בשיתוף אסטרהזניקה
לכבד יש תפקידים רבים וחשובים – הוא אחראי על אגירת הסוכרים והשומנים בגוף על מנת שישמשו מקור אנרגיה עתידי. כמו כן, הכבד אחראי על ויסות חום הגוף והוא מייצר חלבונים ונוגדנים שונים. התפקיד "המפורסם" של הכבד הוא לפרק מהגוף חומרים מזיקים, כגון אלכוהול ותרופות, ולהפריש אותם מן הגוף החוצה באמצעות השתן או הצואה. אחת העובדות הידועות על הכבד היא שזהו האיבר היחיד בגוף המסוגל להתחדש, עד כדי כך שתוך כשבועיים הוא מסוגל להשלים כ-30% מנפחו. עובדה זו משמעותית ביותר בכל הנוגע לטיפול בסרטן הכבד.
מבין כלל המחלות הממאירות, סרטן הכבד אינו נפוץ מאוד ולמעשה מדובר במחלה די נדירה. השכיחות של סרטן הכבד גבוהה יותר במדינות אסיאתיות בגלל חשיפה לגורמים סביבתיים, עישון ודלקת כבד נגיפית. באופן כללי סרטן הכבד נפוץ יותר בקרב גברים מאשר בנשים, בעיקר בגיל המבוגר, אך לעיתים אנחנו רואים שהמחלה מופיעה גם בקרב צעירים. בישראל מאובחנים בכל שנה מספר מאות בודדות של מטופלים עם סרטן הכבד, שזה מספר נמוך יחסית בהשוואה לגידולים אחרים.
מבחינה קלינית, חשוב להבדיל בין סרטן הכבד שנוצר בכבד עצמו (המכונה על ידי הרופאים "סרטן ראשוני בכבד") ובין סרטן בכבד שהוא למעשה גרורות של גידולים סרטניים במקומות אחרים בגוף. האופן של הטיפול בין שני סוגי המחלות הוא שונה לחלוטין ולכן חשוב להבין מה מקור הגידול.
3 צפייה בגלריה
מאות חולים בשנה: סרטן הכבד
מאות חולים בשנה: סרטן הכבד
מאות חולים בשנה: סרטן הכבד
(צילום: shutterstock)
גורמי סיכון לתחלואה
גורם מרכזי שמגביר את הסיכוי לתחלואה בסרטן הכבד הוא 'שחמת הכבד' (המכונה גם "צירוזיס"). במצב זה רקמות בריאות מוחלפות בצלקת (פיברוזיס), שפוגעת בתפקוד הכבד. הגורמים העיקריים ליצירת שחמת הכבד הם שתיית אלכוהול מופרזת, כבד שומני וזיהום נגיפי ההפטיטיס B ו-C. הודות לחיסון נגד הפטיטיס B וטיפולים יעילים נגד הפטיטיס C השיעור של שחמת כבד על רקע זה יורד בשנים האחרונות. לעומת זאת, שיעור שחמת הכבד על רקע כבד שומני עולה במקביל לעלייה בשכיחות של עודף משקל וסכרת.

3 צפייה בגלריה
כבד שומני
כבד שומני
בין התסמינים: תחושת נפיחות
(צילום: shutterstock)
בחלק המקרים – המחלה מתגלה מאוחר
לרוב, סרטן הכבד אינו מלווה בתסמינים בשלבי המחלה הראשונים. כאמור, חלק מהחולים מפתחים סרטן בכבד עקב מחלות כבד כרוניות והסרטן מתגלה במסגרת המעקב השגרתי, עוד לפני הופעת תסמינים כלשהם. התסמינים לסרטן כבד כוללים: כאבי בטן; אובדן תיאבון; ירידה מהירה במשקל; תחושת שובע מוקדם; וחולשה. חולים מסוימים מדווחים גם על תחושת אי-נוחות או כאב בחלקה הימני העליון של הבטן, באזור הכבד. לפעמים ישנה ממש הרגשה של 'גושים' בבטן, ובמקרים מסוימים נוצרת 'מיימת' – נפיחות של הבטן כתוצאה מהצטברות נוזלים בחלל הבטן, שיכולה גם לגרום לקוצר נשימה. למרבה הצער, ברוב המקרים שתסמינים אלו הופיעו, המחלה נמצאת כבר בשלבים מתקדמים.
הטיפול בשלבי המחלה הראשונים יכול לכלול ניתוח בו יוסר הגידול, השתלת כבד או חימום של הגידול. במקרים בהם יש מספר נגעים בכבד, פרוצדורה טיפולית אחרת היא חסימת אספקת הדם לגידול בצנתור מיוחד והזרקה של חומרים כימותרפיים או הזרקה מיוחדת של חומר רדיואקטיבי לעורק הכבד שמזין את הגידולים. חשוב להדגיש שככל שהסרטן מתגלה בשלב יותר מוקדם, כך הסיכוי לריפוי גדל.
3 צפייה בגלריה
ניתוח השתלת כבד
ניתוח השתלת כבד
שיטות חדשניות לטיפות בסרטן הכבד
(צילום: shutterstock)
הטיפולים החדשים לסרטן הכבד
החידוש המשמעותי ביותר בטיפול בסרטן הכבד הוא טיפול באימונותרפיה. מדובר בשיטת טיפול המסייעת למערכת החיסון של הגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים. למעשה המטרה בטיפולים האלו היא לבצע שימוש במערכת החיסון של המטופל כדי שהיא עצמה תתקוף את תאי הגידול בצורה יעילה וטובה יותר.
מחקרים קליניים שנעשו בשנים האחרונות מצאו ששילוב של טיפולים אימונותרפיים ביחד עם תרופות נוספות לחולים בסרטן כבד בשלבים מתקדמים הביאו לתוצאות קליניות טובות עם מיעוט תופעות לוואי, כך שאיכות חיי המטופלים נשמרת. על כן, אפשרויות הטיפול הולכות ומתרחבות וארגז הכלים של הרופא עשיר יותר – אם בעבר שיעורי ההישרדות לחולה עם סרטן הכבד היו שנה לכל היותר, הטיפולים כיום יכולים להאריך את הישרדות המטופלים ובאיכות חיים טובה.
האם אפשר להקטין את הסיכון לתחלואה? אלו הנמצאים בקבוצת סיכון (שחמת הכבד) חייבים לבצע כל חצי שנה אולטרסאונד לכבד וכן בדיקת דם למדידת הסמן של סרטן הכבד. מעקב צמוד משפר בצורה משמעותית את סיכויי ההישרדות. לדאבוננו אנשים רבים עם כבד שומני בכלל לא מודעים למצבם ולא שמים לב לבעיה שלהם כי היא איננה ניכרת באופן חיצוני. כך או אחרת, מומלץ לא להפריז בשתיית אלכוהול, להפקיד על תזונה בריאה ולבצע פעילות גופנית באופן סדיר.
ד"ר עופר מרגלית הוא רופא בכיר ביחידה לגידולי מערכת העיכול במכון האונקולוגי במרכז הרפואי שיבא וד"ר יאנה דוידוב היא רופאה בכירה במרכז מצוינות למחלות כבד במרכז הרפואי שיבא.
בשיתוף אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 07:00, 02.12.23