בשיתוף המרכז הרפואי הדסה
מחלות לב הן בין הבעיות הרפואיות השכיחות ביותר בעולם הרפואה. אם עד לפני כמה שנים, התמותה מהן הייתה בראש הטבלאות, היום ניתן לראות שיפור במצב, לא מעט בזכות טיפולים חדישים והתקדמות טכנולוגית בתחום.
כך למשל בתחום הצנתורים. מערך הלב במרכז הרפואי הדסה המורכב מבעלי תפקידים שונים כמו רופאים/ות, אחים/ות, טכנאים, תזונאיות, עובדות סוציאליות ועוד המועמדים לפרס "רפואה עם נשמה". מלבד מקצוענות בלתי מתפשרת בהדסה שמים דגש רב על אנושיות וחמלה לכל מטופל ומטופלת. במסגרת המיזם הציבור הרחב מוזמן לבחור באמצעות קלפיות הממקמות בבית החולים או באמצעים טכנולוגים מיהם האנשים שעושים רפואה עם נשמה בהדסה ומעניקים למטופלים את ליבם בעשייה מיוחדת ואנושית.
"היכולת במקצוע הקרדיולוגיה לקחת חולה במצב מאוד קשה ותוך, לפעמים תוך שעות, להביא אותו למצב כמעט בריא, היא ייחודית. אין הרבה תחומים ברפואה שזה אפשרי אצלם", כך מסביר ד"ר רוני אלקלעי, קרדיולוג ומנהל מחלקת קרדיולוגיה בביה"ח הדסה הר הצופים.
הוא אומר: "כשמדברים באוכלוסייה על בעיות לב, בדרך כלל אנחנו מתייחסים לבעיה של מחלת הלב הכלילית, שזה התהליך שגורם לסתימות בכלי הדם ללב ומביא להתקפי לב. זאת בעצם המחלה השכיחה והכי מדוברת, שגם גורמת לדום לב הרבה פעמים באנשים יחסית בריאים ולפעמים צעירים".
צפו בצנתור המתבצע ובפעולות הנעשות לשיקומו:
הוא אומר כי היום הטיפול בהתקפי לב הוא טיפול בפרוצדורת חירום. "ככל שמחכים יותר זמן אז נוצר נזק ללב. הנזק אחרי כמה שעות הוא כבר בלתי הפיך ולכן גורם הזמן הוא מאוד חשוב".

שיקום והחלמה

החזרה לשיגרה לאחר צנתור לבבי היא חלק מהותי מאוד מהטיפול והשיקום, מסבירה איריס אייזנסטדט, פיזיותרפיסטית במרכז הרפואי הדסה. "אנחנו מטפלים באנשים שעברו פרוצדורות שונות, הכוללת בין היתר לעיתים הנשמה מלאכותית ולאחר שהמטופל מתעורר מהרדמה של יממה ולעיתים יותר, אנחנו רוצים לעזור להם לחזור לתפקוד הנורמלי שבו הם היו טרם האירוע הלבבי".
היא אומרת כי זה נעשה באמצעות תרגילי נשימה שעוזרים להם לאוורר שוב את הריאות באופן פיזיולוגי. "אנחנו מלמדים אותם איך להצליח לפנות הפרשות ליחה שמפריעות להם שוב לאותו תהליך נשימה תקין, ולאחר מכן מעריכים אותם מבחינה תפקודית. הכל כדי להחזיר אותם לתפקוד תקין.
"חשוב להבין שהמטופלים הרבה פעמים חרדים מאוד מהמצב שאליו הם נקלעו, לעיתים גם כאובים לאחר הפרוצדורה, וחשוב להם מאוד לחזור לשיגרה ולתפקוד עצמאי כמה שיותר מהר".
היא מסכמת: "זה מרגש אותי כל פעם מחדש למרות השנים הרבות שאני עושה את זה, לראות את החזרה לתפקוד. לא מעט פעמים, כל הצוות בדמעות, לאחר שאנחנו רואים אדם צעיר שעמד לאבד את חייו, חוזר לתפקוד תוך כמה ימים. זה סיפוק גדול".
בשיתוף המרכז הרפואי הדסה