונרד איזנווה
"ראיתי שכאן אני יכול להתקדם הרבה יותר כרופא מאשר בניגריה". ד"ר ליאונרד איזנווה
(צילום: מכבי שירותי בריאות)
רבים מכירים את ד"ר ליאונרד איזנווה דווקא מתחום אחר - כדורסל. קשה לפספס אותו כשהוא מתנשא לגובה 1.95 מטר. עד לפני שמונה שנים הוא שיחק כדורסל מקצועי בקבוצת הפועל באר שבע, כיום המשחק הפך לתחביב ודרך טובה לשמור על כושר. "לא הגעתי לליגת העל ול-NBA לצערי, אבל עד היום אני משחק כמו בגיל חמש, כשהתחלתי לשחק". את המקום החשוב ביותר הוא מקדיש לשליחות הרפואית שלו: "רפואה זה אני", הוא אומר "מבחינתי, האהבה שלי מתחלקת חצי-חצי למקצוע שעזבתי ולמקצוע שלו אני מקדיש את שארית חיי".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ליאונרד איזנווה
ד"ר ליאונרד איזנווה
ד"ר ליאונרד איזנווה בתקופתו בקבוצת אליצור באר שבע, ליגה א׳ (2013), יושב בשורה ראשונה מימין
(צילום: אלבום משפחתי)

"גדלתי בבית של רופאים וזה גם מה שרציתי"

ליאונרד נולד לאבא ניגרי ואמא אוקראינית וגדל עד לתחילת חייו הבוגרים בניגריה. הוא בא ממשפחה ענפה של רופאים. אביו עדיין עובד כרופא בניגריה, וגם שני אחיו רופאים. אחד מהם חי בניגריה והשני עובד בבי"ח אסותא.
גם סבתא שלו הייתה רופאה. "גדלתי בבית של רופאים וזה גם מה שרציתי". סבתו הייתה יהודייה-אוקראינית וכך הוא ואחיו הכירו את ישראל. אחיו החליט לעלות לארץ לפני כ-20 שנה ובעקבותיו הגיעו גם ליאונרד ואשתו והוא השלים את לימודיו והכשרתו המקצועית במסגרת מכבי שירותי בריאות. "ראיתי שכאן אני יכול להתקדם הרבה יותר כרופא מאשר בניגריה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ליאונרד איזנווה
ד"ר ליאונרד איזנווה
עם בתו אריאלה, "מעיין" בסדרה נבסו. "כל הסיפור בסדרה מצחיק אותי, כי אני לא חוויתי גזענות בילדותי"
(צילום: אלבום משפחתי)
בבאר שבע הוא בנה את חייו וגידל את משפחתו, הכוללת את בנו הבכור בן ה-18 ובתו בת ה-12. ואם היא נראית לכם מוכרת, זה בזכות הדמות שהיא מגלמת בסדרה המצליחה נבסו. אריאלה איזנווה משחקת את הילדה מעיין בקומדיה על משפחה מעורבת המורכבת מאב אתיופי ואם אשכנזייה, שנראית כנושקת לסיפור חייו של ליאונרד. "אהבתי את הסדרה גם בגלל שאבא שלי אפריקאי ואמא שלי אוקראינית וגדלתי בניגריה. כל הסיפור בסדרה מצחיק אותי, כי אני לא חוויתי גזענות בילדותי. באפריקה יש כבוד וזה משהו מקובל ולא מיוחד, אבל אולי בארץ זה שונה".
"בהתחלה היה לא פשוט. היום, אני לא מרגיש את זה. המטופלים שלי מכבדים ואני לא מרגיש גזענות או יחס שונה. היו מקרים בודדים במהלך השנים שבהם לא האמינו שאני רופא, כמו בסדרה"
כבר 11 שנה שהוא עובד בדימונה וקודם לכן עבד בבית החולים סורוקה בבאר שבע. "בהתחלה היה לא פשוט. היום, אני לא מרגיש את זה. המטופלים שלי מכבדים ואני לא מרגיש גזענות או יחס שונה. היו מקרים בודדים במהלך השנים שבהם לא האמינו שאני רופא, כמו בסדרה. היה מקרה אחד שבו היינו בכנס וחשבו שאני הנהג ולא אחד הרופאים, אבל לי אישית זה לא היה כל כך משנה. היום, אני לא מרגיש שונה".
"סיפורו המרגש של ד"ר ליאונרד הוא בדיוק סוד הקסם שלנו", אומרת ראש מחוז הדרום במכבי שירותי בריאות, ד"ר רחלי מיזן. "ההון האנושי הוא למעשה המתכון המנצח לשירות טוב, אדיב ואיכותי עבור המטופלים שלנו. מכבי משקיעה משאבים רבים על מנת להביא את השירות האיכותי ביותר לתושבי הדרום, במטרה לצמצם ככל הניתן את הפערים בין המרכז לפריפריה באופן חוצה מגזרים, שפות וקרבה גיאוגרפית. יום הרופא הישראלי הוא ההזדמנות שלנו לעצור לרגע ולהוקיר את הצוותים הרפואיים אשר ניצבים בחזית ועושים מעל ומעבר לבריאות כולנו, בייחוד בתקופה זו. על כך מגיעה להם תודה גדולה".